Gå til innhold

Er jeg norsk?


Anbefalte innlegg

Dokumentèr gjerne hvor jeg (eller noen andre) skriver noe rasistisk i denne tråden. Hadde satt mer pris på det, enn svada.

Du har ikke skrevet noe rasistisk. Hrodebert har.

 

 

Forskjellen blir altså at samtlige kan kalle seg norske, men kun de som er født av etnisk hvite foreldre med nordisk ætt, er fullverdige nordmenn.

Dette er skoledefinisjonen på rasistisk retorikk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

 

Dokumentèr gjerne hvor jeg (eller noen andre) skriver noe rasistisk i denne tråden. Hadde satt mer pris på det, enn svada.

Du har ikke skrevet noe rasistisk. Hrodebert har.

 

 

Forskjellen blir altså at samtlige kan kalle seg norske, men kun de som er født av etnisk hvite foreldre med nordisk ætt, er fullverdige nordmenn.

Dette er skoledefinisjonen på rasistisk retorikk.

 

 

Jeg ser ikke det rasistiske i dette. Han favoriserer ikke rasen etniske nordmenn foran andre raser, han bare kategoriserer.

 

Nå er det selvfølgelig viktig å huske på at det er meningen bak, som i hovedsak bestemmer om noe er rasistisk. Men det vil ikke si at vi kan diktere hva Hrodebert virkelig mener.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke det rasistiske i dette. Han favoriserer ikke rasen etniske nordmenn foran andre raser, han bare kategoriserer.

 

Nå er det selvfølgelig viktig å huske på at det er meningen bak, som i hovedsak bestemmer om noe er rasistisk. Men det vil ikke si at vi kan diktere hva Hrodebert virkelig mener.

 

Dere legger jo veldig opp til missforståelser når dere bruker folk fra afrika og asia som eksempler på folk som ikke er etnisk norske.

 

Hvis du ønsker å holde rasisme ute av diskusjonen bruker du folk fra russland eller amerika som eksempel, du sier heller ikke "etnisk hvit nordmann" da det etter din egen definisjon er redundant, det holder å si etnisk nordmann.

 

Så over til trådstarters post:

Ser ikke helt hvorfor noen skulle henge seg opp i om du er norsk eller ikke, hvis du ikke føler deg norsk er det din sak. Du er forsåvidt norsk statsborger og dermed norsk på den måten, eneste måten å unngå det er å si opp ditt statsborgerskap.

 

Jeg kan forstå at moren din er litt oppgitt over at du selv er den som står i veien for at du skal føle deg norsk hvis hun har jobbet for at du skal føle deg som en nordmann, kansje hun snakker om seg selv når hun sier noen kan bli fornærmet.

Lenke til kommentar

 

 

Forskjellen blir altså at samtlige kan kalle seg norske, men kun de som er født av etnisk hvite foreldre med nordisk ætt, er fullverdige nordmenn.

Dette er skoledefinisjonen på rasistisk retorikk.

 

 

Jeg ser ikke det rasistiske i dette. Han favoriserer ikke rasen etniske nordmenn foran andre raser, han bare kategoriserer.

 

Nå er det selvfølgelig viktig å huske på at det er meningen bak, som i hovedsak bestemmer om noe er rasistisk. Men det vil ikke si at vi kan diktere hva Hrodebert virkelig mener.

 

Rasisme er å kategorisere. Det trenger ikke være noen aktiv favorisering på gang, selv om det som regel følger med på kjøpet i neste omgang.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva syns du? Blir du fornærmet av dette? Er du enig?

 

Ditt valg - bryr meg ikke - ditt valg, ikke mitt

 

 

Enig med denne:

 

post-52698-0-16058400-1400751954_thumb.jpg

 

Det er ellers meg personlig knekkende likegyldig om du er norsk eller ikke. Det er mange ting som bidrar til min vurdering av om folk er gode mennesker eller ikke. Etnisitet er ikke en av dem. Om det fantes et folkeslag som i betydelig grad representerte mine fremtidsvisjoner og idealer bedre enn etniske nordmenn, så vill jeg synes det var hel greit om de over tid og uten tvang (det vil si gjennom immigrasjon, inngifte etc) overtok landet.

 

Det forutsetter selvsagt ay det er slike forskjeller på folkeslag. Det tror jeg ikke. Det er kulturelle forskjeller, og individuelle forskjellet, men ikke medfødte. Etnisitet er - utover medfølgende kulturkollisjoner - ikke noe tema i min bok. Jeg har etterhvert naboer fra nesten alle verdensdeler, og det funker helt fint. Fordi det er velutdannede og/eller arbeidsomme og fredelige folk alle sammen. Da blåser jeg i om de kaller seg norske eller ikke.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Hva syns du? Blir du fornærmet av dette? Er du enig?

 

Ditt valg - bryr meg ikke - ditt valg, ikke mitt

 

 

Enig med denne:

 

attachicon.gifawarewolf_by_oodreysmart-d6uzyzx.jpg

 

Det er ellers meg personlig knekkende likegyldig om du er norsk eller ikke. Det er mange ting som bidrar til min vurdering av om folk er gode mennesker eller ikke. Etnisitet er ikke en av dem. Om det fantes et folkeslag som i betydelig grad representerte mine fremtidsvisjoner og idealer bedre enn etniske nordmenn, så vill jeg synes det var hel greit om de over tid og uten tvang (det vil si gjennom immigrasjon, inngifte etc) overtok landet.

 

Det forutsetter selvsagt ay det er slike forskjeller på folkeslag. Det tror jeg ikke. Det er kulturelle forskjeller, og individuelle forskjellet, men ikke medfødte. Etnisitet er - utover medfølgende kulturkollisjoner - ikke noe tema i min bok. Jeg har etterhvert naboer fra nesten alle verdensdeler, og det funker helt fint. Fordi det er velutdannede og/eller arbeidsomme og fredelige folk alle sammen. Da blåser jeg i om de kaller seg norske eller ikke.

 

Geir :)

 

 

Den dekker det meste av det jeg har fått med meg, og for å selv fatte essensen i det du skriver, så måtte jeg fjerne endel at de forhåndsprogrammerte "sannhetene" som mitt opphav hadde prentet inn i meg. Jeg fant bare vanlige mennesker som meg selv, i alle de avkrokene, og forskjellige verdensdelene/kulturene jeg var, og gav helt opp å søke mer, til plutselig det slo ned i meg: du er jo absolutt ingenting, du har bare opprettet deg selv i alle situasjoner og forskjellige miljøer, uten å ha sett etter hvor du var eller hvem som var der - du var bare opptatt med å skape deg selv, for så å bestemme deg ut fra den skapelsens ståsted - for så å drasse rundt på en ignorant skapelse i over 50 år. Alle de andre jeg så, var ikke der, annet enn i min egen hjerne, og det betyr at jeg var helt alene hele tiden.

 

Men jeg er ellers veldig glad for ikke å være alene om å mene at verden er som den er, og den farligste personen, er stort sett mitt selv

 

Jeg var helt blind, blissful ignorance :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg skjønner ikke hvordan jeg skulle bli fornærmet av dette.

 

Min vurdering er, vel, hva betyr egentlig norsk? Jeg ser tre forskjellige fasetter i det å være norsk.

Først, har du rett til å kalle deg norsk? Ingen skal få fortelle deg at du ikke er norsk hvis du har norsk statsborgerskap og har bodd i Norge siden du var en liten pode. Så du "kan være norsk om du vil". Du har så definitivt rett til å kalle deg norsk.

 

Dernest, føler du deg norsk? Vel, det kan bare du bestemme. Vi kan hjelpe deg til å føle deg norsk, eller hjelpe deg til å føle deg anderledes, men hvis du føler du har røtter her, så føler du deg norsk. Føler du at du ikke har røtter her, men i opprinnelseslandet, så føler du deg kanskje likevel litt norsk. Jeg tror dette er en glidende overgang, og få føler seg 100% når politikerne står på TV og ljuger, eller 0% norsk på søttende mai.

 

Så, til slutt, hvem bestemmer om du er norsk? Vel, strengt tatt er det staten. Har du norsk statsborgerskap, er du norsk. End of story. Du kan ikke føle deg ifra et statsborgerskap. Om du er liberalist eller kunstner eller hater Norge av hele din sjel, så er du fortsatt norsk. Du betaler skatt enten du vil eller ikke, TV-lisensen er ikke frivillig, og mange må jammen først inn i uniform i ungdomstida og så gjentatte ganger som gammal krok, enten man vil det eller ikke. Norsk er man, eller ikke. Det er en status som gir rettigheter og som forplikter. Det er et felt man fyller ut på offisielle dokumenter.

 

Og så var det noen her som brukte et så latterlig uttrykk som "fullverdig nordmann". Ved å ta et sånt uttrykk i munnen har man jo raskt og effektivt bevist at noe sånn som en fullverdig nordmann ikke er noe genetisk. For man er ingen fullverdig nordmann om man tenker i de baner.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

 

 

 

 

Forskjellen blir altså at samtlige kan kalle seg norske, men kun de som er født av etnisk hvite foreldre med nordisk ætt, er fullverdige nordmenn.

Dette er skoledefinisjonen på rasistisk retorikk.

Jeg ser ikke det rasistiske i dette. Han favoriserer ikke rasen etniske nordmenn foran andre raser, han bare kategoriserer.

 

Nå er det selvfølgelig viktig å huske på at det er meningen bak, som i hovedsak bestemmer om noe er rasistisk. Men det vil ikke si at vi kan diktere hva Hrodebert virkelig mener.

Rasisme er å kategorisere. Det trenger ikke være noen aktiv favorisering på gang, selv om det som regel følger med på kjøpet i neste omgang.

Dette må du nesten forklare nærmere. Betyr det at om jeg kategoriserer deg som nordmann så er det rasisme?

 

Jeg trodde rasisme oppstod når en selekterte en gruppe, for så å si at denne gruppen er bedre/dårlige enn andre grupper.

Lenke til kommentar

 

Selvsagt er du Norsk. Alle med Norsk statsborgerskap er Norske. Hva skulle man ellers være?

 

Alt for lettvint å si det. Det er mange i norge som har norsk pass og som absolutt ikke er norske på noen som helst måte.

 

På hvordan måte er man Norsk? Må man være naiv, autoritetstro, politisk korrekt, underkuet som en slave av samfunnet, er det kriteriene for og være Norsk?

Lenke til kommentar

På hvordan måte er man Norsk? Må man være naiv, autoritetstro, politisk korrekt, underkuet som en slave av samfunnet, er det kriteriene for og være Norsk?

 

 

Man må være hvit, av norrøn/germansk ætt og med norske foreldre. Skal man i tillegg være en god nordmann må man mene at dette er en nedarvet, unik og gjerne høyereverdig egenskap som ikke kan oppnås gjennom å bli norsk av lynne, kultur, holdninger eller annet, så lenge man ikke er hvit, av norrøn/germansk ætt og med norske foreldre. Og man må være stolt av det.

 

Så må man mene at denne egenskapen er under kostant trussel fra multikulturell/-etnisk innvandring og generell sosialisme og liberalisme, og at den må beskyttes mot slik innflytelse om den skal overleve.

 

Så hjelper det å tro at man er nesten alene om å uttrykke det synet, fordi folk flest er hjernevasket av multikulturalistene, og at det dermed ikke er "politisk korrekt".

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Man må være hvit, av norrøn/germansk ætt og med norske foreldre. Skal man i tillegg være en god nordmann må man mene at dette er en nedarvet, unik og gjerne høyereverdig egenskap som ikke kan oppnås gjennom å bli norsk av lynne, kultur, holdninger eller annet, så lenge man ikke er hvit, av norrøn/germansk ætt og med norske foreldre. Og man må være stolt av det.

 

Så må man mene at denne egenskapen er under kostant trussel fra multikulturell/-etnisk innvandring og generell sosialisme og liberalisme, og at den må beskyttes mot slik innflytelse om den skal overleve.

 

Så hjelper det å tro at man er nesten alene om å uttrykke det synet, fordi folk flest er hjernevasket av multikulturalistene, og at det dermed ikke er "politisk korrekt".

 

Geir :)

 

Min gode venn er fra Iran, han er langt mer Norsk en jeg noen gang vil bli. Så det holder ikke. Ingen har noen fasit på hva en Norsk mann eller kvinne er. Vi er ulike individer alle sammen. Det eneste som sier noe om hvor vi hører til, er vårt pass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må du nesten forklare nærmere. Betyr det at om jeg kategoriserer deg som nordmann så er det rasisme?

 

Jeg trodde rasisme oppstod når en selekterte en gruppe, for så å si at denne gruppen er bedre/dårlige enn andre grupper.

 

Rasisme er i utgangspunktet å forklare sosiale skillelinjer med genetikk. For eksempel å si at forskjellen i velstand mellom svarte og hvite i USA skyldes at de svarte er mindre egnet til å være flinke og lovlydige.

Å si at en person som ikke har norske, hvite besteforeldre ikke kan være norsk, er smårasistisk. Dessuten kan man ikke frasi seg ansvaret for implikasjonene av det man sier.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Rasisme er i utgangspunktet å forklare sosiale skillelinjer med genetikk. For eksempel å si at forskjellen i velstand mellom svarte og hvite i USA skyldes at de svarte er mindre egnet til å være flinke og lovlydige.

 

Å si at en person som ikke har norske, hvite besteforeldre ikke kan være norsk, er smårasistisk. Dessuten kan man ikke frasi seg ansvaret for implikasjonene av det man sier.

 

 

Med andre ord, akkurat som jeg skrev? Det er selvfølgelig meningen bak som bestemmer, men jeg mener om vi skal komme en vei med å kvitte oss med rasisme, er det å kunne kategorisere, holde på de korrekte betydningene av ord viktigere enn å kunne stemple noen rasist med en gang de åpner kjeften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...