Gå til innhold

Kan jeg bli grunnskolelærer?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har gjerne lyst til å bli grunnskolelærer, i hovedsak enten 8-10 trinn eller 5-7 trinn.

Jeg får minst karakter 3 i norsk, matte og engelsk. Men jeg går da medier- og kommunikasjon. Det jeg da lurer på er om jeg har nok timer i hvert av enkelt fagene, for å kunne få lov til å komme inn på høyskolen?

Jeg har hørt at matte kreves rundt 350 timer, norsk 260 osv. Vil jeg ha nok?

Skrev dette i hastverk så om ting er dårlig formulert, så kan jeg prøve å forklare på nytt. Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ta påbyggning.

Kan du forklare hva du mener?

Som signii sa, trenger man GENS. Man får GENS kun av å ta vanlig treårig MK studie (at man fullfører MK3 (som er studieforbedrende/gir GENS) og ikke går ut i lære, f.eks fordype seg i grafisk design). Men jeg må likevel ta påbygging er det du mener?

Jeg forstår ikke helt.

Lenke til kommentar

Sånn jeg forstod det da mine venner gikk medier og kommunikasjon, så gikk de bare vanlig media i tredjeklasse også. Mulig de valgte påbygg, men jeg tror de hadde "mediafag" i tredje også. Uansett, alle de studerer på høyskoler i dag, så studiekompetanse har de fått. Ta deg en tur til rådgiveren på skolen din, så er du helt sikker på at alt blir rett :)

Lenke til kommentar

Du må ta påbyggning.

Kan du forklare hva du mener?

Som signii sa, trenger man GENS. Man får GENS kun av å ta vanlig treårig MK studie (at man fullfører MK3 (som er studieforbedrende/gir GENS) og ikke går ut i lære, f.eks fordype seg i grafisk design). Men jeg må likevel ta påbygging er det du mener?

Jeg forstår ikke helt.

Hvis du går 3 år på vgs så er det godt mulig du får studiekompetanse. Jeg gikk yrkesfag 2 år, også tok jeg påbygging. Det høres ut som du får studiekompetanse, men du kan jo høre med rådgiveren på skolen din.

Hvis det er tilfelle at du får generell studiekompetanse så er det bare å fullføre. Du skal da kunne søke deg inn på høyskoler :)

Lenke til kommentar

Jeg blir veldig forundret om du ikke kommer inn. Kravet er generell studiekompetanse, noe du kommer til å få. Generell studiekompetanse er generell studiekompetanse. Hvis ikke du hadde hatt nok timer, så hadde du ikke fått studiekompetansen din heller.

Lenke til kommentar

Ok, vel det høres ganske bra ut. Tusen takk!

Råder det uansett til å sjekke om du får generell studiekompetanse. Hvis du går vanlig medier og kommunikasjon så får du det ikke. Er ikke det regnet som yrkesfag?

Selv om du går 3 år på vgs, betyr ikke det at du får generell studiekompetanse. Sjekk det opp! Vitnemål får du uansett, men det kan være vitnemål som er regnet for yrkesfag.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Kjenner fleire med MK3 som har bachelor/tar master i ting som ikkje har noko med media å gjere på universitetet, så du trenger ikkje bekymre deg. Men prøv å få litt betre karakterar enn 3 i dei obl. faga. Det hjelper deg stort på studiet å ha ein viss innsikt i det heilt grunnleggande ved faga. Og om du misliker studiet og ombestemmer deg, som mange gjer, så er det lurt å bruke tida no som du likevel går på VGS til å opparbeide deg nok poeng til å kunne velge nokså fritt. År med privatistfag er kjedelege greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...