Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg driver å kaver meg igjennom kamerajungelen av tester, forumtråder etc og blir vel egentlig bare mer forvirret enn klok ettersom jeg har begrenset med kamera kunnskap.

Er det noen som har noen anbefaling til et godt hverdags/ferie kamera?

Helst med klarest mulig bilde i et relativt lite kamera som er lett å ha med på tur?

Bør ikke overskride 3000 kr.

Rett og slett best, klarest mulig bilde i et lite kamera uten at det flår lommeboka?

Håper det er noen kloke hoder der ute som har noen anbefalinger. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Maks 3000 kr

- Liten av størrelse

- Maks bildekvalitet så lengde det ikke bryter krav 1 og 2.

Det er sikkert 20 kamera som passer den beskrivelsen. Kan du være mer spesifikk på ønsker og krav?

- Hvor lite er lite? Har du noen eksempler på akseptabelt, gråsone og uakseptabelt?

- Hvor viktig er vidvinkel, hvor mye vidvinkel bør det minimum være?

- Hvor viktig er tele, hva er minimum tele?

- Hvor viktig er bakgrunns-uskarphet?

- Hvor viktig er det at det tåler regn/røff behandling?

- Hvor viktig er det at det kan bytte objektiver?

- Hvor viktig er det at det har søker?

- Hvor viktig er batterikapasiteten?

- Hvor viktig er muligheten for ekstern blits?

- osv

Lenke til kommentar

Rett og slett best, klarest mulig bilde i et lite kamera uten at det flår lommeboka?

Hei og velkommen til forumet.

Hva du burde kjøpe er litt avhengig av hvor mye du ønsker og legge i fotograferingen, har du til hensikt å lære deg mysteriet rundt fotograferingen eller synes du det er greit og bare ta frem kameraet en gang i blant og ta bilder på auto.

Selv de minste systemkameraene blir litt for store til og passe i en lomme med et zoomobjektiv på, da er du nesten nødt til å ha det rundt nakken eller ha med en fotobag, skal du få fullt utbytte av et systemkamera burde du lære deg endel om blender, lukker og iso, samt kjøpe et par tre objektiver.

Har du ikke større intensjoner en og få best mulig kvalitet i forholdt til pris og gjerne vil ha mulighet til og putte kameraet i lomma burde du heller vurdere et entusiastkompaktkamera, bildekvaliteten er meget god i denne type kamera og de pleier og være relativ enkle og bruke selv om du kan utvikle deg og bruke mer avanserte innstillinger.

De to entusiastkompaktkamera som jeg kan anbefale er Canon S110 og Sony RX100, førstnevnte gir veldig mye for relativ lite penger og RX100 gir noe bedre bildekvalitet og litt mindre i omfang men er endel dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...