Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk X - Fin forberedelse til ingeniør/matematikk?

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

Jeg kommer mest sannsynligvis til å starte på en bachelorgrad i matematikk, informatikk eller teknologi til høsten. Eventuelt høyskoleingeniør.

Har jobbet med R2 pensum ved siden av mitt andre studium nå i vår og tenker å fortsette med dette i sommer på de områdene jeg er usikker (primært trigonometriske funksjoner), men lurer også på om jeg skal kjøpe Sinus X og jobbe med denne om jeg får tid.

Jeg vet i hvert fall at komplekse tall - som jeg ser er i X-matematikk - er noe av det første vi starter med på matematikk på universitetet. Regner med det er høyskolerelevant også. Har tatt 7,5 studiepoeng i statistikk nå, så akkurat den delen er kanskje ikke like relevant.

Hvor stort er forresten pensum?

Takk for innspill!

Mvh

Elijah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler det sterkt dersom du har tenkt å ta ingeniørstudie videre. Du kommer til å være borti diskret matematikk, som er veldig tidlig pensum i de fleste ingeniørstudier. Du lærer blant annet en del tallteori som modulo-regning og kongruenser, komplekse tall (VELDIG viktig), koordinater på polar og eksponentiell form, og en del statistikk.

Alt dette er faktisk høyaktuelt med en gang du starter på ingeniørstudier.

(Kilde: Er på siste semester av dataingeniør-utdanninga.)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Takk for svar, Aleks. :)

Tror jeg kommer til å bestille Sinus X uansett.

Men vil du si at man først bør mestre R2 før Sinus X i forhold til videre studier?

Har tenkt å jobbe en del med matematikken i sommer slik at jeg er best mulig forberedt. R1-kunnskapen min er rimelig grei nå (om man ser bort fra formell geometri) og deler av R2 er ganske bra. Er imidlertid svak når det gjelder trigonometriske funksjoner og den litt mer avanserte integrasjonen samt diff.likninger. Har planer om å jobbe med dette i sommer.

Lenke til kommentar

Nei, jeg vil ikke si R2 er nødvendig for å ta X. Men R2 har likevel også sine fordeler når det gjelder å forberede seg til høyere nivå av matematikk, men i stedet for statistikk og tallteori, så er R2 mer dyptgående i analyse (derivasjon, integrasjon, differensiallikninger), følger og rekker, samt vektorer og romgeometri.

Har du mulighet til å jobbe med begge, så vil jeg anbefale det. Begge er veldig solide byggeklosser, av sine egne grunner.

Lenke til kommentar

Jeg holder på med ingeniørutdanningen (maskin). I høst og vår tok jeg matematikk 1 og 2. Forelesningsnotatene (på norsk) ligger gratis ute på:

http://bookboon.com/no/search?q=forelesning+matematikk+1+ (mat 1, 2a, 2b og 3)

http://bookboon.com/no/sannsynlighetsregning-og-statistikk-ebook (statistikk og sannsynlighetsregning)

Her er det mye relevant lesestoff med eksempler, kan være verdt å sjekke ut før du kjøper bøker.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Nei, jeg vil ikke si R2 er nødvendig for å ta X. Men R2 har likevel også sine fordeler når det gjelder å forberede seg til høyere nivå av matematikk, men i stedet for statistikk og tallteori, så er R2 mer dyptgående i analyse (derivasjon, integrasjon, differensiallikninger), følger og rekker, samt vektorer og romgeometri.

Har du mulighet til å jobbe med begge, så vil jeg anbefale det. Begge er veldig solide byggeklosser, av sine egne grunner.

Jeg mente ikke om R2 er nødvendig for å ta X, men om R2 var viktigere som forberedelse til høyere utdanning enn X. ;)

Nå har jeg jo vært gjennom R2, men det gikk veldig raskt. Ser for meg at mengdetrening innen integrasjon kan være veldig essensielt og kanskje det jeg burde prioritere. Følger og rekker samt vektorer og romgeometri har jeg ganske grei kontroll på.

Tror uansett jeg bestiller X-boken, så får jeg gått gjennom i hvert fall komplekse tall, som jeg vet er meget relevant. :)

Jeg holder på med ingeniørutdanningen (maskin). I høst og vår tok jeg matematikk 1 og 2. Forelesningsnotatene (på norsk) ligger gratis ute på:

http://bookboon.com/no/search?q=forelesning+matematikk+1+ (mat 1, 2a, 2b og 3)

http://bookboon.com/no/sannsynlighetsregning-og-statistikk-ebook (statistikk og sannsynlighetsregning)

Her er det mye relevant lesestoff med eksempler, kan være verdt å sjekke ut før du kjøper bøker.

Takker for tipset.

Skal se på det, men jeg kjenner verdien av gode lærebøker og er så fornøyd med sinus sine bøker for R1 og R2 at jeg tror jeg uansett skal tam eg råd.

Hvordan gikk det med eksamen? Vanskelig matematikk? Fornøyd med linjen ellers?

Har søkt på maskin selv, men blir nok bygg om jeg velger ingeniør. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Lurer egentlig ikke på så mye mer, men tenkte å si at jeg stikker og kjøper Sinus X nå snart. Endelig ferdig med eksamen, så tenkte å koble av med komplekse tall i morgen. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Tenker selv å begynne på bygg ingeniør til høsten om jeg ikke velger petroleum geologi. Noen som vet hvordan fysikken er? Har ikke hatt fys 2 og er litt nervøs på å få dårlige resultater der.

Dette lurer egentlig jeg også litt på. Har en følelse av at første fysikkfaget (er vel flere?) er ganske greit. Fysikk 2 er heller ikke inntakskrav.

Selv kommer jeg nok til å prioritere å jobbe med matematikken i sommer, selv om jeg skulle helst gjort begge deler.

Lenke til kommentar

Det som slo meg etter å ha lest tråden er at du like gjerne kan kjøpe pensumlitteraturen nå, fremfor å kjøpe bøker som bare har en begrenset verdi senere. Progresjonen er selvsagt tøffere i de bøkene, men om du har 5/6 i matematikk bør det ikke være altfor vanskelig å følge med. Forøvrig er Tom Lindstrøm sin Kalkulus en grei bok å ha, brukte den selv da jeg begynte på universitetet. Den har komplekse tall, integrasjon, derivasjon osv - i tillegg til oppgaver som nok er mer kreative og krevende enn de man måtte finne i Sinus-verket og andre. Mitt inntrykk etter å ha bladd i Sinus er at det er færre "uvanlige" oppgaver der enn i f.eks. Sigma, men jeg har bare skrapt litt i overflaten i Sinus R1/R2 foreløpig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det som slo meg etter å ha lest tråden er at du like gjerne kan kjøpe pensumlitteraturen nå, fremfor å kjøpe bøker som bare har en begrenset verdi senere. Progresjonen er selvsagt tøffere i de bøkene, men om du har 5/6 i matematikk bør det ikke være altfor vanskelig å følge med. Forøvrig er Tom Lindstrøm sin Kalkulus en grei bok å ha, brukte den selv da jeg begynte på universitetet. Den har komplekse tall, integrasjon, derivasjon osv - i tillegg til oppgaver som nok er mer kreative og krevende enn de man måtte finne i Sinus-verket og andre. Mitt inntrykk etter å ha bladd i Sinus er at det er færre "uvanlige" oppgaver der enn i f.eks. Sigma, men jeg har bare skrapt litt i overflaten i Sinus R1/R2 foreløpig.

Hei!

Jeg har faktisk alt Kalkulus liggende, men når jeg holdt på med den i fjor synes jeg å huske at den var noe krevende for selvstudium. Jeg e selvlært innen R1 og R2 og har virkelig satt pris på Sinus sine fremstillinger, men kanskje jeg lærer meg uvaner ved å være for avhengig av å få inn ting med teskje. :)

Det du sier om Sigma tror jeg kanskje stemmer. Har hørt at oppgavene der er vanskeligere og mer utfordrende. Problemet med Sigma, etter min erfaring med 1T, er at det er så og si umulig å bruke de til selvstudium. I hvert fall for meg.

Hva har du studert på universitetet forresten?

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har løst oppgaven med den bien som skulle gå mellom to punkter på en terning, og man skulle finne korteste vei :p Det er en typisk oppgave som det finnes noen (merk: noen, vi snakker ikke hundrevis) av i Sigma. Akkurat den finnes også i Sinus R2 (evt. Cosinus R2, husker ikke helt i farten).

Har studert matematikk, fysikk og litt kjemi :)

Lenke til kommentar

Vi fikk akuratt identisk oppgave i tentamen. Den er ganske lett med en gang man forstår den. Synd at jeg ikke forsto den der, men klarte deler av den.

Mente du den jeg siktet til? Isåfall lurer jeg på hvilke løsninger dere ble presentert for - jeg mistenker at man kan tenke på flere måter for å komme frem til svaret der.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Er nå godt i gang med komplekse tall! Virker veldig overkommelig. De hadde ikke førstevalget mitt Sinus X, så jeg kjøpte Aschehougs bok, men den virker ganske bra så langt. :)

Får man vite på universitetet/høgskolen hvilke bøker man har behov for til pensum? Og må man evt. kjøpe disse selv?

Selvsagt. Hvordan skulle du ellers vite hva slags bøker du trenger?

Du må nok i 9/10 tilfeller kjøpe selv ja. Det hender vel at det er kompendier og sånt som blir delt ut gratis (?) eller som foreligger som PDF, men det vanligste er nok bøker man fysisk kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...