Gå til innhold

Selvbygg alternativ til Komplett i05

Anbefalte innlegg

Hei igjen,

da har jeg satt opp følgende, med utgangspunkt i Komplett sin i05 for å gjøre det enklere for min egen del:

Fractal Design Define R4 Black Pearl
Cooler Master G650M, 650W PSU
Intel Core i5-4670K
Corsair H55 Hydro Series CPU Kjøler
MSI GeForce GTX 760 2GB PhysX CUDA
MSI B85M-E45, Socket-1150
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Samsung DVD Writer, SH-224DB
Crucial M550 256GB 2.5” SSD 7mm
Seagate Barracuda® 2TB
CM Storm Devastator - MS2K & MB24
Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler
BenQ 24" LED GL2460

Denne havnet på 11,483 fra komplett.

Følgende er min liste.

http://www.prisjakt.no/list.php?l=98005&view=m

Totalt havner jeg på rundt 9700 med fraktkostnader inkludert.

Da har jeg alt jeg trenger.

Ser dette ut som et greit oppsett for en som skal spille litt og prøve seg litt på videoredigering osv?

Noe som burde vært oppgradert/nedgradert?

Om det skulle være noe jeg burde se på, og alternative løsninger, så vil jeg veldig gjerne vite hvordan det vil være fordelaktig for meg, i og med jeg ikke er ekstreeeemt stødig på alle komponenters innvirkning på det komplette produktet. Håper dette ikke er for mye å be om. Om noen sier jeg bør gå for det ene hovedkortet og glemme det andre, så håper jeg å kunne få vite hvorfor slik at det blir enklere for meg å bestemme meg for å gå for det.

Nå har jeg bare lyst til å bestille, pga jeg har gått så lenge og tenkt og satt sammen prosjekter for å få prisen ned osv..

Lettere å ha noen som er enig i bygget enn at jeg aldri blir enig med meg selv :)

Endret av tgjosund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har "feil" hovdkort i Prisjakt-listen din ift prosessorvalg. Gå for et Z87 eller Z97 hovedkort for "K" prosessor (Gir bedre overklokkingsmuligheter).

Den beste SSD'en per nå (ift pris) er Samsung 840 Evo 250 GB. Kan anbefales.

Hvis du bestiller fra Prisjakt-listen din må du påregne mye fraktkostnad. Prøv å bestill fra 1 eller 2 sider. Dustin har fri frakt f.eks (over 3K). Kanskje du ønsker en eller to ekstra 120/140mm vifter til kabinettet også (følger vel bare med 2).

Du burde se på en viftekontroller (5,25"). Er veldig kjekt å kunne justere viftene dine. Og så kan du vurdere en 212 Evo i mot den lukkede H55'en du har satt opp.

GTX 760 er et helt OK kort (midlevel), men hvis du kan strekke til deg til gtx 770 eller radeon 280x får du det lille ekstra pushet :)

Ser ellers ut som du har gjort leksa di.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Du har "feil" hovdkort i Prisjakt-listen din ift prosessorvalg. Gå for et Z87 eller Z97 hovedkort for "K" prosessor (Gir bedre overklokkingsmuligheter).

Den beste SSD'en per nå (ift pris) er Samsung 840 Evo 250 GB. Kan anbefales.

Hvis du bestiller fra Prisjakt-listen din må du påregne mye fraktkostnad. Prøv å bestill fra 1 eller 2 sider. Dustin har fri frakt f.eks (over 3K). Kanskje du ønsker en eller to ekstra 120/140mm vifter til kabinettet også (følger vel bare med 2).

Du burde se på en viftekontroller (5,25"). Er veldig kjekt å kunne justere viftene dine. Og så kan du vurdere en 212 Evo i mot den lukkede H55'en du har satt opp.

GTX 760 er et helt OK kort (midlevel), men hvis du kan strekke til deg til gtx 770 eller radeon 280x får du det lille ekstra pushet :)

Ser ellers ut som du har gjort leksa di.

Hehe, takk takk!

Skal sjekke opp med hovedkort, SSD og viftekontroll.

Frakten blir heldigvis ikke så mye, da jeg bestiller det meste fra MPX, komplett og Netonnet, og alle har fri frakt :) Så det er jo veldig kjekt!

Da har jeg følgende:

Alt dette blir uansett under 11,000 da det meste er fraktfritt og bestilt fra MPX.

Da er jeg vel litt over planlagt budsjett, men 11,000 var maksen MED tastatur/mus og skjerm, så håper dette vil være et godt alternativ.

Hovedkort er nok det jeg er mest usikker på i og med jeg ikke har prioritert å lese om disse, og hva som støtter hva osv.

Nå la jeg til MSI-Z87-G45 og håper dette er et som har gode erfaringer.

Lenke til kommentar

Som nevnt over her ja .. Du kan gå for et matx z97 og Define Mini kabinettet. Burde skrelle av noen hundre på prisen.

Og ang viftestyring. Dette er vel integrert i kabinetter så kanskje du klarer deg med noen splittere bare. Penger spart.

Til slutt kan vel nevnes at du ikke må forvente for mye av høytalere til 90 spenn :p

Lenke til kommentar

Nei høyttalerene er bare bestilt for å få inputen på pulten, pluss at småen får noen små høyttalere som ikke driver oss vanvidd.

Da dropper jeg viftekontroller.

Og mtp kabinettet, så er det slik at jeg falt for R4 pga alle anmeldelser som sier det er så stille. Vil Define Mini kabinettet være like stille? Det er en viktig faktor som jeg kan koste på meg et par hundre ekstra for å få :)

Om jeg går for R4, kan dette være et godt hovedkort?

Gigabyte GA-Z97-HD3

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4955#ov

Fant det for 749 på NetonNet. Fri frakt :)

Det blir litt frem og tilbake her og jeg setter pris på forslaget og hjelpen Kyrre! Men jeg tror jeg vil prøve å gå for R4 :)

Lenke til kommentar

Du vil ikke få plass til det HK om du går for Define kabinettet. Så om du skal ha det kortet så er det like greit å gå for R4. Ellers ser det helt greit ut den lista di. unntatt vannkjølingen som jeg av prinsipp er skeptisk mot. Men det er sikkert bare gammelmanns nykker.

Lenke til kommentar

R4 er helt supert det.

Forslaget mitt var bare hvis du trengte å spare litt penger, og ikke har behov for (størrelsen) til ATX og Midi.

Begge kabinettene er isolert, så det burde være rimelig likt i støysammenheng.

Personlig liker jeg Arc serien bedre enn Design serien, men så er ikke støy det viktigste for min del.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig det jeg mente. Det HK som han hadde sett seg ut vil ikke ha fått plass i Define kabinettet.

Men det Define kabinettet ser jo litt tøft ut. Har luftet tanken for meg selv å bygge en mindre spillPC som jeg kan ta opp fra gulvet og støvet der nede.

Lenke til kommentar

Så det vil være et godt hovedkort om jeg havner på det sammen med R4 kabinettet?

Da begynner jeg å komme meg i mål :) Får vente til helgen og se om det kanskje kommer noen gode tilbud, så bestiller jeg :)

Takk for input!

Lenke til kommentar

Joda, hovedkortet er helt sikkert bra det. Det er jo en ny type HK så det er vel ikke så mange tester/erfaringer med det enda.

Jeg er av uforklarige grunner en søkker for Asus sine HK, men det er ikke noe som jeg kan forklare rasjonelt da. Og de er 300,- dyrere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, hovedkortet er helt sikkert bra det. Det er jo en ny type HK så det er vel ikke så mange tester/erfaringer med det enda.

Jeg er av uforklarige grunner en søkker for Asus sine HK, men det er ikke noe som jeg kan forklare rasjonelt da. Og de er 300,- dyrere.

Du har vel gode erfaringer da kan jeg tenke meg. Jeg prøver på dette, så får vi se hvordan det blir når man får satt det opp etterhvert :)

Ha en flott dag videre, og bare å si fra om det dukker opp noen gode tips/forslag :)

Lenke til kommentar

Heisann og God Helg!

Da har jeg gjort noen justeringer til helgas tilbud.

Det jeg har bytta er fra MSI geforce gtx 760 til ZOTAX geforce gtx 770 på tilbud til 2295,- på mpx og komplett.

Er også tilbud på Gigabyte hovedkortet til 790 på Dustin, så da fikk jeg prisen ned på hovedkortet slik at jeg fikk inn Geforce gtx 770.

Gikk også over til Cooler Master G650M PSU i og med den er på tilbud på mpx til 479,-

Ellers er resten det samme.

Skjønner at Asus sine hovedkort er bedre utifra feedbacken her :) Jeg kan nå finansiere et eventuelt hopp på hovedkortet, og kan gå opp til dette: https://www.komplett.no/asus-maximus-vii-ranger-socket-1150/814896

Jeg føler jeg har spart inn såpass at jeg KAN gå for det hovedkortet der. Prisen blir uansett ikke over 11000 og det kan jeg leve med.

Eventuelt er der andre hovedkort som er bedre til "samme" pris som jeg burde gå for?

Mye mas nå, men her i gården så blir det MYE frem og tilbake... som sikkert med veldig mange andre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...