Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Engelsk, muntlig eksamen, Vg1 våren 2014


Anbefalte innlegg

Dette er en tråd for de som kommer opp i engelsk muntlig, eller som har meldt seg opp som privatist til denne eksamenen i år.


Tips&triks samt råd og gode/dårlige erfaringer i faget er gull verdt i denne oppkjøringsperioden :)

Samtidig kan det være lurt å ta en kikk på læreplanen i faget, som gir en pekepinn på hva man skal jobbe fram mot for å gjøre det best mulig på eksamen:http://www.udir.no/k...kmsn=-915046718

Link til skriftlig eksamen 2014 tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1580461&page=1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått med meg at mange kommer opp i britisk og amerikansk styresett, (sammenligne disse) sammenligne kulturforskjeller i flere engelskspråklige land og den engelske språkhistorien.

 

Ser mange nevner at de må snakke om en relevant short story/novelle/fordypningsemne/et stykke de har hatt om hvor det legges stor vekt på skildring av karakterer..

 

Mitt største dilemma: Jeg er privatist og har ikke fordypet meg i noen spesielle tekster etc. Noen som har tips til særlig relevante short stories/noveller/fordypningsemne/stykker jeg kan lese meg opp på? Gjerne noe det er lett å vise/referere til når det gjelder noen av teamene jeg nevnte ovenfor også.

Lenke til kommentar

Privatisteksamen i morgen, jeg. Har 5 i faget, men satser litt høyere for å dra opp poengene i ordinær kvote litt til. Satte opp John Steinbecks "Of Mice and Men" sammen med filmen av samme tittel fra 1992 på leselisten, og kjøpte pensumboken jeg brukte på leselisten (Targets) i dag. Tenkte å se filmen i kveld.

Sist jeg tok denne eksamemen var et to forskjellige oppgaver. Den ene gikk ut på å snakke om "The first American Colonies", og den andre var "The American Government". I tillegg hadde alle oppgavene en tekst vi skulle snakke om fra leselisten, men dette varierte selvsagt fra person til person (mtp forskjellige leselister). Skal dog ha eksamen i et annet fylke i morgen, så hvor mye det i Hordaland ligner på Møre og Romsdal, er jeg usikker på.

 

Jeg krysser fingrene for at jeg kommer opp i det samme som sist (American Government). Har 6 fra Samfunnsfaglig Engelsk der jeg på alt av skriverier (innleveringer og tentamener) drøftet forskjellige sider ved akkuratt det. Tipper jeg fortsatt kan snakke om det i godt over 1 time.

Endret av Camorra
Lenke til kommentar

Privatisteksamen i morgen, jeg. Har 5 i faget, men satser litt høyere for å dra opp poengene i ordinær kvote litt til. Satte opp John Steinbecks "Of Mice and Men" sammen med filmen av samme tittel fra 1992 på leselisten, og kjøpte pensumboken jeg brukte på leselisten (Targets) i dag. Tenkte å se filmen i kveld.

 

Sist jeg tok denne eksamemen var et to forskjellige oppgaver. Den ene gikk ut på å snakke om "The first American Colonies", og den andre var "The American Government". I tillegg hadde alle oppgavene en tekst vi skulle snakke om fra leselisten, men dette varierte selvsagt fra person til person (mtp forskjellige leselister). Skal dog ha eksamen i et annet fylke i morgen, så hvor mye det i Hordaland ligner på Møre og Romsdal, er jeg usikker på.

 

Jeg krysser fingrene for at jeg kommer opp i det samme som sist (American Government). Har 6 fra Samfunnsfaglig Engelsk der jeg på alt av skriverier (innleveringer og tentamener) drøftet forskjellige sider ved akkuratt det. Tipper jeg fortsatt kan snakke om det i godt over 1 time.

 

Takk for tips! - Nei her har jeg ikke satt opp noen leseliste, så blir vel veldig tilfeldig hva jeg blir spurt om.. Hvorfor valgte du "Of mice and men" ? Noe spesielt man kan trekke frem som er relevant?

Lenke til kommentar

 

Privatisteksamen i morgen, jeg. Har 5 i faget, men satser litt høyere for å dra opp poengene i ordinær kvote litt til. Satte opp John Steinbecks "Of Mice and Men" sammen med filmen av samme tittel fra 1992 på leselisten, og kjøpte pensumboken jeg brukte på leselisten (Targets) i dag. Tenkte å se filmen i kveld.

 

Sist jeg tok denne eksamemen var et to forskjellige oppgaver. Den ene gikk ut på å snakke om "The first American Colonies", og den andre var "The American Government". I tillegg hadde alle oppgavene en tekst vi skulle snakke om fra leselisten, men dette varierte selvsagt fra person til person (mtp forskjellige leselister). Skal dog ha eksamen i et annet fylke i morgen, så hvor mye det i Hordaland ligner på Møre og Romsdal, er jeg usikker på.

 

Jeg krysser fingrene for at jeg kommer opp i det samme som sist (American Government). Har 6 fra Samfunnsfaglig Engelsk der jeg på alt av skriverier (innleveringer og tentamener) drøftet forskjellige sider ved akkuratt det. Tipper jeg fortsatt kan snakke om det i godt over 1 time.

 

Takk for tips! - Nei her har jeg ikke satt opp noen leseliste, så blir vel veldig tilfeldig hva jeg blir spurt om.. Hvorfor valgte du "Of mice and men" ? Noe spesielt man kan trekke frem som er relevant?

 

Oj, leverer du ikke leseliste kan du bli spurt om hva som helst ut fra leseplanen.

 

Jeg tok den boken da det var den jeg leste når jeg gikk VG1 for 4 år siden. Samtidig så tror jeg den kan være fin og enkel å snakke om på en eksamen.

Lenke til kommentar

 

 

Privatisteksamen i morgen, jeg. Har 5 i faget, men satser litt høyere for å dra opp poengene i ordinær kvote litt til. Satte opp John Steinbecks "Of Mice and Men" sammen med filmen av samme tittel fra 1992 på leselisten, og kjøpte pensumboken jeg brukte på leselisten (Targets) i dag. Tenkte å se filmen i kveld.

 

Sist jeg tok denne eksamemen var et to forskjellige oppgaver. Den ene gikk ut på å snakke om "The first American Colonies", og den andre var "The American Government". I tillegg hadde alle oppgavene en tekst vi skulle snakke om fra leselisten, men dette varierte selvsagt fra person til person (mtp forskjellige leselister). Skal dog ha eksamen i et annet fylke i morgen, så hvor mye det i Hordaland ligner på Møre og Romsdal, er jeg usikker på.

 

Jeg krysser fingrene for at jeg kommer opp i det samme som sist (American Government). Har 6 fra Samfunnsfaglig Engelsk der jeg på alt av skriverier (innleveringer og tentamener) drøftet forskjellige sider ved akkuratt det. Tipper jeg fortsatt kan snakke om det i godt over 1 time.

 

Takk for tips! - Nei her har jeg ikke satt opp noen leseliste, så blir vel veldig tilfeldig hva jeg blir spurt om.. Hvorfor valgte du "Of mice and men" ? Noe spesielt man kan trekke frem som er relevant?

 

Oj, leverer du ikke leseliste kan du bli spurt om hva som helst ut fra leseplanen.

 

Jeg tok den boken da det var den jeg leste når jeg gikk VG1 for 4 år siden. Samtidig så tror jeg den kan være fin og enkel å snakke om på en eksamen.

 

 

Leseplanen?! Hvilken leseplan? (hehe) Og hvor ligger denne? Har ikke snublet over noe lignende på udir sine sider.. Kan du dele hva du kom opp i (og evnt. hva du fikk) etter eksamen i morgen?

Lenke til kommentar

Leseplanen?! Hvilken leseplan? (hehe) Og hvor ligger denne? Har ikke snublet over noe lignende på udir sine sider.. Kan du dele hva du kom opp i (og evnt. hva du fikk) etter eksamen i morgen?

 

I enkelte fag, inkludert engelsk muntlig, må man sende inn leseliste til arrangøren før 1. mars. Hvis ikke blir man trekt i tilfeldige punkter fra læreplanen, og kan lett få det en del vanskeligere.

Leseplanen setter du selv sammen basert på en liste over hva du har lest og gjort som dekker læreplanen. Mange skoler som arrangerer privatisteksamen har også forslag til leseliste på deres nettsider.

Lenke til kommentar

 

 

Leseplanen?! Hvilken leseplan? (hehe) Og hvor ligger denne? Har ikke snublet over noe lignende på udir sine sider.. Kan du dele hva du kom opp i (og evnt. hva du fikk) etter eksamen i morgen?

 

I enkelte fag, inkludert engelsk muntlig, må man sende inn leseliste til arrangøren før 1. mars. Hvis ikke blir man trekt i tilfeldige punkter fra læreplanen, og kan lett få det en del vanskeligere.

Leseplanen setter du selv sammen basert på en liste over hva du har lest og gjort som dekker læreplanen. Mange skoler som arrangerer privatisteksamen har også forslag til leseliste på deres nettsider.

Jeg har eksamen i Rogaland og her skal vi ikke sende inn leseliste. Du har ikke lyst til å dele den leseplanen? Jeg bruker nemlig targets og har of Of Mice and men film+bok (fantastisk fortelling) så jeg tenker å ta med en leseliste selv om vi ikke skal det rett og slett fordi jeg håper at det kan gjøre at sensor begrenser oppgaven litt. Tenker også at slumdog milionare kan være en fin film å ha med og rabit france eller hva den heter. Har også hatt samf engelsk så kan en del om amerikansk og britisk politikk men kan det ikke på Rana så trenger en liten oppfriskning der.

 

Jeg synes det er utrolig vanskelig å vite hvordan jeg skal øve for det er jo så mye short stories og fakta om land i læreboken. Hvordan leser dere? Jeg skal sette inn støtet i morgen for skal på kurs i helgen og eksamen er allerede på tirsdag. :s

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Har plutselig blitt usikker på hvorvidt jeg må ha et fordypningsemne, og hvor vidt jeg i så tilfelle kan bruke bok/film jeg har sett/lest.

 

Sitter å snekrer sammen en rask powerpoint nå, tre timer før eksamen. :p

 

Er du effektiv går det nok bra det :)

Lenke til kommentar

Nja, snekret sammen noe kjapt med tema "USA - Isolationism or involvement?". Tror jeg har den OK for meg, nå. :p

Mer spent på hvordan eksamenen faktisk blir gjennomført.

Tror det er likt som du har opplevd før. Du får gi et lite sammendrag etterpå :innocent: Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg hadde Engelsk muntlig som privatist den 08.05.2014. Det gikk ganske greit, selv om jeg bare har hatt engelsk vg1.. Heldigvis greide jeg å smøre opp både sensor og eksaminator så det ble en 4.
Jeg fikk temaet Indigenous people, og lytteprøve var studying abroad. Lytteprøven var overraskende lett. Indigenous people ble en god del vanskeligere, siden det er et år siden jeg har hatt noe med det i det hele tatt. Alt i alt så gikk det ganske greit, fikk beskjed om å snakke mer engelsk, siden jeg snakket så bra engelsk.

Lenke til kommentar

Jeg hadde Engelsk muntlig som privatist den 08.05.2014. Det gikk ganske greit, selv om jeg bare har hatt engelsk vg1.. Heldigvis greide jeg å smøre opp både sensor og eksaminator så det ble en 4.

Jeg fikk temaet Indigenous people, og lytteprøve var studying abroad. Lytteprøven var overraskende lett. Indigenous people ble en god del vanskeligere, siden det er et år siden jeg har hatt noe med det i det hele tatt. Alt i alt så gikk det ganske greit, fikk beskjed om å snakke mer engelsk, siden jeg snakket så bra engelsk.

Kan jeg spørre om hvordan problemstillingen til indengous people lød?

Lenke til kommentar

 

Jeg hadde Engelsk muntlig som privatist den 08.05.2014. Det gikk ganske greit, selv om jeg bare har hatt engelsk vg1.. Heldigvis greide jeg å smøre opp både sensor og eksaminator så det ble en 4.

Jeg fikk temaet Indigenous people, og lytteprøve var studying abroad. Lytteprøven var overraskende lett. Indigenous people ble en god del vanskeligere, siden det er et år siden jeg har hatt noe med det i det hele tatt. Alt i alt så gikk det ganske greit, fikk beskjed om å snakke mer engelsk, siden jeg snakket så bra engelsk.

Kan jeg spørre om hvordan problemstillingen til indengous people lød?

 

Det var sånn at jeg skulle si alt jeg visste om de forskjellige urfolk typene, Maori, aboriginies osv. Så eksaminator fyrte løs som bare det! Kjekt å kunne en god del om alle, som hva de lever av, hva de tror på osv.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg hadde Engelsk muntlig som privatist den 08.05.2014. Det gikk ganske greit, selv om jeg bare har hatt engelsk vg1.. Heldigvis greide jeg å smøre opp både sensor og eksaminator så det ble en 4.

Jeg fikk temaet Indigenous people, og lytteprøve var studying abroad. Lytteprøven var overraskende lett. Indigenous people ble en god del vanskeligere, siden det er et år siden jeg har hatt noe med det i det hele tatt. Alt i alt så gikk det ganske greit, fikk beskjed om å snakke mer engelsk, siden jeg snakket så bra engelsk.

Kan jeg spørre om hvordan problemstillingen til indengous people lød?

 

Det var sånn at jeg skulle si alt jeg visste om de forskjellige urfolk typene, Maori, aboriginies osv. Så eksaminator fyrte løs som bare det! Kjekt å kunne en god del om alle, som hva de lever av, hva de tror på osv.

 

Hørtes ut som en veldig gøy oppg. Håper jeg får noenlunde det samme :)

Lenke til kommentar

Hjelp!! Jeg går i 10. og tar privatist-eksamen. Jeg skjønner INGEN TING av det med leseliste osv, og hvordan eksamen foregår i det hele tatt! Kan noen please forklare meg? Har eksamen i morgen.

Det står at det varer fra 16.00-22.30, må jeg være der i 6 1/2 time? Please helpppp

Lenke til kommentar

Her er en engelskoppgave jeg fikk. Kan noen se over og rette? Tusen takk på forhånd! ¦:·}

 

Du kan laste ned både i .docx og i .txt, siden enkelte lar seg irritere av word-dokumenter når det kun er ren tekst.

 

 

Made* Given* Eaten* Seen* Forgotten*

Increased* (?) rose* will be designed* will drive* I will/ I'll* when are you handing it in* will collect* will give* will be*

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...