Meridies Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Hei, er det noen som har hatt/har realfagkombinasjonen r1, fysikk1, kjemi1 og biologi 1 i andreklasse? Hvordan gikk det? Hva satset dere på å få i disse fagene og hva fikk dere(ligger dere an til å få)?Er det noen som har hatt kjemi1, r1, biologi1 og internasjonal engelsk i andreklasse, for så å ha hatt r2, kjemi2, og fysikk 1 i tredjeklasse? Har selv valgt disse fagene, men er usikker på om det rett og slett blir for mye for meg. Burde jeg velge fysikk 1 i tredjeklasse?(må ha fysikk for å bli det jeg vil). Trenger hjelp og inspirasjon og setter pris på svar og innspill. Og er det noen som forresten har planer om å studere medisin(studerer nå)? Hvilke fag velger dere/valgte dere? Et spørsmål til: Er det noen som har hatt spansk nivå 3? Er det veldig vanskelig? Kan jeg ta dette faget som privatist, i tillegg til de andre fagene i vg3 og fortsatt få et poeng ekstra? Endret 20. mai 2014 av Meridies Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Det kan bli vanskelig ja, men så lenge man er motivert og stålsikker på hva man vil så tror jeg nok det skal gå bra. Men det blir et blodslit. Lenke til kommentar
Matte-Mathias Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hei, er det noen som har hatt/har realfagkombinasjonen r1, fysikk1, kjemi1 og biologi 1 i andreklasse? Hvordan gikk det? Hva satset dere på å få i disse fagene og hva fikk dere(ligger dere an til å få)? Har selv valgt disse fagene, men er usikker på om det rett og slett blir for mye for meg. Burde jeg velge fysikk 1 i tredjeklasse?(må ha fysikk for å bli det jeg vil). Trenger hjelp og inspirasjon og setter pris på svar og innspill. Jeg har 6 i alle utenom r1, 5 der. Hvis det er utenkelig å ta fysikk 2, ville jeg tatt fysikk 1 i tredjeklasse, da det er et ekstremt mye lettere fag ETTER du har jobbet godt med r1 matte et år. All matte vil da være "piece of cake" for deg, og da blir det enklere å forstå alt sammen. Kjemi og biologi synes jeg går fint sammen, spesielt med tanke på å forstå hvordan membraner og transportsystemer fungerer(adhesjon/kohesjon). Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Tusen takk for svar. Er bare så vanskelig å ta det valget, med tanke på at jeg ikke vil kunne få 4 realfagspoeng hvis jeg tar fysikk 1 i tredjeklasse. Med mindre jeg tar språk nivå 3 da. Men går du i andre eller tredje nå, og vurderer du å ta opp matten? Hva skal du studere og hva ligger du an til å få i snitt? Beklager alle spørsmålene, men jeg må ta et valg til i morgen og valget jeg tar kan være avgjørende. Noen flere innspill? Endret 20. mai 2014 av Meridies Lenke til kommentar
Matte-Mathias Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Tusen takk for svar. Er bare så vanskelig å ta det valget, med tanke på at jeg ikke vil kunne få 4 realfagspoeng hvis jeg tar fysikk 1 i tredjeklasse. Med mindre jeg tar språk nivå 3 da. Men går du i andre eller tredje nå, og vurderer du å ta opp matten? Hva skal du studere og hva ligger du an til å få i snitt? Beklager alle spørsmålene, men jeg må ta et valg til i morgen og valget jeg tar kan være avgjørende. Noen flere innspill? Jeg kan dessverre ikke relatere direkte, har både gått idrett uten realfagsstilgjengelighet og vært et år i militæret, så jeg har tatt bi1,kj1+2, fys1 og r1r2 dette året. Jeg tok fysikken dette halvåret, og den var veldig mye enklere etter et halvår med r1 press. Skal inn på nanoteknologi til høsten, og har rundt 63-64 poeng på sekundær(?)vitnemålet. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Det burde gå helt fint. Fagene er ikke så tunge som noen kanskje vil ha det til. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Det burde gå helt fint. Fagene er ikke så tunge som noen kanskje vil ha det til. Har du hatt alle disse fagene i vg2? Hva gikk du ut med i disse fagene? Takk for at du tar deg tid til å svare. Tusen takk for svar. Er bare så vanskelig å ta det valget, med tanke på at jeg ikke vil kunne få 4 realfagspoeng hvis jeg tar fysikk 1 i tredjeklasse. Med mindre jeg tar språk nivå 3 da. Men går du i andre eller tredje nå, og vurderer du å ta opp matten? Hva skal du studere og hva ligger du an til å få i snitt? Beklager alle spørsmålene, men jeg må ta et valg til i morgen og valget jeg tar kan være avgjørende. Noen flere innspill? Jeg kan dessverre ikke relatere direkte, har både gått idrett uten realfagsstilgjengelighet og vært et år i militæret, så jeg har tatt bi1,kj1+2, fys1 og r1r2 dette året. Jeg tok fysikken dette halvåret, og den var veldig mye enklere etter et halvår med r1 press. Skal inn på nanoteknologi til høsten, og har rundt 63-64 poeng på sekundær(?)vitnemålet. Ser den, men takk allikevel. Tror det forresten heter andregangsvitnemål. Lykke til med studiene. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Har et spørsmål til: Er det noen som har hatt kjemi1, r1, biologi1 og internasjonal engelsk i andreklasse, for så å ha hatt r2, kjemi2, og fysikk 1 i tredjeklasse? Jeg må bestemme meg innen i morgen, så skader ikke med flere innspill. Endret 20. mai 2014 av Meridies Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Det høres litt heavy ut, men tør jeg å spørre hvorfor du ikke velger ett eller to enklere fag istedenfor å kjøre full pakke? Lenke til kommentar
Matte-Mathias Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Det burde gå helt fint. Fagene er ikke så tunge som noen kanskje vil ha det til. Har du hatt alle disse fagene i vg2? Hva gikk du ut med i disse fagene? Takk for at du tar deg tid til å svare. Tusen takk for svar. Er bare så vanskelig å ta det valget, med tanke på at jeg ikke vil kunne få 4 realfagspoeng hvis jeg tar fysikk 1 i tredjeklasse. Med mindre jeg tar språk nivå 3 da. Men går du i andre eller tredje nå, og vurderer du å ta opp matten? Hva skal du studere og hva ligger du an til å få i snitt? Beklager alle spørsmålene, men jeg må ta et valg til i morgen og valget jeg tar kan være avgjørende. Noen flere innspill? Jeg kan dessverre ikke relatere direkte, har både gått idrett uten realfagsstilgjengelighet og vært et år i militæret, så jeg har tatt bi1,kj1+2, fys1 og r1r2 dette året. Jeg tok fysikken dette halvåret, og den var veldig mye enklere etter et halvår med r1 press. Skal inn på nanoteknologi til høsten, og har rundt 63-64 poeng på sekundær(?)vitnemålet. Ser den, men takk allikevel. Tror det forresten heter andregangsvitnemål. Lykke til med studiene. Ikke noe problem. Bare å sende melding om du lurer på noe konkret før valget må tas. Lykke til! Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Det høres litt heavy ut, men tør jeg å spørre hvorfor du ikke velger ett eller to enklere fag istedenfor å kjøre full pakke? Jeg satser på å komme inn på medisinstudiet på UiO høsten 2016, og dette krever at jeg har r1, fysikk 1 og kjemi 1+2. I tillegg så vil jo alle realfagpoengene være til hjelp. Hvis jeg velger å ta fysikk 1 i tredjeklasse, er jeg låst til å velge r2 og kjemi 2(som jeg må ha uansett), for å få godkjent fordypning i to realfag, i tillegg til fysikk 1. Dette vil tilsammen gi 3.5 poeng. Med tanke på et realistisk snitt vil jeg da kunne gå ut med rundt 58,8 poeng(hvis jeg velger engelsk). Dette er dog litt risikabelt, da nedre poenggrense høst var 59,4 og vår 57,4. Velger jeg derimot full realfagpakke både andre og tredjeklasse, vil jeg kunne få rundt 59,5 poeng. Har du erfaring med disse fagene? Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Flere innspill? Har nå blitt sikrere på å velge engelsk framfor fysikk. Høres dette ut som et fornuftig valg? Lenke til kommentar
Matte-Mathias Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Flere innspill? Har nå blitt sikrere på å velge engelsk framfor fysikk. Høres dette ut som et fornuftig valg? Endte visst opp med å følge denne tråden jeg, så da irriterer jeg med ett svar til. Hvorfor ikke ta et 2klasse-realfag til, i stedet for engelsk? Typ geofag, IT, etc. Da får du det siste halve poenget. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Flere innspill? Har nå blitt sikrere på å velge engelsk framfor fysikk. Høres dette ut som et fornuftig valg? Endte visst opp med å følge denne tråden jeg, så da irriterer jeg med ett svar til. Hvorfor ikke ta et 2klasse-realfag til, i stedet for engelsk? Typ geofag, IT, etc. Da får du det siste halve poenget. Har nettopp sendt pm, men takk for innspillene. Årsaken til at jeg ønsker å bytte ut fysikk med engelsk, er at all litteratur er på engelsk når det gjelder høyere utdanning. Vil liksom ikke angre på at jeg tok engelsk, bortsett fra at jeg mister 0,5 poeng. Er jeg fokusert nok skal det nok gå bra. Har forresten også tenkt på å ta spansk 3 som privatist i tredjeklasse. Da vil jeg få 1 poeng ekstra(er klar over at det er maks 4 poeng uansett) og en karakter ekstra, som vil bidra til å dra opp snittet(forutsatt at jeg får 6 da). Endret 20. mai 2014 av Meridies Lenke til kommentar
Matte-Mathias Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Flere innspill? Har nå blitt sikrere på å velge engelsk framfor fysikk. Høres dette ut som et fornuftig valg? Endte visst opp med å følge denne tråden jeg, så da irriterer jeg med ett svar til. Hvorfor ikke ta et 2klasse-realfag til, i stedet for engelsk? Typ geofag, IT, etc. Da får du det siste halve poenget. Har nettopp sendt pm, men takk for innspillene. Årsaken til at jeg ønsker å bytte ut fysikk med engelsk, er at all litteratur er på engelsk når det gjelder høyere utdanning. Vil liksom ikke angre på at jeg tok engelsk, bortsett fra at jeg mister 0,5 poeng. Er jeg fokusert nok skal det nok gå bra. Har forresten også tenkt på å ta spansk 3 som privatist i tredjeklasse. Da vil jeg få 1 poeng ekstra(er klar over at det er maks 4 poeng uansett) og en karakter ekstra, som vil bidra til å dra opp snittet. Det er jo fint og nyttig å ha bedre språkkunnskaper, men husk at det er tøffe fag du skal gjennom fra før! I tillegg, for å forsikre deg om å få gode nok karakterer, ville jeg nok heller brukt mer tid på å sikre at du kommer inn - enn på å lære deg noe ekstra fordi det er nyttig. Da ville jeg gjort det utenom skolen. Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Det høres litt heavy ut, men tør jeg å spørre hvorfor du ikke velger ett eller to enklere fag istedenfor å kjøre full pakke? Jeg satser på å komme inn på medisinstudiet på UiO høsten 2016, og dette krever at jeg har r1, fysikk 1 og kjemi 1+2. I tillegg så vil jo alle realfagpoengene være til hjelp. Hvis jeg velger å ta fysikk 1 i tredjeklasse, er jeg låst til å velge r2 og kjemi 2(som jeg må ha uansett), for å få godkjent fordypning i to realfag, i tillegg til fysikk 1. Dette vil tilsammen gi 3.5 poeng. Med tanke på et realistisk snitt vil jeg da kunne gå ut med rundt 58,8 poeng(hvis jeg velger engelsk). Dette er dog litt risikabelt, da nedre poenggrense høst var 59,4 og vår 57,4. Velger jeg derimot full realfagpakke både andre og tredjeklasse, vil jeg kunne få rundt 59,5 poeng. Har du erfaring med disse fagene? Nei, har ikke erfaring med noen av dem, men jeg har tenkt å ta teknologi og forskningslære X, og to år med fysikk, R-matte og IT. Dette gir 4 ekstrapoeng Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Det høres litt heavy ut, men tør jeg å spørre hvorfor du ikke velger ett eller to enklere fag istedenfor å kjøre full pakke? Jeg satser på å komme inn på medisinstudiet på UiO høsten 2016, og dette krever at jeg har r1, fysikk 1 og kjemi 1+2. I tillegg så vil jo alle realfagpoengene være til hjelp. Hvis jeg velger å ta fysikk 1 i tredjeklasse, er jeg låst til å velge r2 og kjemi 2(som jeg må ha uansett), for å få godkjent fordypning i to realfag, i tillegg til fysikk 1. Dette vil tilsammen gi 3.5 poeng. Med tanke på et realistisk snitt vil jeg da kunne gå ut med rundt 58,8 poeng(hvis jeg velger engelsk). Dette er dog litt risikabelt, da nedre poenggrense høst var 59,4 og vår 57,4. Velger jeg derimot full realfagpakke både andre og tredjeklasse, vil jeg kunne få rundt 59,5 poeng. Har du erfaring med disse fagene? Nei, har ikke erfaring med noen av dem, men jeg har tenkt å ta teknologi og forskningslære X, og to år med fysikk, R-matte og IT. Dette gir 4 ekstrapoeng Den er grei. Begynner du på vg2 nå? Så nå at du har byttet navn, har jo deg som venn også. Men hva er forskjellen på ToF og ToF x? Endret 20. mai 2014 av Meridies Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hvis du har en høy karakter i 1T, så trenger man egentlig ikke noe mer avansert matte for fysikk 1. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Hvis du har en høy karakter i 1T, så trenger man egentlig ikke noe mer avansert matte for fysikk 1. Har sterk 5 i 1t. Mener du at jeg ikke tenger r1? Hvilke fag skal du ha/har du hatt? Endret 20. mai 2014 av Meridies Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Er det noen som forresten har planer om å studere medisin(studerer nå)? Hvilke fag velger dere/valgte dere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå