Gå til innhold

– Steam Machines blir svært utfordrende

Anbefalte innlegg

MS ble i Windows tvunget til å fjerne mediaplayer og la folk velge nettleser etc.

Så om nå dette blir populært, vil valve måtte la brukere velge mellom steam og origin? Og vil de få lov til å ha sin egen stor så integrert i OS'et?

Generelt liker jeg ikke konseptet med disse boksene som helt grunnleggende er knyttet til en distributør av spill. Det behøver absolutt ikke en fordel for forbrukeren i lengden.

Det er ikke tvil om hvilken store det er naturlig å handle spill i fra, og om alle bruker steam, vil steam snart være eneste distributør. Man kan hate EA så mye man vil, men det er ingen tjent med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Serpentbane skrev (På 22.5.2014 den 13.30):

MS ble i Windows tvunget til å fjerne mediaplayer og la folk velge nettleser etc.

Så om nå dette blir populært, vil valve måtte la brukere velge mellom steam og origin? Og vil de få lov til å ha sin egen stor så integrert i OS'et?

Generelt liker jeg ikke konseptet med disse boksene som helt grunnleggende er knyttet til en distributør av spill. Det behøver absolutt ikke en fordel for forbrukeren i lengden.

Det er ikke tvil om hvilken store det er naturlig å handle spill i fra, og om alle bruker steam, vil steam snart være eneste distributør. Man kan hate EA så mye man vil, men det er ingen tjent med.

Nei, åpne systemer er best, men konsoller selger jo fortsatt, så bokser som er tilknyttet distributøren er jo i aller høyeste grad pop.

AtW

Lenke til kommentar
  Din_Laban skrev (På 20.5.2014 den 19.40):

Du er ikke alene...

Nei han er ikke det, og personlig tror jeg det er den eneste reele muligheten det har for at dette skal gå virkelig bra.

Men det ville ikke vært i Valve sin "Ånd".

Greit å være "skinnhelig" når du ikke skal risikere noe....

Spør hvem som helst hvorfor de kjøper en konsoll, alle sier eksklusivene.... Det er det som selger en konsoll

Lenke til kommentar
  DickJustice skrev (På 22.5.2014 den 16.48):

Spør hvem som helst hvorfor de kjøper en konsoll, alle sier eksklusivene.... Det er det som selger en konsoll

Wow, virkelig? Hvor gammel er du som kommer med et slikt utsagn som "alle sier"? På hvilket grunnlag baserer du uttalelsen din? Slik som du snakker skulle man tror du hadde foretatt deg en verdensomfattende spørreundersøkelse...

Apropos denne spørreundersøkelsen, her er mitt bidrag: Grunnen til at jeg kjøpte Xbox 360 for mange år siden var for å spille Call of Duty med bestekompisen min, fordi han hadde Xbox fra før av.

I senere tid kjøpte jeg PS3. Det var de to grunner til; fordi jeg ikke ville betale "internettavgiften" for å spille Call of Duty online, og fordi jeg ville synce den med Sony TVen min, slik at det ble færre knapper å trykke på for å starte både konsollen og TVen samtidig, ettersom det er deilig å være lat:)

Det eneste Xbox- eller Playstation-ekslusive spillet jeg noensinne har eid og hatt, er Uncharted 3 som fulgte med PS3en i bundle.

Så mye for "alle sier".

Lenke til kommentar
  ATWindsor skrev (På 22.5.2014 den 14.07):

Nei, åpne systemer er best, men konsoller selger jo fortsatt, så bokser som er tilknyttet distributøren er jo i aller høyeste grad pop.

AtW

Synes det blir litt spesielt. Hva er premissene for de grepene EU har gjort mot MS i forhold til monopolisering, og når vil tilsvarende krav settes på andre OS.

Kan man se et krav om at det åpnes for muligheten til andre distribusjonskanaler i de mobile plattformene? Altså at iOS får iStorer som ikke er tilknyttet Apple, der fortjenesten av går til andre enn apple?

Hvorfor er det ikke samme krav til OSX, at man får en popup med nettleservalg?

Hvorfor vil det trolig ikke komme et krav til SteamOS? Steam OS er i praksis ikke en konsoll laget av en produsent, men et OS med en spill/applikasjonsbutikk dypt intrigert i GUI. Det er åpent, men vil i praksis være mer lukket for alle andre tilsvarende spilldistributører enn hva som er tilfellet på Windows.

Man kan så klart argumentere for at det trolig vil være mulig for EA å slippe en klient som fungerer på SteamOS, men med mindre spilleren er veldig klar på at han må ha Origin eksklusive spill, er sjansen for at det skjer relativt liten. De aller fleste vil være happy med det tilgjengelige spillbiblioteket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
  Serpentbane skrev (På 24.5.2014 den 19.40):

Hele greia med MS saken dreier seg om monpolisme. Når man har en tilnærmet monopolsituasjon i ett marked (operativsystemer) kan man ikke benytte dette til å styrke fotfestet i et annet marked (nettlesere).

Får f.eks. iOS (eller android) 90% markedsandel på smarttelefoner vil man nok også velge måtte nettleser der.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
  Slettet-Pqy3rC skrev (På 24.5.2014 den 20.58):

Hele greia med MS saken dreier seg om monpolisme. Når man har en tilnærmet monopolsituasjon i ett marked (operativsystemer) kan man ikke benytte dette til å styrke fotfestet i et annet marked (nettlesere).

Får f.eks. iOS (eller android) 90% markedsandel på smarttelefoner vil man nok også velge måtte nettleser der.

Ja, ok. Så i praksis burde samme krav komme for startmenyen på W8? Eller alle andre funksjoner som det finnes en 3. part til? Hvor går grensen mellom hva som er en del av OS'et og hva som er et eget produkt?

W8 har en innebygd appstore, burde jeg også få velget mellom den og Steam?

Hvor stor markedsandel har Steam i sitt segment? Når de da lanserer et OS som i grunnen er en maskin som booter rett i butikken deres, vil ikke dette være tilsvarende problematikk?

Ja, jeg vet at andelen SteamOS maskiner er ikkeeksisterende per i dag. Og ja jeg vet egentlig hvorfor MS har fått disse påleggene og ikke de andre. Men jeg skriver spørsmålene for at folk bør tenke på hva OS som for eksempel SteamOS representerer. Og det er i grunnen mye mer dramatisk enn nettlesere på Windows.

Man reklamerer for åpen kildekode og full åpenhet, men lager et produkt som på grunn av måten det integreres mot Steam på blir enda mer lukket enn Windows. Ja, det er sikkert mulig å legge inn Origin (om klienten kommer på Linux), men kommer folk til å bruke den?

På Windows er alle launchere likeverdige, og man kan også bruke både OGL og D3D. Dette gjelder for så vidt Linux Distro X også, minus D3D, så det er ikke andre OS jeg er skeptisk til fra et forbrukerståsted, men "plattformen" SteamOS.

Lenke til kommentar

ATWindsor skrev (På 22.5.2014 den 14.07):

AtW

Synes det blir litt spesielt. Hva er premissene for de grepene EU har gjort mot MS i forhold til monopolisering, og når vil tilsvarende krav settes på andre OS.

Kan man se et krav om at det åpnes for muligheten til andre distribusjonskanaler i de mobile plattformene? Altså at iOS får iStorer som ikke er tilknyttet Apple, der fortjenesten av går til andre enn apple?

Hvorfor vil det trolig ikke komme et krav til SteamOS? Steam OS er i praksis ikke en konsoll laget av en produsent, men et OS med en spill/applikasjonsbutikk dypt intrigert i GUI. Det er åpent, men vil i praksis være mer lukket for alle andre tilsvarende spilldistributører enn hva som er tilfellet på Windows.

Man kan så klart argumentere for at det trolig vil være mulig for EA å slippe en klient som fungerer på SteamOS, men med mindre spilleren er veldig klar på at han må ha Origin eksklusive spill, er sjansen for at det skjer relativt liten. De aller fleste vil være happy med det tilgjengelige spillbiblioteket.

Steam er litt spesielt ja, men det er jo mindre lukket enn en konsoll som jeg nevnte, du kan jo prøve å lansere ett spill på xbox-360 uten å avklare med MS først og se hvordan det går.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...