Gå til innhold

Er jeg norsk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

[...]

Du kan aldri bli av nordisk ætt.

Uten sammenligning forøvrig, kan i dag samtlige analfabeter fra nær og fjern kalle seg norsk. Kulturmarxistene har med sin årelange kamp mot virkeligheten sørget for at ordet "norsk" ikke lenger har noen verdi i samfunnet.

En nordmann er å blir en etnisk, hvit mann/kvinne. Her finnes ingen andre definisjoner.

Men hvorfor skal det være så stor forskjell på en person som er norsk og en som er nordmann. En nordmann er jo norsk, men en person som er norsk(med norsk statsborgerskap, men foreldre med annen nasjonalitet) kan ikke kalle seg nordmann? Hva er egentlig forskjellen mellom nordmann og norsk?

Lenke til kommentar

Men hvorfor skal det være så stor forskjell på en person som er norsk og en som er nordmann. En nordmann er jo norsk, men en person som er norsk(med norsk statsborgerskap, men foreldre med annen nasjonalitet) kan ikke kalle seg nordmann? Hva er egentlig forskjellen mellom nordmann og norsk?

Godt spørsmål!

Forskjellen er at samtlige mennesker med norsk pass og/eller statsborgerskap per definisjon kan omtale seg selv som norske, men det betyr ikke at de er nordmenn.

Problemet blir nettopp at de aldri vil bli av nordisk ætt. Altså være født i Skandinavia/Europa av etnisk hvite foreldre.

La oss ta vårt naboland som eksempel. Hvis innvandringen av etnisk, hvite svensker til Norge fortsetter i like stor kraft i fremtiden som den gjør i dag, ville ikke dette by på nevneverdige utfordringer for Norge. Nettopp fordi hvite skandinaver deler den samme kulturarv- og kulturtradisjon. Fortsetter den ikke-vestlige innvandringen til Norge og Skandinavia i samme tempo som i dag vil dette by på massive utfordringer for det norske samfunnet. Da særlig grunnet store sosiale og kulturelle ulikheter.

Forskjellen blir altså at samtlige kan kalle seg norske, men kun de som er født av etnisk hvite foreldre med nordisk ætt, er fullverdige nordmenn.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Er en nordmann norsk?
Lenke til kommentar

Godt spørsmål!

Forskjellen er at samtlige mennesker med norsk pass og/eller statsborgerskap per definisjon kan omtale seg selv som norske, men det betyr ikke at de er nordmenn.

Problemet blir nettopp at de aldri vil bli av nordisk ætt. Altså være født i Skandinavia/Europa av etnisk hvite foreldre.

La oss ta vårt naboland som eksempel. Hvis innvandringen av etnisk, hvite svensker til Norge fortsetter i like stor kraft i fremtiden som den gjør i dag, ville ikke dette by på nevneverdige utfordringer for Norge. Nettopp fordi hvite skandinaver deler den samme kulturarv- og kulturtradisjon. Fortsetter den ikke-vestlige innvandringen til Norge og Skandinavia i samme tempo som i dag vil dette by på massive utfordringer for det norske samfunnet. Da særlig grunnet store sosiale og kulturelle ulikheter.

Forskjellen blir altså at samtlige kan kalle seg norske, men kun de som er født av etnisk hvite foreldre med nordisk ætt, er fullverdige nordmenn.

Så det du sier at en person født i Norge av svenske foreldre vil kunne definere seg selv som nordmann, mens en person født i Norge av foreldre med pakistansk opprinnelse, vil aldri kunne kalle seg nordmann?

Hva med for eksempel tredjegenerasjonsinnvandrere som har vokst opp med norsk kultur og norske tradisjoner? Vil de aldri bli nordmenn? La oss ta utgangspunkt i en tredjegenerasjonsinnvandrer med pakistansk opprinnelse, med større tilknytning til norske verdier og tradisjoner, enn til pakistanske verdier og tradisjoner. Han er jo født av foreldre som igjen er født i Norge, og det er jo her han er vokst opp. Vil ikke han være en nordmann?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er en nordmann norsk?

Tror de aller fleste skjønte spørsmålet mitt.

Endret av Meridies
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teknisk sett ja, men det viktigste kriteriet for å kalle seg norsk i mine øyne i allefall er at man følger norsk kultur og norske tradisjoner.

Hudfarge spiller ingen rolle sålenge ovenfornevnte er oppfylt.

Kva legg du i å følgje norsk kultur og norske tradisjonar? Kva må ein etter den definisjonen gjere for å vere norsk?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så det du sier at en person født i Norge av svenske foreldre vil kunne definere seg selv som nordmann, mens en person født i Norge av foreldre med pakistansk opprinnelse, vil aldri kunne kalle seg nordmann?

Vedkommende vil ikke kunne definere seg selv som etnisk norsk, men vedkommende vil kunne definere seg selv av nordisk ætt- altså et skandinavisk opphav.

Hva med for eksempel tredjegenerasjonsinnvandrere som har vokst opp med norsk kultur og norske tradisjoner? Vil de aldri bli nordmenn?

Nei. Som jeg allerede uttalte, de vil aldri bli av nordisk ætt. De vil kunne omtale seg selv som nordmenn, men dette vil kun være deres egen definisjon og vil aldri kunne bli forankret i fakta.

For å snu spørsmålet: Kan jeg definere meg selv som pakistaner om jeg flytter til Pakistan?! Selvsagt ikke!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Og hvis noen ønsker mer informasjon, kan de google "hvordan kan jeg bli rasist".

Slutt med dette fjaset!

Vi er ikke rasister, vi har bare den evnen at vi kan skille mellom ulike begreper. Det må da for svarte (usikker på om denne er intendet) gå an å snakke om etnisitet uten å bli stemplet som rasist.

Lenke til kommentar

Det går fint an å prate om etnisitet, men ikke slik Hrodebert gjør. Han er og blir en rasist. Hadde hatt mer respekt om dere bare godtok det og forholdt dere ærlig til begrepet, i stedet for å være redd for å bli kalt det dere åpenbart er.

Jeg vet ikke om "failern" er rasist, han har ikke uttalt nok om temaet.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Dokumentèr gjerne hvor jeg (eller noen andre) skriver noe rasistisk i denne tråden. Hadde satt mer pris på det, enn svada.

Lenke til kommentar

Vedkommende vil ikke kunne definere seg selv som etnisk norsk, men vedkommende vil kunne definere seg selv av nordisk ætt- altså et skandinavisk opphav.

Hva med for eksempel tredjegenerasjonsinnvandrere som har vokst opp med norsk kultur og norske tradisjoner? Vil de aldri bli nordmenn?

Nei. Som jeg allerede uttalte, de vil aldri bli av nordisk ætt. De vil kunne omtale seg selv som nordmenn, men dette vil kun være deres egen definisjon og vil aldri kunne bli forankret i fakta.

For å snu spørsmålet: Kan jeg definere meg selv som pakistaner om jeg flytter til Pakistan?! Selvsagt ikke!

Ok, forstår det du sier, men er dette en ''definisjon som ikke er din egen''? Fant ingen annen kilde som sa noe konkret om definisjonen av nordmenn, men dette er det som står på Wikipedia:

Det finnes imidlertid mange definisjoner av betegnelsen nordmenn. I moderne tid brukes begrepet ofte som et demonym for Norges innbyggere. Personer med norsk statsborgerskap kalles også nordmenn. Alle som bruker ordet nordmenn er altså ikke helt enige om den nøyaktige definisjonen av ordet, men betegnelsen gir uttrykk for at personene har nær tilknytning til det norske land og kultur.

Hvis vi tar utgangspunkt i dette, vil ikke en tredjegenerasjonsinnvandrer da være en nordmann?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikkje noko fasit, men forskjellige definisjonar. Dersom ein spesifiserer litt meir enn kun "norsk", så er ein kvitt problemet. Ellers synest eg Wikipedia summerer det greit opp.

Nordmenn er i tradisjonell, etnografiskforstand beskrevet som et nord-germanskfolkeslag med opphav i landet Norge som snakker det nordgermanske språket norsk og er genetisk og språklig nært beslektet meddansker, svensker og andre geografisk nærliggende folkeslag. Begrepet nordmenn har samme etymologi som normannere. Den tradisjonelle, etnografiske betydningen av nordmenn gjelder i dag den største (men ikke det eneste) folkegruppen i Norge, og de som har vært dominerende gjennom historien, bl.a. i den norske statsdannelsen.Det finnes imidlertid mange definisjoner av betegnelsen nordmenn. I moderne tid brukes begrepet ofte som et demonym for Norges innbyggere. Personer med norskstatsborgerskap kalles også nordmenn. Alle som bruker ordet nordmenn er altså ikke helt enige om den nøyaktige definisjonen av ordet, men betegnelsen gir uttrykk for at personene har nær tilknytning til det norske land og kultur. En noe forenklet etnisk avgrensning vil være alle personer som har norsk sommorsmål (hovedspråk). Andre etniske avgrensninger kan være at en person selv oppfatter seg som nordmann, at andre oppfatter personen som nordmann eller at en oppfatter sitt opphav som norsk. Det er heller ikke gitt at en enkelt person kun har norsk som sin etniske identitet, men kan tilhøre den norske folkegruppen i tillegg til en eller flere andre grupper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...