Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

heve bilkjøp, hjelp!


Anbefalte innlegg

hei, kjøpte en bmw i forrige uke, 1996 model e36. I annonsen sto det bilen hadde lite rust og var i god stand, dro opp å tokk en titt på bilen og så at det var endel overlfaterust på utsiden av kanaler+dører og skjermer som var lakket over igjen (dårlig lakka) så lett å se. Hørte med eier om det var noe farlig eller grov rust på bilen og fikk beskjed om at den så og si ikke hadde noe rust og det bare var noen småflekker her og der.

 

Kjøpte bilen dagen etter, og hadde som plan å få pussa den lille rusten som var, dro til et lakerisverksted og der ble bilen sett igjennom nøye, og det viste seg at alle jekkefestene ved kanalene var så og si helt rusta bort og store hull. Etter litt pirking og stikking med skrutrekker under der så var det også hull helt in til cabinen. Dette ble aldri opplyst av eier når jeg skulle ha denne bilen, og må nå sveise inn nye kanaler og prisen er over 15k for å få rettet opp alt dette.

 

Mitt spm er da

 

hvordan er regler når det gjelder å heve kjøp av bruktbil av privatperson? hva bør jeg gjøre? trenger endel hjelp her nå

 

takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er trolig noe som du som bilkjøper burde sett når du kjøpte bilen. Så fremt det ikke er tydelig skjult, så står du ikke spesielt sterkt er jeg redd..

 

At jekkefestene er ødelagt burde selger vite om, men dette burde du også oppdage når du ser på bilen. Ta kontakt med selger og se om han er grei. Hvis ikke er du bare en erfaring rikere.

Lenke til kommentar

har kontaktet selger og sagt at jeg vil heve kjøpet, eventuelt at han er med på å betale for reperasjonen, dette var helt uaktuelt for han og ikke noe han brydde seg om, så fikk egentlig beskjed om å dra til helvete.

Lenke til kommentar

heve kjøpet hadde vært det beste, men er vell ikke bare å dra opp og si at du vil heve kjøpet og henvise til f.eks salgsannonse? har jo ringt og nevnt situatsjonen osv og fikk vell bare fingern tilbake for å si det sånn, så vil aldri få noe tilbake derfra uten å blande inn andre ting, evnt forbrukerrådet kanskje?

 

Vrake bilen er uaktuelt.

 

beholde og reparere vurderes sterkt, og koommer til å skje om jeg ikke får hevet bilkjøp eller får tidl eier til å betale for rep.

 

Føler det er litt kjipt å prakke bilen på noen andre, må da isåfall informere om rustskadene og vil da tape endel på salget.

Lenke til kommentar

Ta en titt her TS, ikke sikkert du har en så dårlig sak som dem over meg sier:

http://www.dinside.no/915312/pass-deg-for-rustfri-i-bilannonser

 

Tror ikke det hjelper, selger skrev at den hadde lite rust som blir et veldig relativt begrep og dermed oppfattes forskjellig fra person til person. Artikkelen du skrev går på at man sier noe er 100% (dvs en ganske sterk påstand), noe som kun kan tolkes på en måte.

Lenke til kommentar

takker for hjelp her folkens! kommer til å sende skriftelig brev til forrige eier, ettersom det ikke kom noen vei med å ringe, og tar saken derfra videre til forbrukerrådet. Har print screena annonsen fra nettet, skal også få printa den ut

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Som kjøper har du undersøkelsesplikt, og dersom rusten var mulig å se ved en fagkyndig sjekk av bilen, har du dessverre en dårlig sak. Dersom du ikke har kompetanse til å vurdere en bil selv, bør du enten ta den til et verksted og få sjekket den, eller ta en NAF-test eller lignende, før du inngår avtale.

Lenke til kommentar

Det er tre forhold som er viktig å belyse her:

 

1) Kva har selger opplyst til deg om bilens tilstand?

2) Kva har du fått muligheita til å sjekke sjølv?

3) Kva betalte du for bilen?

 

Selger har ikkje lov til å gi uriktige opplysninger om bilen, samt at selger har opplysningsplikt om forhold som vil være av betydning for deg som kjøper. Men som kjøper så har du også ei undersøkelsesplikt.

Her vil det derfor bli eit spørsmål om kva selger har sagt og kva du burde ha forstått om standen på bilen.

 

I tillegg er prisen bilen blei solgt for heilt avgjerande. Det er fullt lovlig å selge gamle rustholker som aldri kan bli kjøyrbare igjen, men då må prisen stå i stil med det du har fått.

Du kan ikkje selge ein øydelagt bil til samme prisen som ein vellfungerande bil utan å opplyse om dette.

Desto større avviket mellom bilens faktiske verdi og det du betalte for den, jo sterkare sak har du.

Også utan kontrakt som omtaler dette i detalj.

Lenke til kommentar

:The Avatar, bra.

 

Men husk at det er vanskelig å bevise hva som har blitt sagt. Både selger og kjøper har et dokumentasjonsproblem med at det ikke har blitt skrevet en kontrakt. Da sitter man igjen med:

 

-Annonse (som kjøper heldigvis har tatt vare på)

-Salgspris

 

Send brev til selger rekommandert der du viser til at bilen er annonsert med lite rust. Dersom selger ikke gir etter, så er det forliksråd neste stopp.

Lenke til kommentar

okey, i annonsens sto det lite rust, bilen var til salgs for 50.000 kr og jeg ble informert med over tlf og når jeg snakket med selger når jeg kom for å se bilen at bilen kun hadde littegran overflaterustflekker nede v dør og noen småflekker ellers. Spurte om rust under og farlig rust på bilen og ble fortalt at det ikke var noenting, prøvd å se under bilen men fikk ikke noe godt overblikk av hvordan det egnetlig var under der i og med at det ikke var særlig god plass og jeg ikke hadde fulstendig med lys, bilen er også senket noe som gjør den enda lavere og vanskeligere å faktisk se under.

Lenke til kommentar

 

Ta en titt her TS, ikke sikkert du har en så dårlig sak som dem over meg sier:

http://www.dinside.no/915312/pass-deg-for-rustfri-i-bilannonser

 

Tror ikke det hjelper, selger skrev at den hadde lite rust som blir et veldig relativt begrep og dermed oppfattes forskjellig fra person til person. Artikkelen du skrev går på at man sier noe er 100% (dvs en ganske sterk påstand), noe som kun kan tolkes på en måte.

 

"Lite" er selvsagt et relativt begrep, men relative begreper har blandt fagpersoner og blandt jurister kanskje ikke en fasit, men en ca betydning.

 

Hadde bilen min på kontroll hos NAF, fikk beskjed om at det "Var litt rust", selv mener jeg det såvidt er noe rust.

Så "litt rust" betyr nok blandt fagpersoner at det er ganske lite, og betydelig mindre en det TS beskriver.

Dersom selger har skrevet "lite rust" har han også bekreftet at han vet i hvilken grad det er rust".

Lenke til kommentar

Som flere her poengterer er salgsannonsen og prisen helt essensielle her. Selv om du har sovet kraftig i timen her og ikke sørget for å gjøre deg kjent med bilens tilstand (enten selv eller brukt en 3.part, som et verksted eller NAF) så mener jeg i alle fall at du har gode muligheter for å heve kjøpet. Det kan hende du blir bedt om å dokumentere bilens tilstand. Et godt produkt for akkurat det er en NAF Garantiutløpstest. Gi da beskjed om hvorfor du skal ha denne testen når du leverer bilen og opplys om de feilene du selv har avdekket.
Søk i alle fall hjelp snarest. Om du ikke allerede er NAF-medlem kan du stort sett glemme gratishjelp fra juridisk avdeling der, det blir som å tegne forsikring på huset etter at det har brent ned, Forbrukerrådet er vel antageligvis veien å gå her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...