Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lærling - ikke betalt overtid

Anbefalte innlegg

Hei,

Har noen spørsmål, både juridisk og litt om hva som kan være smartest fremtidig.

Case:

Er lærling i et IT firma hvor det hender seg det blir litt overtid. Har spurt om det var mulig å få overtidsbetalt men det var de ikke interessert i, men jeg skulle få en avspaseringsdag for at jeg jobbet påskeaften (18-22 uten lønn). Jeg har fastlønn som følger lærling tariffen.

Idag ble jeg bedt om å reise ett godt stykke ut til en kunde da jeg alt var 30-40 minutter unna jobben og det var 10 minutter til jeg hadde jobbet 8 timer uten lunsj.

Samtidig så ønsker jeg jobb der etter lærlingetiden å føler det er riktig av meg å bare stå på litt ekstra. Så:

* Har de lov til å ikke ville gi meg overtidsbetalt for så å "kreve" at jeg jobber overtid?

* Burde jeg bare la det ligge å stå på videre fordi dette vil vise at jeg er engasjert å flink og burde bli fast ansatt?

* Hvis ja på spørsmål 2, vil ikke dette slå tilbake på meg ved evt ansettelse hvor de kanskje vil "kreve" at jeg jobber mer gratis?

Anonymous poster hash: 614d7...481
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Naturligvis skal du ha overtidsbetalt sjølv om du er lærling.

I det firmaet eg jobber og er tillitsvalgt så fikk eg en avtale for noen år siden der lærlingene gikk over på spesialarbeideres lønn når de jobbet overtid. De ble rimelig fornøyd når de fikk 220kr timer på overtid istedenfor 80 som de var vant med.

Er det ikkje en tillitsvalgt i firmaet ditt som du kan snakke med?

Er du virkelig sikker på at du vil fortsette å jobbe i ett firma som ikkje betaler overtidsbetaling etter at du har tatt fagbrev?

Lenke til kommentar

Naturligvis skal du ha overtidsbetalt sjølv om du er lærling.

I det firmaet eg jobber og er tillitsvalgt så fikk eg en avtale for noen år siden der lærlingene gikk over på spesialarbeideres lønn når de jobbet overtid. De ble rimelig fornøyd når de fikk 220kr timer på overtid istedenfor 80 som de var vant med.

Er det ikkje en tillitsvalgt i firmaet ditt som du kan snakke med?

Er du virkelig sikker på at du vil fortsette å jobbe i ett firma som ikkje betaler overtidsbetaling etter at du har tatt fagbrev?

Ingen tillitsvalgt nei. Lite firma.

Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem ang dette. Spurte om jeg kunne få jobbe overtid å få dette igjen i ferie/penger da jeg hadde dårlig råd men de var ikke så keene på det, men fikk som sagt avspasering for påskeaften da jeg jobber 18-22.

Har jo litt goder i firmaet også som en grei sum til elektronikk som mobil, pc etc i.la året + betalt mobil regninger.

Lenke til kommentar

Jeg mener landet ligger omentrent der at lærlinger ikke skal jobbe overtid. Da jeg var lærlig og jobba overtid ble lønna mi i overtia lønn som ufaglært arbeider + overtidstillegg. Ellers når det gjelder overtid så kan man i utgangspunktet avslå overtid. Det går jo an å dra en spansk en og si at du har annen lønnet arbeid du må gjøre i tillegg, siden du ikke kan brøfø deg på lærlingelønn alene. Mistenker at det kan bli litt mer aktuelt å betale riktig da.

Lenke til kommentar

Det suverent vanligste er at man får lønn som ufaglært ekstrahjelp + overtidstillegg (40% eller mer) når man jobber overtid som lærling. Jeg tror ikke du har krav på det om det ikke står i avtalen din og du ikke er underlagt tariffavtale, men jeg har alltid trodd at fylkeskommunen måtte godkjenne lærlingeavtaler, og at opplæringskontoret krevde slik lønn for overtid.

Uansett har du selvfølgelig krav på lønn når du jobber overtid, og den skal minimum tilsvare normal timelønn + 40%. Dette følger av arbeidsmiljøloven som er ufravikelig. Du kan pålegges å avspasere time for time, men du skal fortsatt ha utbetalt tillegget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det suverent vanligste er at man får lønn som ufaglært ekstrahjelp + overtidstillegg (40% eller mer) når man jobber overtid som lærling. Jeg tror ikke du har krav på det om det ikke står i avtalen din og du ikke er underlagt tariffavtale, men jeg har alltid trodd at fylkeskommunen måtte godkjenne lærlingeavtaler, og at opplæringskontoret krevde slik lønn for overtid.

Uansett har du selvfølgelig krav på lønn når du jobber overtid, og den skal minimum tilsvare normal timelønn + 40%. Dette følger av arbeidsmiljøloven som er ufravikelig. Du kan pålegges å avspasere time for time, men du skal fortsatt ha utbetalt tillegget.

Hvis man har "ordinær" lønn på overtid, kan da arbeidsgiver pålegge deg å avspasere time for time?

For vanlig arbeidere er jo det rimelig men ikke for lærlinger...

Lenke til kommentar

Hvis man har "ordinær" lønn på overtid, kan da arbeidsgiver pålegge deg å avspasere time for time?

For vanlig arbeidere er jo det rimelig men ikke for lærlinger...

TS her.

Slik jeg har klart å lese meg frem kan overtid tas ut i avspasering ved en skriftelig avtale mellom arbeidsgiver og ansatt, MEN du skal ha ett tillegg på 40%. Altså om du har 100kr timen og jobber 1 time overtid skal du ha 1 time avspasering og 40 kroner.

Skal man ha lønn i fastlønnen skal dette være OVER hva man normalt ville fått. Altså om jeg har totalt 100 timer overtid ila ett år så skal jeg ha betalt over normal lønn + 40% totalt for at det skal være lovlig.

Dette er hvertfall slikt jeg har forstått.

Men vet ikke om jeg kommer til å ta opp dette med overtid da de ikke virket noe særlig happy for dette sist jeg spurte. Får heller bare si at jeg ikke kan fordi jeg har andre planer.

Lenke til kommentar

Her har du et dilemma, kreve din rett eller opprettholde en positiv tone og sannsynliggjøre jobb etter læretid (dersom du mener det er sannsynlig).

Selv hadde jeg nok ventet til fast ansettelse for så å krevd min rett

rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...