Gå til innhold

[Løst] Plassering i rundkjøring


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Som jeg nevner i første post, så er jeg ikke ute etter synsing om hva som er best. Hovedmålet mitt er å bestå førerprøven og da vil jeg ikek "bryte" trafikkreglene fordi kjørelærer har sagt dette. Uansett hva kjørelærer har sagt, så er det JEG som stryker.

Du har hatt førerkort på bil i årevis, og behersker ikke rundkjøringer? Trist.

 

Det står nok ikke noe sted at du skal holde venstre eller høyre, og rent juridisk kan du vel holde til høyre uansett hvor du skal.

Ligger du innerst, som er det riktige ut fra situasjonen må du være oppmerksom på vikeplikt ved feltskifte.

 

 

En sensor må jo forholde seg til de faktiske trafikkreglene uavhengig av hva andre synser og mener om det.

Sensor baserer seg på en rekke kriterier, trafikkregler er kun en av mange ting..

Målet til sensor er å vurdere om du er moden for å ferdes i trafikken på egenhånd, leser vedkommende her først antar jeg det kan tale mot :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hva andre MENER er riktig gagner ikke meg her i det hele tatt. jeg også mener at venstre felt inn i rundkjøring er det mest logiske, men jeg kan ikke si til sensor at jeg syntes det var logisk, så jeg valgte og trosse trafikkreglene...

 

 

Nå er det vel ikke slik at alt i trafikken er svart/hvitt og nedfelt i trafikkreglene. Det er i mange tilfeller nødvendig å gjøre skjønnsmessige vurderinger utfra trafikksituasjonen. Kanskje var det nettopp det kjørelæreren gjorde når han "mente" du burde valgt venstefil?

Lenke til kommentar

 

Som jeg nevner i første post, så er jeg ikke ute etter synsing om hva som er best. Hovedmålet mitt er å bestå førerprøven og da vil jeg ikek "bryte" trafikkreglene fordi kjørelærer har sagt dette. Uansett hva kjørelærer har sagt, så er det JEG som stryker.

Du har hatt førerkort på bil i årevis, og behersker ikke rundkjøringer? Trist.

 

Det står nok ikke noe sted at du skal holde venstre eller høyre, og rent juridisk kan du vel holde til høyre uansett hvor du skal.

Ligger du innerst, som er det riktige ut fra situasjonen må du være oppmerksom på vikeplikt ved feltskifte.

 

 

En sensor må jo forholde seg til de faktiske trafikkreglene uavhengig av hva andre synser og mener om det.

Sensor baserer seg på en rekke kriterier, trafikkregler er kun en av mange ting..

Målet til sensor er å vurdere om du er moden for å ferdes i trafikken på egenhånd, leser vedkommende her først antar jeg det kan tale mot :)

 

For det første, så håper jeg vi kan fortsette denne tråden uten ovenfra og ned holdninger.

 

Jeg har kjørt bil i 20 år, har aldri noengang strøket på noe som helst og jeg har heller aldri krasjet og hatt skylden noen gang. Dog skjer det nye ting hele tiden og det er jo ikek like lett for oss eldre bilister og holde følge med regelendringer. Derfor så synes jeg det må være bedre å prøve å finne ut av det enn og evt. fortsette med feil plassering i rundkjøringer.

 

Flåsete utsagn om at jeg ikke behersker rundkjøringer etter mange år med bil etc. er bare irriterende og tolkes som surt oppkast.

 

jeg husker veldig godt at jeg lærte på trafikkskolen at man skulle holde høyre felt når man skulle til høyre eller rett frem, og venstre felt hvis man skulle passere fler enn to avkjørsler.

Lenke til kommentar

Her er en tråd om rundkjøringkjøring(!?) Var i en situasjon for etpar uker siden, som tegnet i innlegg #4. Jeg var kjøretøy A, men jeg kjørte motorsykkel. Da bilen (B) skiftet fil, la han seg nesten inn i siden min. Jeg slo i sideruten og fikk stoppet han, bare for å bli kjeftet huden full fordi jeg ikke kunne kjøre i rundkjøringer. Prøvde å forklare at han tok feil, men det var bare å gi opp. "Uansett hvem av oss som har rett, så har du vikeplikt når du skifter fil,"sa jeg til han. Da bare kjørte han, og kjørte over tærne mine... for så å kjøre igjennom ei ny rundkjøring på samme måte. Makan til fyr. Tenkte på å kjøre etter han, men han hadde ei lita jente i baksetet, og ville ikke traumatisere ho mer.

Så til TS. Lykke til med lappen, og ikke glem det er bare idioter som kjører bil, og samtlige er ute etter å kjøre på deg.

 

 

Ang den tråden så virker det som at de fleste tar feil. Den røde bilen kjører rett (så fremt ikke noe annet er skiltet/markert i veien. Noe jeg tviler på)

 

- Når det er to felt på begge sider, kan man velge selv hvilket felt man skal bruke.

- Er det to felt inn og et ut, så holder du til høyre.

- Er det et felt inn og to ut, så har bilene fra høyre vikeplikt når du velger felt på vei ut av rundkjøringen.

 

Det over kan skilting eller piler i veien oppheve, men det er grunnregelen.

 

 

 

Og ikke hør på Snylter, han har alltid rett.. Legg der venstrehjulet ditt ville vært om du kjørte bil så kan ingen ta deg på det.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva andre MENER er riktig gagner ikke meg her i det hele tatt. jeg også mener at venstre felt inn i rundkjøring er det mest logiske, men jeg kan ikke si til sensor at jeg syntes det var logisk, så jeg valgte og trosse trafikkreglene...

 

 

Nå er det vel ikke slik at alt i trafikken er svart/hvitt og nedfelt i trafikkreglene. Det er i mange tilfeller nødvendig å gjøre skjønnsmessige vurderinger utfra trafikksituasjonen. Kanskje var det nettopp det kjørelæreren gjorde når han "mente" du burde valgt venstefil?

 

Det har jeg forstått lenge, og er det slik det faktisk er så kan jeg føye meg til det. jeg var bare ute etter om det fantes noen regler for plassering i rundkjøringer og da finnes da altså ikke det og da har jeg fått svar på spørsmålet mitt :)

Lenke til kommentar

Legg deg til høyre, så kan du jo se hvor lang din karriere som motorsyklist blir..Som motorsyklist er det enda viktigere enn som bilist å vise tydelig hva man skal, og her er du åpenbart ute etter å forsvare ditt valg.. Ditt valg her er med på å skape forvirring, og er altså utydelig..Utydelige tegn kan medføre døden for en motorsyklist.

hva er det du mener her, med å legge seg til høyre?
Lenke til kommentar

 

Det har jeg forstått lenge, og er det slik det faktisk er så kan jeg føye meg til det. jeg var bare ute etter om det fantes noen regler for plassering i rundkjøringer og da finnes da altså ikke det og da har jeg fått svar på spørsmålet mitt :)

 

 

 

Kanskje denne kan hjelpe:

 

"På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre."

 

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer

Lenke til kommentar

 

 

Det har jeg forstått lenge, og er det slik det faktisk er så kan jeg føye meg til det. jeg var bare ute etter om det fantes noen regler for plassering i rundkjøringer og da finnes da altså ikke det og da har jeg fått svar på spørsmålet mitt :)

 

 

 

Kanskje denne kan hjelpe:

 

"På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre."

 

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer

 

Har kikket på denne siden og der står det ikke noe som helst rundt det jeg spør om i første post. Altså i mitt konkrete tillfelle.

 

I mitt tillfelle så er det ikke to kjørefelt inn mot rundkjøringen. men så lenge det er plass til to biler i bredden i rundkjøringen (ut fra det jeg har lest) så har nettopp rundkjøringen to kjørefelt.

 

Men så lenge det ikke finnes noen faste regler på dette og at man her kan bruke litt fornuft og dermed ikek tenke trafikkregler på en oppkjøring så er jeg med. jeg kan så absolutt være enig med kjørelærer her, men jeg kan ikke være enig hvis det er en regel som sier det motsatte, da med tanke på en oppkjøring.

 

Det er det jeg lurer på her. :)

Lenke til kommentar

Så langt har vi ikke funnet noe konkret regel som sier at slik og slik skal det gjøres i dette tilfellet, unntatt det Vegvesenet skriver. Fant ut at illustrasjonen min er det samme i deres brosjyre for rundkjøringer, så den viser jo hvordan det kan gjøres. Kan du ikke bare legge deg der det føles naturlig og gir et riktig trafikkbilde? :) Er ikke sikkert sensor vil kommentere på det.

Lenke til kommentar

 

 

Her er en tråd om rundkjøringkjøring(!?) Var i en situasjon for etpar uker siden, som tegnet i innlegg #4. Jeg var kjøretøy A, men jeg kjørte motorsykkel. Da bilen (B) skiftet fil, la han seg nesten inn i siden min. Jeg slo i sideruten og fikk stoppet han, bare for å bli kjeftet huden full fordi jeg ikke kunne kjøre i rundkjøringer. Prøvde å forklare at han tok feil, men det var bare å gi opp. "Uansett hvem av oss som har rett, så har du vikeplikt når du skifter fil,"sa jeg til han. Da bare kjørte han, og kjørte over tærne mine... for så å kjøre igjennom ei ny rundkjøring på samme måte. Makan til fyr. Tenkte på å kjøre etter han, men han hadde ei lita jente i baksetet, og ville ikke traumatisere ho mer.

Så til TS. Lykke til med lappen, og ikke glem det er bare idioter som kjører bil, og samtlige er ute etter å kjøre på deg.

 

 

Ang den tråden så virker det som at de fleste tar feil. Den røde bilen kjører rett (så fremt ikke noe annet er skiltet/markert i veien. Noe jeg tviler på)

 

- Når det er to felt på begge sider, kan man velge selv hvilket felt man skal bruke.

- Er det to felt inn og et ut, så holder du til høyre.

- Er det et felt inn og to ut, så har bilene fra høyre vikeplikt når du velger felt på vei ut av rundkjøringen.

 

Det over kan skilting eller piler i veien oppheve, men det er grunnregelen.

 

 

 

Og ikke hør på Snylter, han har alltid rett.. Legg der venstrehjulet ditt ville vært om du kjørte bil så kan ingen ta deg på det.

" Er det et felt inn og to ut, så har bilene fra høyre vikeplikt når du velger felt på vei ut av rundkjøringen. " har jeg oppfattet det du mener rett: når du skal skifte fra venstre til høyre fil, så har de i den høyre fila vikeplikt for de som ligger i den venstre??
Lenke til kommentar

Så langt har vi ikke funnet noe konkret regel som sier at slik og slik skal det gjøres i dette tilfellet, unntatt det Vegvesenet skriver. Fant ut at illustrasjonen min er det samme i deres brosjyre for rundkjøringer, så den viser jo hvordan det kan gjøres. Kan du ikke bare legge deg der det føles naturlig og gir et riktig trafikkbilde? :) Er ikke sikkert sensor vil kommentere på det.

Joda, det har jeg ingen problemer med å gjøre, så sant det ikke er en trafikkregel som sier hvordan det SKAL gjøres. :)

 

Jeg vil bare ha svar på hva som er det riktige å gjøre og så lenge det ikke finnes noen regel for dette så finnes det jo heller ingen regel man kan bryte og da gjør det jo alt mye enklere.

Lenke til kommentar

Riktig svar er at det ikke finnes noe riktig måte å gjennmføre dette på, men midten eller til venstre er mest hensiktmessig. Så lenge man giør seg forstått, så er det godt nok. :) De som kommer fra andre sider vil se at man står til venstre, og de som ikke er ren idioter, vil forstå at det kjøretøyet skal rett fram.

 

Jeg tror du skal klare oppkjøringen med glans, jeg, Bjerknez. :thumbup:

Lenke til kommentar

Riktig svar er at det ikke finnes noe riktig måte å gjennmføre dette på, men midten eller til venstre er mest hensiktmessig. Så lenge man giør seg forstått, så er det godt nok. :) De som kommer fra andre sider vil se at man står til venstre, og de som ikke er ren idioter, vil forstå at det kjøretøyet skal rett fram.

 

Jeg tror du skal klare oppkjøringen med glans, jeg, Bjerknez. :thumbup:

Det tror jeg også Myst, og det er ikke helt det det går på her egentlig heller.... Man vil jo gjerne gjøre ting på best mulig måte, hehe.

 

Så da får tiden vise :)

Lenke til kommentar

 

 

Her er en tråd om rundkjøringkjøring(!?) Var i en situasjon for etpar uker siden, som tegnet i innlegg #4. Jeg var kjøretøy A, men jeg kjørte motorsykkel. Da bilen (B) skiftet fil, la han seg nesten inn i siden min. Jeg slo i sideruten og fikk stoppet han, bare for å bli kjeftet huden full fordi jeg ikke kunne kjøre i rundkjøringer. Prøvde å forklare at han tok feil, men det var bare å gi opp. "Uansett hvem av oss som har rett, så har du vikeplikt når du skifter fil,"sa jeg til han. Da bare kjørte han, og kjørte over tærne mine... for så å kjøre igjennom ei ny rundkjøring på samme måte. Makan til fyr. Tenkte på å kjøre etter han, men han hadde ei lita jente i baksetet, og ville ikke traumatisere ho mer.

Så til TS. Lykke til med lappen, og ikke glem det er bare idioter som kjører bil, og samtlige er ute etter å kjøre på deg.

 

Ang den tråden så virker det som at de fleste tar feil. Den røde bilen kjører rett (så fremt ikke noe annet er skiltet/markert i veien. Noe jeg tviler på)

 

- Når det er to felt på begge sider, kan man velge selv hvilket felt man skal bruke.

- Er det to felt inn og et ut, så holder du til høyre.

- Er det et felt inn og to ut, så har bilene fra høyre vikeplikt når du velger felt på vei ut av rundkjøringen.

 

Det over kan skilting eller piler i veien oppheve, men det er grunnregelen.

 

 

 

Og ikke hør på Snylter, han har alltid rett.. Legg der venstrehjulet ditt ville vært om du kjørte bil så kan ingen ta deg på det.

" Er det et felt inn og to ut, så har bilene fra høyre vikeplikt når du velger felt på vei ut av rundkjøringen. " har jeg oppfattet det du mener rett: når du skal skifte fra venstre til høyre fil, så har de i den høyre fila vikeplikt for de som ligger i den venstre??

 

 

 

Nei, du kommer fra en vei med EN fil (dermed ingen som står/kjører parallelt med deg på vei inn) og når du skal UT er det TO felt. Da har bilen som kommer ut fra høyre arm vikeplikt for deg selv om han kommer seg inn i rundkjøringen uten at dere møter hvis du velger høyre felt når er ute...

 

Sorry, vanskelig å forklare..

Lenke til kommentar

hva er det du mener her, med å legge seg til høyre?

At det potensielt er en effektiv måte å dø på.

 

Kanskje denne kan hjelpe:

 

"På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre."

 

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/Nærmere+om+kjøring+i+rundkjøringer

Her kan jeg lett argumentere for at man kjører lenger enn til midten i dette tilfellet, siden det er den siste avkjøringen når man kommer fra den siden man kommer fra.

 

 

Jeg vil bare ha svar på hva som er det riktige å gjøre og så lenge det ikke finnes noen regel for dette så finnes det jo heller ingen regel man kan bryte og da gjør det jo alt mye enklere.

Når det ikke finnes noen regel blir ting heller vanskeligere.

Da er det i enda større grad en skjønnsmessig vurdering av sensor.. Jeg er dog 100% sikker på at de aller fleste sensorene vil foretrekke at du legger deg til venstre inn i rundkjøringen om du skal rett gjennom og det ikke finnes noen avkjøring videre i rundkjøringen (som det jo faktisk ikke gjør her, å snu helt rundt er et avvik fra normal adferd)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Her er en tråd om rundkjøringkjøring(!?) Var i en situasjon for etpar uker siden, som tegnet i innlegg #4. Jeg var kjøretøy A, men jeg kjørte motorsykkel. Da bilen (B) skiftet fil, la han seg nesten inn i siden min. Jeg slo i sideruten og fikk stoppet han, bare for å bli kjeftet huden full fordi jeg ikke kunne kjøre i rundkjøringer. Prøvde å forklare at han tok feil, men det var bare å gi opp. "Uansett hvem av oss som har rett, så har du vikeplikt når du skifter fil,"sa jeg til han. Da bare kjørte han, og kjørte over tærne mine... for så å kjøre igjennom ei ny rundkjøring på samme måte. Makan til fyr. Tenkte på å kjøre etter han, men han hadde ei lita jente i baksetet, og ville ikke traumatisere ho mer.

Så til TS. Lykke til med lappen, og ikke glem det er bare idioter som kjører bil, og samtlige er ute etter å kjøre på deg.

 

 

Ang den tråden så virker det som at de fleste tar feil. Den røde bilen kjører rett (så fremt ikke noe annet er skiltet/markert i veien. Noe jeg tviler på)

 

- Når det er to felt på begge sider, kan man velge selv hvilket felt man skal bruke.

- Er det to felt inn og et ut, så holder du til høyre.

- Er det et felt inn og to ut, så har bilene fra høyre vikeplikt når du velger felt på vei ut av rundkjøringen.

 

Det over kan skilting eller piler i veien oppheve, men det er grunnregelen.

 

 

 

Og ikke hør på Snylter, han har alltid rett.. Legg der venstrehjulet ditt ville vært om du kjørte bil så kan ingen ta deg på det.

" Er det et felt inn og to ut, så har bilene fra høyre vikeplikt når du velger felt på vei ut av rundkjøringen. " har jeg oppfattet det du mener rett: når du skal skifte fra venstre til høyre fil, så har de i den høyre fila vikeplikt for de som ligger i den venstre??

 

Nei, du kommer fra en vei med EN fil (dermed ingen som står/kjører parallelt med deg på vei inn) og når du skal UT er det TO felt. Da har bilen som kommer ut fra høyre arm vikeplikt for deg selv om han kommer seg inn i rundkjøringen uten at dere møter hvis du velger høyre felt når er ute...

 

Sorry, vanskelig å forklare..

Litt vanskelig å forstå også... :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...