Gå til innhold

Er jeg norsk?


Anbefalte innlegg

 

Dette må du nesten forklare nærmere. Betyr det at om jeg kategoriserer deg som nordmann så er det rasisme?

 

Jeg trodde rasisme oppstod når en selekterte en gruppe, for så å si at denne gruppen er bedre/dårlige enn andre grupper.

 

Rasisme er i utgangspunktet å forklare sosiale skillelinjer med genetikk. For eksempel å si at forskjellen i velstand mellom svarte og hvite i USA skyldes at de svarte er mindre egnet til å være flinke og lovlydige.

Å si at en person som ikke har norske, hvite besteforeldre ikke kan være norsk, er smårasistisk. Dessuten kan man ikke frasi seg ansvaret for implikasjonene av det man sier.

 

Rasisme handler om teorien at mennesker er av ulike raser, der den ene er mer overlegen den andre. Så slik jeg oppfatter deg beskriver du det riktig. Rasisme misbrukes, spesielt av venstresiden. De ser rasisme overalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

På hvordan måte er man Norsk? Må man være naiv, autoritetstro, politisk korrekt, underkuet som en slave av samfunnet, er det kriteriene for og være Norsk?

 

 

Man må være hvit, av norrøn/germansk ætt og med norske foreldre. Skal man i tillegg være en god nordmann må man mene at dette er en nedarvet, unik og gjerne høyereverdig egenskap som ikke kan oppnås gjennom å bli norsk av lynne, kultur, holdninger eller annet, så lenge man ikke er hvit, av norrøn/germansk ætt og med norske foreldre. Og man må være stolt av det.

 

Så må man mene at denne egenskapen er under kostant trussel fra multikulturell/-etnisk innvandring og generell sosialisme og liberalisme, og at den må beskyttes mot slik innflytelse om den skal overleve.

 

Så hjelper det å tro at man er nesten alene om å uttrykke det synet, fordi folk flest er hjernevasket av multikulturalistene, og at det dermed ikke er "politisk korrekt".

 

Geir :)

 

Ikke ofte du trekker frem sarkasmen, Geir? Men det kler deg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dette må du nesten forklare nærmere. Betyr det at om jeg kategoriserer deg som nordmann så er det rasisme?

 

Jeg trodde rasisme oppstod når en selekterte en gruppe, for så å si at denne gruppen er bedre/dårlige enn andre grupper.

 

Rasisme er i utgangspunktet å forklare sosiale skillelinjer med genetikk. For eksempel å si at forskjellen i velstand mellom svarte og hvite i USA skyldes at de svarte er mindre egnet til å være flinke og lovlydige.

Å si at en person som ikke har norske, hvite besteforeldre ikke kan være norsk, er smårasistisk. Dessuten kan man ikke frasi seg ansvaret for implikasjonene av det man sier.

 

Rasisme handler om teorien at mennesker er av ulike raser, der den ene er mer overlegen den andre. Så slik jeg oppfatter deg beskriver du det riktig. Rasisme misbrukes, spesielt av venstresiden. De ser rasisme overalt.

 

Nei, den definisjonen av rasisme stammer nok fra gamle dager. Rasistene har utviklet seg, og snakker nå om etnisk separasjon som om de ikke har noe mot afrikanere personlig, men de må holde seg i afrika.

 

Min definisjon av rasisme er litt upresis, men den er i hvert fall enkel: Når man mener at noen ikke kan gjøre ting fordi de har en annen etnisitet, da er de rasister. Hrodebert mener at afrikanere ikke får lov til å flytte til Norge, fordi de ikke har norsk etnisitet. Det er rasistisk.

 

Det er flere definisjoner av rasisme, og min definisjonen er nok mer laget for enkelhet enn den er laget for å treffe bredest mulig, men det er det som er så fint med språk - det utvikler seg langt raskere enn holdninger.

 

BTW: Google Ethnic Nationalism for å finne mer om temaet. Det er en gammel sviske, men her i Norge virker det som om rasistene ligger gode 30-40 år etter, så de har nettopp oppdaget dette.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Selvsagt er du Norsk. Alle med Norsk statsborgerskap er Norske. Hva skulle man ellers være?

 

Alt for lettvint å si det. Det er mange i norge som har norsk pass og som absolutt ikke er norske på noen som helst måte.

 

På hvordan måte er man Norsk? Må man være naiv, autoritetstro, politisk korrekt, underkuet som en slave av samfunnet, er det kriteriene for og være Norsk?

 

 

Nei men hvis man hater norske/vestlige verdier og alt vi står for så synes jeg ikke man kan kalle seg norsk, selv om man har norsk pass.

 

Disse dette gjelder skal gjerne få kalle seg norske, men jeg har mine tvil om at de ønsker det, og om de gjør det så er det iallefall meget hyklersk av dem.

Jeg kommer aldri til å kalle dem nordmenn iallefall.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

 

Hei! Jeg kom til Norge da jeg var tre måneder gammel. Norsk er det språket jeg kan best, norske tradisjoner er mine tradisjoner og så videre, men er jeg norsk?

 

Jeg mener selv at jeg ikke er norsk. Uansett hvor mye jeg prøver å bli det, kommer jeg aldri til å bli det, jeg kommer aldri til å bli sett på som helt norsk av andre nordmenn, derfor har jeg bare bestemt meg for at jeg ikke er norsk.

 

Da jeg diskuterte med moren min sa hun at jeg ikke burde si at jeg ikke er norsk, ettersom det kan fornærme noen og virke krenkende... Jeg har ikke løpt rundt og sagt at jeg ikke er norsk, men når noen sier til meg at jeg er norsk, så svarer jeg: nei, det er jeg ikke.

 

Hva syns du? Blir du fornærmet av dette? Er du enig?

Da er du ikke norsk. Føler du deg norsk, er du norsk. Føler du deg ikke norsk, er du ikke norsk. Det er du som avgjør det.

 

 

Enig i denne konklusjonen.

 

Jeg er födt og oppvokst i Norge. Norske foreldre, besteforeldre, oldeforeldre, tippoldeforeldre etc. etc.

 

Men jeg har aldri fölt meg norsk. Nå er jeg ikke lenger norsk juridisk sett heller.

Lenke til kommentar

Jeg mener at du ikke er norsk, du tilhører den nasjonaliteten dine foreldres besteforeldre ble født i. Man må ha norske foreldre for å være norsk.

 

Er en nordmann som flytter til kina som 3 måneders plutselig kineser? I think not.

 

Oj, mange som plutselig ikke er norske lengre.. Nok av folk går rundt og tror de er norske, men har svensk, dansk eller finsk mor, far eller besteforeldre. Hva med meg? Jeg har danske oldeforeldre, min farfar, deres sønn, er født i Norge. Alle andre av mine aner går langt tilbake på vestlandet og i innlandet. Hva er jeg da? Hva er kompisen min med finsk mor, og hva er han med svensk? Han med svensk bodde til og med i Sverige en periode. Og hva med eksen min, som nå nylig fant ut at den ukjente farfaren var marokkaner? Er hun muslim?

Endret av Paks
Lenke til kommentar

Oj, mange som plutselig ikke er norske lengre.. Nok av folk går rundt og tror de er norske, men har svensk, dansk eller finsk mor, far eller besteforeldre. Hva med meg? Jeg har danske oldeforeldre, min farfar, deres sønn, er født i Norge. Alle andre av mine aner går langt tilbake på vestlandet og i innlandet. Hva er jeg da? Hva er kompisen min med finsk mor, og hva er han med svensk? Han med svensk bodde til og med i Sverige en periode. Og hva med eksen min, som nå nylig fant ut at den ukjente farfaren var marokkaner? Er hun muslim?

Her er det mye på en gang, en suppe av religion, etnisitet og statsborgerskap blandet sammen. Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

mest idiotiske tråden jeg har lest, og så typisk norsk-idioti som man får det, jævla saueflokk som er livredd for å tråkke på tær og det ene og det andre..... TS sier at han kommer fra et annet land, bodd her lenge, kom tidlig, føler seg ikke norsk, da er han ikke norsk da, han må da få lov til å være det han føler han er?

Hadde jeg flyttet til england i tidlig alder men følt at jeg var norsk fordi jeg var født her, hadde familien min her og foreldre som kom herfra, så måtte jeg da vel fått lov til å si at jeg var norsk? selv om jeg hadde bodd i england lenge?

 

Amerikanere med en great great great great grand in-wed aunt from ireland sier jo "im irish!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst vil jeg si at dette er et veldig interessant tema.

 

Du sier jo selv at du behersker norsk best, følger tradisjoner vi har i Norge, og til syvende og sist tror jeg bare du kan stemple deg selv. Jeg vil si du er en nordmann med utenlandske aner, men dog en nordmann.

Lenke til kommentar

 

Nei, den definisjonen av rasisme stammer nok fra gamle dager. Rasistene har utviklet seg, og snakker nå om etnisk separasjon som om de ikke har noe mot afrikanere personlig, men de må holde seg i afrika.

 

 

 

Rasisme er i utgangspunktet å forklare sosiale skillelinjer med genetikk. For eksempel å si at forskjellen i velstand mellom svarte og hvite i USA skyldes at de svarte er mindre egnet til å være flinke og lovlydige.

 

 

 

 

Jeg forholder meg til den opprinnelige definisjonen av rasisme. For som du også nevner, det er teorien om at det er genetiske forskjeller og at mennesker er av ulike raser. Noe vi selvsagt ikke er. Menneske er menneske. At vi har ulik farge på hud, ulike øyefasonger osv. Det handler om naturlig seleksjon.

Det er synd at man i dag har skapt en populistisk definisjon av rasisme. Det gjør at begrepet blir misbrukt. Det er ikke rasisme og se på andres kulturer, religioner som primitive osv. Selv om også der vil noen rope rasisme. Noe det selvfølgelig ikke er.

Lenke til kommentar

Samme gener har vi vel ikke? Men at noe er bedre enn noe annet er selfølgelig tull, noe de aller fleste er enige om.

Ulike gener har vi. Men vi er alle mennesker. Vi er ikke ulike raser. Noen kan trene seg opp til og bli bedre en andre. Noen kan arve egenskaper fra sin slekt som gjør dem gode til noe. Men under like miljøbetingelser blir vi stort sett like.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...