Gå til innhold

Nikon sliter fremdeles med salget


Anbefalte innlegg

 

...

Apple er mest kjent for å lage nye markeder med nytt utstyr, ikke for å revolusjonere gamle markeder.

IBM revolusjonerte produktene sine fra elektriske skrivemaskiner og stormaskiner til PC, men trakk seg ut av dette markedet etter over 20 år.

Dette var vel en mild historieomskriving, Frobe...:-)

 

Apple har, som eneste databedrift, revolusjonert og snudd opp ned på markeder minst tre-fire ganger. De ble startet på ideen om å få datamaskiner som allemannseie og revolusjonerte hele dataindustrien med personlige datamaskiner (PC), selv gamle og trauste mor IBM ble tatt på senga. De kvikna riktignok til igjen etter et par år og fikk på plass en slags standard rundt det som ble kalt IBM-kompatible PC'er. Apple snudde rundt på hele musikkindustrien med iPod og iTunes. Så tok de hele mobiltelefonmarkedet på senga med iPhone før de nå igjen har tatt PC-markedet og snudd rundt på det med iPad. Jeg har vært i dataindustrien i 30 år og kjenner ikke til noe selskap som har klart det samme.

 

 

Det er mulig jeg ikke uttrykte meg klart nok.

Jeg er enig i at Apple har revolusjonert mange markeder som var nye for Apple, men det var uten å ha kannibalisert egne etablerte produkter. De har ikke med vilje saget over grenen de sitter på for å kunne sette seg på en tykkere gren. (Et mulig unntak er om iPhone fjernet mye av iPod-markedet).

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ble det litt klarere hva du mente ja. Det er jo ganske naturlig at man ikke kanibaliserer markeder når bedriften er såpass ny at den ikke har noe å kanibalisere enda...:-)

 

Dermed blir det for meg enda mer imponerende det Apple har gjort i omtrent 40 årene de har eksistert. Ikke mange bedrifter kan vise til de samme innen noen bransje, det føler jeg meg sikker på.

 

 

Men vi har sklidd litt ut på et ørlite sidespor...

 

 

Nikon kommer forhåpentligvis gjennom litt motvind med nye og friske tak ganske snart. Men man vet aldri, det har gått galt med andre giganter som ikke håpar fulgt med i timen, noen er allerede nevnt i denne tråden. Et godt nasjonalt eksempel er Norsk Data...:-)

Lenke til kommentar

En annen imponerende ting du ikke nevnte er iTunes.

Litt ironi at det var de og ikke musikkbransjen som til dags dato ikke har klart å komme opp med noe tilsvarende og istedet brukt masse tid og resursser i rettslokaler verden over.

Lenke til kommentar

 

Et godt nasjonalt eksempel er Norsk Data...:-)

 

Jeg vil nok si at Samvirkelaget er nok det merkenavnet som flest har en fortid til og har glemt :)

Men så er heller ikke Samvirkelaget som bedrift borte, de heter bare noe annet (COOP).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...