Reptilia Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Utav ren nyskjerrighet; Hvor langt kan man stikke et fremmedlegeme inn på øyet før man blir blind? Hvis man f.eks. stikker en nål i øyehviten istedet for pupillen, vil det gjøre deg blind? Hvor langt inn i pupillen kan man stikke nålen før man blir permanent blind? All kunnskap er god kunnskap! Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Til man blir permanent blind eller permanent skadet? Kanskje rett før du kommer til regnbuehinnen. Når du treffer den vil jeg tippe du får noen til flere skader, men ikke blind. Kun ren gjetting. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Øyet er bare en væskefyllt ball under et spesiellt trykk. Punkterer du det vil trykket gå ut og væska renne ut. Aka du blir blind. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Man blir fort svaksynt når man skader linsen, men sett bort fra det så er øyet et organ som tåler en støyt. Hornhinnen tåler at man stikker en nål gjennom, så det er nok så langt du kommer uten konsekvenser. Øyet er bare en væskefyllt ball under et spesiellt trykk. Punkterer du det vil trykket gå ut og væska renne ut. Aka du blir blind. Trodde det måtte ganske alvorlige skader til for at øyet skal punktere, så det må nok mer enn en nål til. Endret 20. mai 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
Reptilia Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Til man blir permanent blind eller permanent skadet? Kanskje rett før du kommer til regnbuehinnen. Når du treffer den vil jeg tippe du får noen til flere skader, men ikke blind. Kun ren gjetting. Til det er helt svart og man ikke kan se lengre med øyet. Antar at synet gradvis blir svakere og mer tåkete etterhvert som nålen sakte trer inn i øyet. Er vel ikke sånn at med engang nålen treffer overflaten på øyet så blir man blind på sekundet..? Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Øyet er bare en væskefyllt ball under et spesiellt trykk. Punkterer du det vil trykket gå ut og væska renne ut. Aka du blir blind. Så hvordan opererer man øyet, hvis man ikke kan skjære i det? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Man må vel skade synsnerven som ligger helt bak øyet for at man skal miste synet vil jeg tro. Som nevnt over så tåler øyet veldig mye. Ved feks. laser operasjonen så skjærer man av hele toppen på hornhinnen slik at øyet blir helt flatt. Når prosedyren er over bare legger man toppen tilbake igjen og synet blir helt perfekt etter en tid med heling. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Til det er helt svart og man ikke kan se lengre med øyet. Antar at synet gradvis blir svakere og mer tåkete etterhvert som nålen sakte trer inn i øyet. Er vel ikke sånn at med engang nålen treffer overflaten på øyet så blir man blind på sekundet..? Det skjer nok ikke. Det som vil skje er at nålen vil skli inn uten særlige smerter til du treffer linsen. Så antar jeg at synet ditt blir "tåkete" eller ufokusert. Stikker du nålen enda lenger inn så vil du treffe retina, og så synsnerven. Skader du synsnerven så blir du nok blind. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Mamma har satt en haug med sprøyter i øyeeplet og hun ser faktisk bedre nå. Husker ikke hva øyesykdommen hennes heter i farta. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Til man blir permanent blind eller permanent skadet? Kanskje rett før du kommer til regnbuehinnen. Når du treffer den vil jeg tippe du får noen til flere skader, men ikke blind. Kun ren gjetting. Til det er helt svart og man ikke kan se lengre med øyet. Antar at synet gradvis blir svakere og mer tåkete etterhvert som nålen sakte trer inn i øyet. Er vel ikke sånn at med engang nålen treffer overflaten på øyet så blir man blind på sekundet..? Der kom det bilder i hodet jeg ikke ville se. Grøsser ved tanken. Pupillen er vel bare et svart hull hvis jeg husker riktig. Jeg tror det kommer veldig ann på hvor du stikker nålen. Det finnes jo folk som tattoverer øyeeplet. Endret 20. mai 2014 av -Twix- Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Isaac Newton stakk en nål inn i sitt eget øye som et eksperiment. Han skal visstnok ikke ha tatt skade av det. Newton's commitment to science (or something) is best demonstrated in one particular optical experiment. Having the idea colour is infused by pressure on the eye, he jammed a darning needle around the side of his eye until he could poke at its backside Link. Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Skal nok være ganske kraftig, ja. Jeg har sydd i øyet, og så bedre etter det, jeg også! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå