Gå til innhold

Vifte kontroll


Anbefalte innlegg

Hei nok en gang

 

Jeg bare lurer på om noen vet om et program jeg kan bruke til å styre farten på viftene i pc'en?

 

Har et Asus Maximus IV Gene-Z hovedkort og jeg så på noen forum at et program som heter AI Suite lar meg installere et program som tillater meg å kunne styre farten på viftene selv eller legge inn hvor mange % farten skal gå opp når det kommer en viss temperatur, men dette får jeg ikke installert da det ber meg flere ganger om tillatelse til å kjøre og til slutt bare kræsjer det.

 

Jeg prøvde da å laste ned et annet program som heter Fan Xpert, er visst det programmet man skal kunne installere gjennom AI Suite men også dette kræsjer, jeg leste da at kun den første versjonen av dette programmet fungerer på mitt hovedkort, jeg prøvde å installere det men fikk da error om at mitt hovedkort ikke er supported.

 

Derfor lurer jeg på om noen vet om et program jeg kan laste ned for å styre farten på viftene, vil helst ikke gå inn på Bios og tukle rundt der da jeg er ganske dårlig med sånt.

 

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du PWM vifter i kabinettet? PWM vifter har 4 pins kontakter å er de eneste som du kan styre fra hovedkortet ditt.

Har du ikke PWM vifter så kan du kjøpe f,eks en sånn her å styre viftene manuelt, så du slipper at de kjører på 100% hele tiden.

 

Er et program som heter speedfan som du kan justere viftehastighetene med så fremst du har riktig type vifter.

Endret av KimWhinesAlot
Lenke til kommentar

Litt usikker på hva PWI vifter er men er det noen måte å sjekke det ut på uten å måtte dra ut viftene ut av pc'en?

Føler det bare hadde vært lettere å kunne se det foran meg, hadde et slikt program på min gamle pc og da kunne jeg se varmen i pc'en og styre hvor høy fart viftene skulle ha utifra hva jeg skulle gjøre, pleide å skru det opp når jeg skulle spille og alt fungerte fint :)

Tenkte det kanskje var et slikt program til den nye pc'en men virker som det programmet fra Asus som lar meg gjøre slikt kun støtter den nye V generasjonen av hovedkort og ikke de tidligere så da får jeg ikke installert det programmet, har vannkjøling inne i pc'en men er litt bekymret at varmen fortsatt skal gå opp ganske høyt og hadde vært fint å kunne holde øye på det og eventuelt stilt inn farten på viftene litt høyere hvis det skulle trenges :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...