Gå til innhold

Kjøre med ett piggdekk på sommeren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har punktert to ganger over kortere tid, men har ikke råd til å kjøpe nye dekk før feriepengene kommer, så jeg må nesten sette på ett piggdekk inntil videre. Går det greit, eller kan jeg risikere bot?

Dette er faktisk ganske ugreit av flere grunner.

En ting er at det ikke er lovlig, en annen at det gir uforutsigbare kjøreegenskaper, samt at det kan gi uheldige konsekvenser i en nødsituasjon der du eksempelvis må bremse heftig.

Har du ikke råd til å holde bilen i orden må du enkelt og greit parkere den inntil du får råd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har punktert to ganger over kortere tid, men har ikke råd til å kjøpe nye dekk før feriepengene kommer, så jeg må nesten sette på ett piggdekk inntil videre. Går det greit, eller kan jeg risikere bot?

Det koster bare 3-400 å lappe et punktert dekk. Men hvis mønsteret er slitt så hjelper det lite.

Uansett, blir du stoppet med ett piggdekk så kan du garantert snakke deg ut av det. Behøver jo ikke nenve at det er 2 måneder siden du punkterte :)

Lenke til kommentar

Det er ganske skummelt å kjøre med forskjellig type dekk, bare forskjellig størrelse mønster er sitt på som farlig. Derfor er det ulovlig og eg anbefaler deg å parkere bilen til du har penger til å bruke den. Viss du absolutt må kjøre med piggdekk så bruk piggdekk på heile aksen, så klarer du i alle fall lettere å holde bilen stødig og stabilt på vegen.

Lenke til kommentar

Uansett, blir du stoppet med ett piggdekk så kan du garantert snakke deg ut av det. Behøver jo ikke nenve at det er 2 måneder siden du punkterte :)

Overhodet ikke. Å ha noe såpass sinnsykt som et piggdekk og et sommerdekk på samme aksel er et ganske alvorlig brudd på vegtrafikkloven. Jeg hadde ikke blitt overrasket om du mistet lappen og bilen ble tauet vekk for å være ærlig.

Om du skulle komme utover en situasjon der du må bråbremse i litt fart risikerer du å helt miste kontrollen over bilen. Jævlig gøy om du da f.eks skrenser ut i motgående kjørefelt og tar livet av en familie. Da er det tryggere å sette på piggdekk på alle hjulene, eller helst ikke kjøre i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Fikk kniv i dekket mitt, måtte bytte på begge sider da nytt og brukt dekk var absolutt no-no på SUV.

Bare du bråbremser så vil bilen din vil kunne snu seg sidelengs.

Er rullelengden annerledes også pga slitt/ sommer/vinter så vil ene siden av bilen rulle lenger en den andre, men samtidig ikke på de to andre dekkene som er like og det vil gå utover drivverket også.

Vinter på alle fire, eller lappe gammelt sommerdekk.

Betalte 250 på tevo dekk.

Lenke til kommentar

Går bra med likt dekk på samme aksling, feks vinterdekk foran og sommer bak.

Er jo fortsatt ikke lov da, med mindre du plukker ut alle pigga.

"Går bra" er ikke noe jeg sagt om å sette dekk med forskjellig grep forran og bak. Det inviterer ikke akkurat til stor tiltro til hvordan bilen vil oppføre seg under en nødbrems eller unnamanøver.

Lenke til kommentar

Går bra med likt dekk på samme aksling, feks vinterdekk foran og sommer bak.

Er jo fortsatt ikke lov da, med mindre du plukker ut alle pigga.

"Går bra" er ikke noe jeg sagt om å sette dekk med forskjellig grep forran og bak. Det inviterer ikke akkurat til stor tiltro til hvordan bilen vil oppføre seg under en nødbrems eller unnamanøver.

Er helt normalt å bytte 2 og 2 dekk.

Lenke til kommentar

Overhodet ikke. Å ha noe såpass sinnsykt som et piggdekk og et sommerdekk på samme aksel er et ganske alvorlig brudd på vegtrafikkloven. Jeg hadde ikke blitt overrasket om du mistet lappen og bilen ble tauet vekk for å være ærlig.

tt.

Nå overdriver du. Bilene idag kommer ikke med reservedekk. Å ha et vinterdekk i bagasjerommet som reserve er helt normalt, og det kan ikke defineres som sinnsykt å midlertid sette på et piggdekk hvis uhellet er ute.

Lenke til kommentar

tt.

Nå overdriver du. Bilene idag kommer ikke med reservedekk. Å ha et vinterdekk i bagasjerommet som reserve er helt normalt, og det kan ikke defineres som sinnsykt å midlertid sette på et piggdekk hvis uhellet er ute.

Kjipt hvis du krasjer og får skyld pga piggdekk dog.

Lenke til kommentar

Er reservedekket i pigg så har man vel gjort noe snodig?

La om til piggfritt på reservedekket etter å ha kjørt over hele dovre om vinteren med ett sommerdekk (reservedekket) og alle problemene dette medførte.

Lenke til kommentar

Om du skulle komme utover en situasjon der du må bråbremse i litt fart risikerer du å helt miste kontrollen over bilen. Jævlig gøy om du da f.eks skrenser ut i motgående kjørefelt og tar livet av en familie. Da er det tryggere å sette på piggdekk på alle hjulene, eller helst ikke kjøre i det hele tatt.

Er vel ikke noe værre kombinasjon det enn å ha ett vanlig og ett hinkehjul.

Lenke til kommentar

Heilt unntaksvis så kan ein sette på eit vinterhjul som reservehjul dersom du punkterer. Men då kun for å kunne flytte kjøyretøyet og kun dersom ellers kjøyrer forsvarlig (nedsatt hastigheit på grunn av dekket).

Det er dette som er grunnen til at mange reservehjul er påført merking som seier maks X km/t.

Men blir du stoppa så vil du ha eit forklaringsproblem.

Når det gjelder bøter så er den vanligaste reasksjonsformen at ein får kjøyreforbud og ei bot på 750 kr per dekk som ikkje er godkjent. Men blir det antatt at det er det trafikkfarlig så kan du også miste førerkortet.

Bota for å kjøyre med piggdekk om sommaren er på 1000 kr (totalt, ikkje per dekk).

Uansett, slik som eg ser det så har du to alternativer her. Enten så parkerer du bilen til du får råd til nye dekk. Eller så setter du på eit piggdekk til slik at du har to piggdekk på den eine akslingen og to sommardekk på den andre akslingen.

Etter som eg har funnet ut så kan det være at bota for å bli tatt er litt høgare på denne måten, men du vil i alle fall ikkje kunne miste lappen for å kjøyre trafikkfarlig (som du kan risikere dersom du har forskjellige dekk på kvar side).

Du kan også sjølvsagt vurdere å trekke ut piggane. Då øydelegg du vinterdekka, men så lenge mønsterdybda er minst 3mm så er det då lov å bruke dei på sommarføre.

(Husk berre på at bremselengda kan bli opp til 40% lenger når du bruker vinterdekk på tørr asfalt i forhold til med sommardekk, så du vil gjere lurt i å holde ekstra god avstand til bilen foran til du får satt på skikkelige sommardekk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...