Yippee Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Noen som har tips til gode xenon 1000m som ikke koster en årslønn? og en wide beam xenon lampe som ryggelys (mont på bakfanger) Takker for alle svar Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Etter min mening finnes det strengt tatt ikke gode xenon hjelpefjernlys. Dette er på grunn av vi har begrensning på tillatt lysskarphet. Ser vi på Hella Luminator (Rallye 3000 med xenon) har 37,5%-lyktene (som omentrent ingen lovlig kan bruke engang) MER spredning på lyset enn halogenversjonen med kun 17,5% lysskarphet. Altså har xenonlyktene masse lys, men lyset må spredes i alle retninger for at ikke lysskarpheten skal bli for stor. Jeg ville heller valgt halogenlykter med så høy lysskarphet som bilen din tillater. Halogenlyktene har mindre total lysmengde, men lysmengden de har kan fokuseres mer konsentrert der du trenger det, altså der de originale fjernlysene slutter å gi virkning. Xenonlykter med samme lysskarphet vil gi så stor lysspredning at du i praksis ender opp med enten å stille dem slik at mesteparten av lyset lyser til himmels, for å få noe lys langt fram, eller så får du massiv white-spot av lys der du allerede har lys fra før, eller i skogen, med dertil blending av deg selv, slik at du ser dårligere på langt hold. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 I utgangspunktet er jeg enig med deg Leo, forutsatt at en kjører mye på veier med høy hastighet/slakke kurver. Her jeg bor på vestlandet når vi kanskje 50KM/t i snitthastighet (i 60-80-grenser) pga knapt et rett strekke men for det meste bakker og svinger. Her er ekstralys med mye spredning langt å foretrekke foran 2 "lysstriper".Det ideelle ville vel vært begge deler, eller ekstralys med justerbar spredning (som Opel har på sine nyere utgaver av AFL, og nok et par bilmerker til?), men det er vel noe som kommer om noen år? :-) Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hvor langt frem lyser slike lys med mye spredning i forhold til disse som som ikke sprer ut så mye? Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Etter min mening finnes det strengt tatt ikke gode xenon hjelpefjernlys. Dette er på grunn av vi har begrensning på tillatt lysskarphet. Ser vi på Hella Luminator (Rallye 3000 med xenon) har 37,5%-lyktene (som omentrent ingen lovlig kan bruke engang) MER spredning på lyset enn halogenversjonen med kun 17,5% lysskarphet. Altså har xenonlyktene masse lys, men lyset må spredes i alle retninger for at ikke lysskarpheten skal bli for stor. Jeg ville heller valgt halogenlykter med så høy lysskarphet som bilen din tillater. Halogenlyktene har mindre total lysmengde, men lysmengden de har kan fokuseres mer konsentrert der du trenger det, altså der de originale fjernlysene slutter å gi virkning. Xenonlykter med samme lysskarphet vil gi så stor lysspredning at du i praksis ender opp med enten å stille dem slik at mesteparten av lyset lyser til himmels, for å få noe lys langt fram, eller så får du massiv white-spot av lys der du allerede har lys fra før, eller i skogen, med dertil blending av deg selv, slik at du ser dårligere på langt hold. Halogen?? det funker dårlig.. skal ha xenon og loven når det kommer til lys, tar jeg fart og driter i.. skulle ikke vært lov begrense lys. skal ha noe som lyser greit langt og spreder bra.. Luminator kikket jeg på. men koster en god del.... hva tenker dere til ryggelys/ekstra lys bak? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Om det er langtrekkende lys du er ute etter og det skal være lovlig er halogenlykter helt klart det beste som finnes på markedet. Skal du bare ha mye lys i alle retninger foran bile kjøper du størst mulig lykter med xenon som lyskilde. Å si at halogen funker dårlig om vi snakker om langtrekkende lys er helt klart direkte feil.HansienJeg brenner litt for dette med lys og har hatt en del lysutrustning som i beste fall har vært i gråsonen med tanke på lovlighet. Jeg har sett mye forskjellig, men har ikke bitt meg så nøye merke i merker og navn, men det ER stor forskjell ute å går. Har glemt hva det het, men det er de små runde xenonlyktene til Hella som jeg mener koster 5k+ for per sett, det hadde jeg ikke betalt en 500-lapp for. De lyste i beste fall bare mer der bilen allerede lyste fra før. Om det er ønsket er det lykter med lav lysskarphet du er ute etter. Forskjellen er i alle fall stor, og det ser du ut fra tallene. Prosenttallet angir prosentandel av 480lux som er max tillatt lysskarphet på en personbil. Altså skal 17,5%-lykter ha en lysskarphet på 84 lux på sitt skarpeste, på 25m hold. På samme avstand vil 37,5%-lykter levere en lysskarphet på 180lux. Lykter med samme lysskarphet, men med større totalmengde lys har da i tillegg mer lys utenfor senterpunktet. Det gir bedre belysning på kortere hold og på svingete vei, men REDUSERER sikten på langt hold. Dette fordi den store mengden lys får pupillene til å trekke seg sammen, og man fanger opp mindre av lyset som kommer i retur fra langt hold. Totalt sett blir det bare misvisende å gjette på hvor langt fram lykter lyser, uansett lysskarphet, man må se på helhetsinntrykket.Noe av det aller beste lyset jeg har kjørt med hadde jeg på den aller første bilen min. Den hadde 2 lykter med nær + fjernlys i, to med kun fjernlys, og to middels store 37,5% ekstralys. Jeg justerte nærlysene først etter apparatet og grovstilte resten, så tok jeg bilen med på en mørk landevei og justerte ett og ett lys separat. Fjernlysene i lyktene med nærlys i danna basis, det mest kortrekkende lyset. Lampene med kun fjernlys i justerte jeg slik at de overtok der de andre slutta, med nesten ingen overlapp. Deretter justerte jeg ekstralysene slik at de overtok der de siste originale fjernlysende ga seg. Sistnevnte innebar at ekstralysene ble justert så høyt at de lyste ganske lite på veien, men rakk ekstremt langt. At de var små, men fremdeles hadde høy lysskarphet betydde lite lys utenom senterkjeglen, så de var lette å justere eksakt. Sluttresultatet ble et lys som rakk ekstremt langt uten å blende fører, og jeg måtte alltid kjøre fremst når det var mørkt... Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Sier jo gang på gang at det trenger ikke være lovlig. skal ha mye langt og bredt lys. Ringer heller hellanor.. takker Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Det finnes ikke langt OG bredt lys, du må nesten bestemme deg, så kan jeg gi deg bedre råd. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Personlig ville jeg sett på Rigid sine lykter. En nabo her kjører endel Rigid LEDs på sine tunge kjøretøy. Vet ikke nøyaktig hvilke versjoner, men vi snakker om lysstaver/rekker. Små, ser helt uskyldige ut, lyser noe hysterisk. Han har og noen ekstremt små ryggelys som lyser godt opp. Tror det er de som heter SR-M han bruker som ryggelys. Hos de kan du velge om du vil ha bredt eller langt, eller om du velger de store rekkene, begge deler, til en relativt stiv pris. Kan være prisene er bedre i det store ytland, jeg har ikke sjekket noe der. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 snip..Dette ga meg fortsatt ikke svar på spørsmålet mitt. Hvor langt lyser et lys med god spredning kontra et med mer konsentrert lys. De tallene jeg fikk oppgitt når jeg spurte en forhandler her hjemme forsvarte det å velge en lampe med god spredning da disse lyser langt nok frem til det man har behov for. I tillegg lyser disse mer opp til siden som øker sjansene for å se elgen eller den fulle mannen. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Jeg ønsker ikke å hjelpe til med ulovlige lys. Men det finnes noen billige skitne triks! Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 17. september 2015 Forfatter Del Skrevet 17. september 2015 Jeg ønsker ikke å hjelpe til med ulovlige lys. Men det finnes noen billige skitne triks! Fortell fortell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå