Gå til innhold

Intel i7 960@3,2ghz vs i7 4790@3,5ghz

Gjest Slettet+241541

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+241541

Greetings internetfriends :D

Jeg er i ferd med å bestille meg et par oppgraderinger til min gamle spill-pc, og lurer litt på om jeg vil ha en betydelig gevinst ved å bytte prosessoren? Bruksområdene mine som faktisk krever noe av maskinen er spill og photoshop.

Jeg bytter ut det meste i maskinen min, utenom hovedkort og prosessor.

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1393170&su=4B5FFD56-7D76-4C30-B58B-D599EB980B37

Dersom jeg skal oppgradere hovedkort og prosessor, vil det koste meg totalt ca 5000kr i tilegg, da jeg også må kjøpe Windows på nytt. Jeg lurer bare på hvor mye ekstra ytelse jeg egentlig vil få i spill? Er det snakk om noen få prosent føler jeg ikke det er verdt pengene.

Bytter jeg alt er det på den andre siden kanskje lettere å få noen tusenlapper for det gamle utstyret som igjen kan selges som en komplett pc.

Den gamle maskinen har:

-750W psu (den bråker litt, så det er grunnen til at jeg bytter)

-12GB ram

-GTX680 4GB skjermkort

-128GB SSD til windows

-256GB SSD til spill

-1TB harddisk til lagring

-W7 64-bit OS.

Endret av Slettet+241541
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er ikke verdt det, overklokk heller, om du overklokker 600 mhz burde du komme ganske så likt som i7 4790

Om du skulle være uheldig med cpuen, eller hovedkortet så begynner 6 kjernene til LGA 1366 å få veldig bra pris på bruktmarkedet, den er fordel for videoredigering eller mulitasking.

Det eneste ulempen om sommeren maskinen raskere varm, på den siden så er det ulempe med eldre overklokket systemer.

Lenke til kommentar

Ett 770-kort er mye bedre enn et 680, og et 780Ti er en del bedre enn et 680.
http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-780-Ti-vs-GeForce-GTX-680

4790 er MYE bedre enn 960, og gir fra seg langt mindre varme. Ser dermed ikke helt hva dem sikter til når maskinen blir en del varmere. Sitter du på et 960 idag, så vil jeg virkelig anbefale deg å oppgradere :)

Du må heller ikke kjøpe Windows på nytt. Har du windows installert på harddisken fra før av, så kan du reinstallere med hvilken som helst Windows-cd (låne fra venner elns).

Endret av CasterAnd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Takker for svar. Dropper å bytte prosessor, men resten av oppgraderingene blir gjort. Jeg er klar over at jeg vil få høyere ytelse, men kanskje ikke så merkbart når jeg spiller?

Ut ifra det jeg har lest av tester, vil jeg få 50-80% høyere FPS i omtrent alt av spill og det synes jeg er verdt oppgraderingen.

Når det gjelder Windows, har både jeg og en kamerat fått problemer sist gang vi byttet hovedkort, da Microsoft tror man prøver å benytte samme lisens på en annen pc, og ber deg kjøpe ny lisens. Regnet med at det kom til å skje igjen

Endret av Slettet+241541
Lenke til kommentar

Takker for svar. Dropper å bytte prosessor, men resten av oppgraderingene blir gjort. Jeg er klar over at jeg vil få høyere ytelse, men kanskje ikke så merkbart når jeg spiller?

Ut ifra det jeg har lest av tester, vil jeg få 50-80% høyere FPS i omtrent alt av spill og det synes jeg er verdt oppgraderingen.

Når det gjelder Windows, har både jeg og en kamerat fått problemer sist gang vi byttet hovedkort, da Microsoft tror man prøver å benytte samme lisens på en annen pc, og ber deg kjøpe ny lisens. Regnet med at det kom til å skje igjen

Du får hvertfall ikke 80% økning i FPS. Forskjellen på GTX680 og GTX780 (ikke Ti) er kanskje 20-25% økning i FPS, og Ti gir deg kanskje 5% mer FPS oppå der igjen.

Jeg hadde hvertfall bytta HK og CPU (hvorfor må det koste 5000? i7 4790 koster ca 2400 kr, og et hovedkort får du får 1500, dvs under 4000 totalt) før jeg hadde bytta GTX680.

Du har OEM-versjon av operativsystem som låser seg til hovedkortet, og da må du kjøpe ny lisens. Men det må du jo en eller annen gang uansett. Ellers har jeg hørt at de gir bort lisenser i bukta ;)

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Iflg denne testen (http://www.hardware.no/artikler/test-gigabyte-geforce-gtx-780-ti-ghz-edition/158209/3), så ser det da ut som GTX780 Ti ligger vesentlig høyere enn 680 i omtrent samtlige spill.

Jeg spiller forøvrig på en 2560x1080 skjerm. Om jeg sammelikner f.eks 780 Ti og 680 i Battlefield 3 i 2560x1600 oppløsning, har 680 29fps som laveste måling, mens 780 Ti har 49fps. Litt kjapp hoderegning sier meg at det er ca 70% bedre fps.

Grunnen til at jeg priser ny cpu og mb til 5000 er at jeg også må kjøpe Windows på nytt som koster rett under tusenlappen. Har W7 i dag, og ser ikke behov til å oppgradere det foreløpig.

Lenke til kommentar

Iflg denne testen (http://www.hardware.no/artikler/test-gigabyte-geforce-gtx-780-ti-ghz-edition/158209/3), så ser det da ut som GTX780 Ti ligger vesentlig høyere enn 680 i omtrent samtlige spill.

Jeg spiller forøvrig på en 2560x1080 skjerm. Om jeg sammelikner f.eks 780 Ti og 680 i Battlefield 3 i 2560x1600 oppløsning, har 680 29fps som laveste måling, mens 780 Ti har 49fps. Litt kjapp hoderegning sier meg at det er ca 70% bedre fps.

Grunnen til at jeg priser ny cpu og mb til 5000 er at jeg også må kjøpe Windows på nytt som koster rett under tusenlappen. Har W7 i dag, og ser ikke behov til å oppgradere det foreløpig.

Hardware.no sine tester av skjermkort er rimelig verdiløse dessverre på grunn av dårlige rutiner og utdaterte resultater ved publisering, vil på det sterkeste anbefale å ikke lese dem.

Les heller på techpowerup: http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_780_Ti/27.html

Eller Anandtech: http://www.anandtech.com/show/7492/the-geforce-gtx-780-ti-review/4

Angående CPU, så er det en ganske fin forskjell på 960 og 4790 utenom ren klokkefrekvens, Haswell-arkitekturen får unnagjort godt og vel 30% flere instruksjoner per puls sammenlignet med den 5 år gamle Nehalem-arkitekturen, i tillegg kan den overklokkes høyere. Merk dog at 4790 bare er en 4770 klokket 100MHz høyere, så det er nok bedre i de fleste tilfeller å vente på 4790k eller kjøpe 4770k i dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Jeg tror jeg heller venter til 4790K kommer. Kommer det forresten 6-kjerner til LGA1150? Jeg bruker fraps av og til, samt at det hender jeg streamer, så da kan det kanskje være en fordel med 6-kjerner? LGA2011 har har man jo 6-kjerner til, men er det en utgående standard?

Lenke til kommentar

Nope, 6 kjerner er kun for sokkel 2011 eller 1366 som er utgått, er en grunn for de prosessorene er større.

Fraps krever ikke mye å vise hvor rask spill kjøres, kun 0,5% av en i7 4770k.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg heller venter til 4790K kommer. Kommer det forresten 6-kjerner til LGA1150? Jeg bruker fraps av og til, samt at det hender jeg streamer, så da kan det kanskje være en fordel med 6-kjerner? LGA2011 har har man jo 6-kjerner til, men er det en utgående standard?

6-kjernere kommer ikke til LGA1150 nei, men hvorfor ikke heller bruke Shadowplay eller Quicksync for å streame? Så slipper du det massive CPU-overheadet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Helt glemt shadowplay (#noob). Det funker my bedre enn fraps. Merker ikke at jeg har det på. Har ikke testet streaming på noen mnd via Shadowplay, men sist jeg prøvde fikk jeg ikke til å streame i 2560x1080 oppløsning. Kanskje det er fikset med en oppdatering. Har foreløpig brukt OBS, og det funker helt greit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...