Julekula Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hei! Jeg fant ut at jeg skulle jobbe litt før eventuelt å ta høyere utdanning, og så snublet jeg over en lærlingeplass. Jeg tenkte at dette høres greit ut siden jeg ikke skal gå skole akkurat NÅ, og at et fagbrev ikke er noe minus i boka, pluss at jeg liker jobben veldig godt! Nå har det seg slik at jeg må ha forlenget læretid pga. at jeg ikke tok de teoretiske fagene på videregående (har generell studiekompetanse). Nå begynner jeg å tenke på at dette ikke var så lurt... Jeg jobber skjorta av meg for lav lønn (noe jeg kan godta siden dette er en utdanning, og jeg liker egentlig jobben), men det som er verst er at jeg binder meg til denne bedriften i tre år, og føler jeg har veldig lite frihet i den forstand. Jeg har lenge visst hva jeg vil jobbe med (helt siden før ungdomsskolen), som er kultur, musikk, film, foto, redigering, regissering, men har utsatt dette. Nå begynner jeg, som sagt, å tenke på å slutte å gjøre andre ting jeg vet jeg ikke skal holde på med i det lange løp, og bare gå for det jeg helst vil. Det er to ting som hindrer meg i å si opp læreplassen enda. Det første er at det ser sinnsykt dårlig ut på CV-en og fremtidig arbeidsgiver kommer til å ta det opp. Det andre er at jeg vet jeg klarer å holde ut og gjennomføre det siden jeg liker jobben også... Men greia er at jeg sa ja til plassen fordi jeg tenkte å ta et fagbrev bare for å ta et fagbrev, og så hoppe på høyere utdanning med fagbrevet som backup! Men som sagt begynner jeg å tenke på å si opp, jobbe litt utenom og så gå for høyere utdanning. Jeg er nå i en prøveperiode, så jeg eller bedriften kan si opp avtalen når som helst! Beklager lang tekst, men dette er altså problemstillingen min! Noen her som har noen råd? Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hvilken utdannelse planlegger du? Hvilket fagbrev er du på vei mot? Lenke til kommentar
Julekula Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Planlegger en utdannelse innenfor enten musikkproduksjon, media eller markedsføring. Er kun 1 mnd på vei mot et fagbrev i salgsfaget. Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Siden fagbrevet du tar kan ha relasjon til videre utdannelse.... hva med å snakke med arbeidsgiver om å kunne fortsette lærlingetiden etter endt utdannelse. Da har du noe å falle tilbak på hvis man ikke får jobb straks etter endt utdannelse... tro meg, det skjer mange. Om det ikke passer så sier du bare opp... på den måten kan du få i både pose og sekk NB! Vet ikke om det er mulig... altså om loven åpner for planlagt pause i lærlingetiden i 3-5 år. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Det høres ut som en dårlig deal for bedriften. Hvorfor skal arbeidsplassen holde av en arbeidsplass som de ikke er garantert å få fylt innen 3-5 år? De finner alltids nye lærlinger. Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Det høres ut som en dårlig deal for bedriften. Hvorfor skal arbeidsplassen holde av en arbeidsplass som de ikke er garantert å få fylt innen 3-5 år? De finner alltids nye lærlinger. Er kanskje ikke den beste avtalen en bedrift kan gjøre... er de derimot veeeldig fornøyd med en arbeider, lærling eller ikke så tar mange bedrifter gjerne inn noen de kjenner til som er bra enn en hvilken som helst person. Lenke til kommentar
Julekula Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Takk for svar! At bedriften holder av plassen tror jeg ikke er noe alternativ da de strammer inn budsjettet! Den som slutter blir ikke erstattet er nåværende policy Grunnen til at de tok inn meg tror jeg var at der tenkte som så at jeg var billig arbeidskraft, men jeg tror de ble litt satt ut av opplegget opplæringskontoret kom med (da jeg ikke har teorien fra før). Men jeg tenker som så at det kanskje ikke var så lurt å binde seg til en lærlingeplass, og sette "livet" på vent for meg akkurat nå. Føler jeg da ikke har frihet til å hoppe på høyere utdanning om jeg skulle finne ut eksakt hva jeg skal studere i løpet av de åra (litt forskjellige linjer å velge mellom)! that's the case liksom Såklart må jeg jo da jobbe eller forbedre noen fag til neste gang siden fristen i år har gått ut som sagt er jeg i prøvetid og det er ingen ting i veien for at enten jeg eller bedriften sier opp avtalen, selv om jeg føler meg dum som sa ja i første omgang, og det kan bli spørsmål om det hos framtidig arbeidsgiver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå