Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

spørsmål om watt, upc og bateri

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om strømforsyning trekker xxx w hele tiden eller trekker så mye som pc'en trekker?

og: jeg har en backup-ups, om jeg setter en sånn sak, hva het erdet igjen? som gjør 230v til 12v, etter denne upc'en, vil en pc med 12v strømforsyning holde lenger enn en som er koblet rett på upc'en?

og: er den en mulighet får å regne ut hvor lenge et bateri holder? sånn at jeg slipper å prøve først...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg lurer på om strømforsyning trekker xxx w hele tiden eller trekker så mye som pc'en trekker?

og: jeg har en backup-ups, om jeg setter en sånn sak, hva het erdet igjen? som gjør 230v til 12v, etter denne upc'en, vil en pc med 12v strømforsyning holde lenger enn en som er koblet rett på upc'en?

og: er den en mulighet får å regne ut hvor lenge et bateri holder? sånn at jeg slipper å prøve først...

1. Strømforsyningentrekker ikke en konstant effekt fra nettet. Effekten varierer alt ettersom den blir belastet... f.eks en cdrom spinner opp, cpu må jobbe mer osv..

2. Nei den vil ikke holde lenger. Jo flere ledd med strømforsyninger, jo større tap får du.

3. Ja det er mulig å regne ut grovt; for et nytt, friskt batteri. Men du må vite hvilken type batteri du har og eksakt strømtrekk. Skal du regne ut tilgjengelig kapasitet til eldre batterier kreves kapasitetstester som gjøres under bestemte former, i h.h.t. div. normer, f.eks fra IEC eller DIN.

Lenke til kommentar
Det som er oppgitt i en "300 W PSU" er gjerne hva den leverer til bruk. I tillegg går en del effekt over til varme i selve PSUen, så en 300 Watts PSU trekker gjerne 500W av strømnettet.
Veeel... er ikke sikker på om det er 100 % riktig, men jeg mener å huske at når det er oppgitt (i dette tilfelle) 300W på PSU`en, så er det MAKSIMALT hva den trekker. Derimot har du ett kort "kjempe-trekk" i noen få millisekunder i det du starter opp, noe som alle UPS`er (jeg vet om) er dimensjonert til å tåle. Jeg er rimelig sikker på at dette er riktig, men ikke 100 % (jeg har tatt feil en gang tidligere - i 1989 :wink: )
Lenke til kommentar

Det pleier å stå hva en psu leverer til PC komponenter, f.eks 300 watt.

Vet man virkningsgraden, ofte rundt 70% på switche psu, så deler man på den og får hva psu trekker fra nettet: 300/0.7 = 428.6 watt ( ved full belastning vel å merke )

Grunnen til at det kommer en høy støtstrøm ( inrush current ) når man starter en vanlig pc-psu er fordi glattekondensatoren etter likeretter trinnet lades kraftig opp.

Ups`er og generatorer må dimmensjoneres for å kunne tåle disse strømmene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
... virkningsgraden, ofte rundt 70% på switche psu...

Jag har gjort en liten koll. Hittade en trasig PSU till en mindre dator.

Modell: AOpen FSP145-50NI, switched PSU

Input: 230V, 2A (= 460W)

Output rating 145W:

+3.3V 10A (= 33W)

+5V 0.8A (= 4W)

+5V 10A (= 50W)

+12V 4.5A (= 54W)

-12V 0.3A (= 3.6W)

(totalt 144.6W)

145W ut på 460W in ger en verkningsgrad av 31,5%.

/Olle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...