Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Problemer med bygd PC

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bygde meg en PC i går, den kom fra komplett og er følgene PC:

https://www.komplett.no/pc-i-deler-core-i5-4670kgtx760/793073

Spesifikasoner:

Kabinett: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Strømforskyning: Cooler Master G650M, 650W Modular PSU

CPU: Intel Core i5-4670K Processor

Hovedkort: MSI Z87-G43, Socket-1150

RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB Vengeance CL9

Skjermkort: MSI GeForce GTX 760 2GB PhysX CUDA

SSD: Crucial M500 SSD 2.5" 120GB SATA 3.0

DVD-rom: ASUS DVD Writer, DRW-24F1ST, SATA, Black, Retail

Problemet er at når jeg starter PCen popper dette opp på skjermen:

post-352463-0-79787900-1400676692_thumb.jpg

Det står "No signal detected" og "No cablel"

Ja, jeg har satt i skjermkabel.

Takk.

Endret av Reaver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du har satt i HDMI i skjermkortet?

Samme skjedde med meg når jeg bygde min. Måtte først sette kabelen i hovedkortet for å få bilde, og så endre inne i systemet at GPU skulle være video-ut eller noe slikt.

Husker ikke om det funker med HDMI med en gang eller om jeg måtte bruke VGA først og så endre over til HDMI, men det var et eller annet der.

Prøvd med både HDMI og VGA (ikke nødendigvis samtidig, men prøv å bytte lit rundt) på både skjermkortet og hoverkortet og se om du får signal.

Endret av RunRookieRun
Lenke til kommentar

Regner med du har satt i HDMI i skjermkortet?

Samme skjedde med meg når jeg bygde min. Måtte først sette kabelen i hovedkortet for å få bilde, og så endre inne i systemet at GPU skulle være video-ut eller noe slikt.

Husker ikke om det funker med HDMI med en gang eller om jeg måtte bruke VGA først og så endre over til HDMI, men det var et eller annet der.

Prøvd med både HDMI og VGA (ikke nødendigvis samtidig, men prøv å bytte lit rundt) på både skjermkortet og hoverkortet og se om du får signal.

Jeg prøvde å sette inn HDMI i skjermkortet, og har prøvd hovedkortet tidligere. Skjermkortet mitt har ikke VGA, men hovedkortet har det, det har jeg prøvd tidligere men til ingen nytte.

Lenke til kommentar

Så snodig ut den kabelen også.

Er det en 2x molex til 1x 6p PCIe splitter du har der?

Hvis så: Har du 2 stykk native 6p PCIe fra PSU du kan bruke?

Gjorde det, men til ingen nytte

Endret av Reaver
Lenke til kommentar

Altså du plugget i begge samtidg rett fra PSU?

Du kan også prøve å fjerne skjermkortet og se om det fungerer da, og eventuelt ta en kikk i BIOS.

Hva hjelper det å fjerne skjermkortet?

Du/vi vet ikke om det er cpu som ikke starter , eller om det er skjermkort.

Dette fortalte jeg deg igår.

1) Bruk riktige kabler fra PSU

2) Kople 24Pins main PSU kabel PLUSS 8Pins EPS kabel fra PSU (obs velg rett kabel og utgang på PSU)

3) Ta ut grafikk kortet

4) Plugg skjermen din i hovedkortet (slik at det benyttes integrert grafikk i intel i5 cpu)

Da kan vi konsentrare oss om PCen , å få denne til å funke først.

Merk at hovedkort leds , vifter kan starte selv om intel prosessoren ikke går (mangler strøm).

Den 8Pin EPS fra PSU MÅ koples til hovedkortet da den gir strøm til prosessoren. Uten den kabelen er systemet uten prosessor .

2zgyhhj.png

Har du koplet begge strømtilkoplingene til hovedkort.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Altså du plugget i begge samtidg rett fra PSU?

Du kan også prøve å fjerne skjermkortet og se om det fungerer da, og eventuelt ta en kikk i BIOS.

Hva hjelper det å fjerne skjermkortet?

Du/vi vet ikke om det er cpu som ikke starter , eller om det er skjermkort.

Dette fortalte jeg deg igår.

1) Bruk riktige kabler fra PSU

2) Kople 24Pins main PSU kabel PLUSS 8Pins EPS kabel fra PSU (obs velg rett kabel og utgang på PSU)

3) Ta ut grafikk kortet

4) Plugg skjermen din i hovedkortet (slik at det benyttes integrert grafikk i intel i5 cpu)

Da kan vi konsentrare oss om PCen , å få denne til å funke først.

Merk at hovedkort leds , vifter kan starte selv om intel prosessoren ikke går (mangler strøm).

Den 8Pin EPS fra PSU MÅ koples til hovedkortet da den gir strøm til prosessoren. Uten den kabelen er systemet uten prosessor .

2zgyhhj.png

Har du koplet begge strømtilkoplingene til hovedkort.

Jeg hadde allerede koblet til strøm til CPU og 24pin kontakten inn i hovedkortet

Men hvor skal jeg koble til skjermen? Fra bak på PCen?

post-352463-0-15126100-1400684767_thumb.jpg

Endret av Reaver
Lenke til kommentar

z7uq.jpg

På en av disse.

HDMI, (venstre), VGA (høyre topp) og DVI (høyre nede).

Alle disse sender bildesignal, så forsøk en eller flere av disse (alt ettersom åssen skjerm du har og åssen kabler/overganger du har).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

z7uq.jpg

HDMI, (venstre), VGA (høyre topp) og DVI (høyre nede).

Alle disse sender bildesignal, så forsøk en eller flere av disse (alt ettersom åssen skjerm du har og åssen kabler/overganger du har).

Det fungerte! På et vis... Kommer opp et eller annet EFI Shell screen.

post-352463-0-92458800-1400685381_thumb.jpg

post-352463-0-53562300-1400685445_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du må resette cmos

Så går du inn og setter opp BIOS i hovedkortet riktig.

"Load optimized defaults"

Startup problem, stuck at EFI screen

I'm having this EXACT problem right this second, everything going perfect until I enable "WIndows 8 features" (or something like that) in the bios (MSI Mobo) now I can't even access the bios, I'm on the backup, any help greatly appreciated!!!

I cleared the CMOS using the manual's instructions so the motherboard would go back to default BIOS. This allowed me to access the BIOS.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/366241-31-startup-problem-stuck-screen

Når dette er klart kan du installere operativ system egentlig.

GTX760 grafikk kortet kan du godt vente med til du har installert OS , drivere og annet.

Lenke til kommentar

Du må resette cmos

Så går du inn og setter opp BIOS i hovedkortet riktig.

"Load optimized defaults"

Startup problem, stuck at EFI screen

I'm having this EXACT problem right this second, everything going perfect until I enable "WIndows 8 features" (or something like that) in the bios (MSI Mobo) now I can't even access the bios, I'm on the backup, any help greatly appreciated!!!

I cleared the CMOS using the manual's instructions so the motherboard would go back to default BIOS. This allowed me to access the BIOS.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/366241-31-startup-problem-stuck-screen

Når dette er klart kan du installere operativ system egentlig.

GTX760 grafikk kortet kan du godt vente med til du har installert OS , drivere og annet.

Hva er BIOS og CMOS?

Lenke til kommentar

Tror du må lese litt i manualen til hovedkortet ditt. Det er noen basic ting man bør kunne når man skal begynne å snekre sammen en PC.

BIOS er Basic Input/Output System. Her kan man gå inn før man kommer til OS (windows) og gjøre en god del valg. Jeg vil si at det er et _krav_ å inn her når man starter en PC for første gang. Man kan f.eks sette opp ACHI eller RAID, de-aktivere elementer på hovedkortet man ikke skal bruke, definere boot priority, definere hva som skal være skjermkort osv...

Clear CMOS = Reset BIOS. Da setter du BIOS tilbake til "factory default". Det er ulike metoder for hvordan dette gjøres (knapp på IO panel, "kortslutte" batteriet, bruke jumper), og det står i din manual hva du skal gjøre for å resette BIOS.

Linken syar2003 gav deg viser at det kan være et problem å være "stuck at EFI screen" og at en reset til factory default kan fikse dette problemet for deg.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...