Gå til innhold

Sjokolade, hvorfor "sjo" og ikke "sch"?

Brouwer

Sjokoladene  

53 stemmer

1. 1. Hva burde "sjokolade" hete?

• Kakaolade
    • Schokolade (ny slang)
    • Sjokolade (samme som før)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norsknytt-artikkelen har smålugubert sprog og ikke verdens beste argumentasjon, men budskapet holder fortsatt. Jeg venter fortsatt på et vettugt argument på hvorfor kj > sj er "feil", mens k > kj (tj i mange dialekter, forøvrig), er akseptabelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er uansett en fullstendig avsporing. Se på hva språkforskerne sier, ikke hvordan forfatteren skriver det.

Mulig du synes det er en avsporing. Men hvordan kan man stole på språkforskere som ikke behersker språket de forsker på... Jeg klarer ikke å ta det helt seriøst.

Lenke til kommentar

Dette er uansett en fullstendig avsporing. Se på hva språkforskerne sier, ikke hvordan forfatteren skriver det.

Mulig du synes det er en avsporing. Men hvordan kan man stole på språkforskere som ikke behersker språket de forsker på... Jeg klarer ikke å ta det helt seriøst.

Hva får deg til å tro at en språkforsker skrev det? Er bare en person som kommer med sine argumenter og jeg synes han har et godt poeng

Endret av Relio
Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at en språkforsker skrev det? Er bare en person som kommer med sine argumenter og jeg synes han har et godt poeng

Trodde du hadde kvalitetssikret din kilde... Men det blir vel ikke noe bedre hvis vi ser det sånn: En 14 år gammel sak som er skrevet av en anonym person som ikke oppgir sin kilde og som ikke behersker enkle rettskrivingsregler i språket han mener noe om...

Lenke til kommentar

Jeg legger merke til at du skriver "ta det seriøst", og ikke "ta det alvorlig". Er ikke dette en litt barnslig feil, på nivå med sjole og sjirke? Eller er det kanskje helt normal språkutvikling?

Lenke til kommentar

Når det gjelder artikkelen i norsknytt.no er det jo innlysende at det ikke er språkforsker Arne Kjell Foldvik som har skrevet den, men at meningene hans er belyst i saken.

Derfor vil ikke eventuelle skrivefeil i artikkelen har noen relevans til i hvilken grad det er "serriøst".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...