Kjoi Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hei!Lurte på om det var flere som har kommet opp i skriftlig eksamen i økonomistyring 21. mai og ville diskutere oppgaver og dele synspunktDette er stedet! Tror dere vi vil få alle budsjettene? Budsjettkontroll, likviditetsbudsjett og resultatbudsjett? Lenke til kommentar
Eecaiphei-a Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hei! Jeg kom opp i skal også ha eksamen i økonomistyring i morgen! Vår lærer mente vi ikke kom til å få budsjettkontroll, siden da hadde det stått som et eget tema, men at vi kom til å få resultatbudsjett eller likviditetsbudsjett Men hva tror du de mener med det miljøtiltakene, har noen noe innspill til det temaet? Lenke til kommentar
Hassnesen Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Tror du vi får resultatsbudsjett ELLER likviditetbudsjett? Det gir mest mening at om vi får likviditetbudsjett så blir det resultatbudsjett i tillegg Lenke til kommentar
Kjoi Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Hei! Jeg kom opp i skal også ha eksamen i økonomistyring i morgen! Vår lærer mente vi ikke kom til å få budsjettkontroll, siden da hadde det stått som et eget tema, men at vi kom til å få resultatbudsjett eller likviditetsbudsjett Men hva tror du de mener med det miljøtiltakene, har noen noe innspill til det temaet? Det høres ikke dumt ut at vi ikke vil få en budsjettkontroll. Likviditetsbudsjett er nok bankers. Vi hadde en lignende oppgave om miljøsertifisering på en heldagsprøve vi hadde tidligere i år, på den fikk vi en liste med krav der vi skulle velge ut de vi mente var de mest relevante og forklare hvorfor de var viktige for bedriften. Den oppgaven var egentlig veldig enkel. Jeg anbefaler å lage en innledning til miljøtiltaksdelen der du beskriver hva det er og hvorfor det er viktig. Jeg har bare kopiert og limt fra disse sidene: http://www.miljofyrtarn.no/detteer og http://www.energirad-innlandet.no/miljosertifisering Lenke til kommentar
Kjoi Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Vår lærer mente at fordi vi ikke har produktkalkyle blir det enten en lang regnskapsanalyse og kort budsjett oppgave, eller en lang budsjettoppgave og kort regnskapsanalyse. Hun anbefalte også å finne tall fra en ekte sykkelbutikk for å kunne sammenligne disse med tallene i oppgaven. Lenke til kommentar
Eecaiphei-a Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Vår lærer mente at fordi vi ikke har produktkalkyle blir det enten en lang regnskapsanalyse og kort budsjett oppgave, eller en lang budsjettoppgave og kort regnskapsanalyse. Hun anbefalte også å finne tall fra en ekte sykkelbutikk for å kunne sammenligne disse med tallene i oppgaven. Mener du at vi skal finne regnskapet til en sykkelbutikk? Slik at vi kan sammenligne til regnskapsanalysen, slik som bransjetall? Lenke til kommentar
Kjoi Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Vår lærer mente at fordi vi ikke har produktkalkyle blir det enten en lang regnskapsanalyse og kort budsjett oppgave, eller en lang budsjettoppgave og kort regnskapsanalyse. Hun anbefalte også å finne tall fra en ekte sykkelbutikk for å kunne sammenligne disse med tallene i oppgaven. Mener du at vi skal finne regnskapet til en sykkelbutikk? Slik at vi kan sammenligne til regnskapsanalysen, slik som bransjetall? ja, sammenligne nøkkeltall. F.eks sammenligne resultatgraden til bedrfiten med en ekte bedrift for å undersøke om den er god eller ikke. Hun mente at sensor ville bli imponert om vi kunne sammenligne med en annen bedrift Lenke til kommentar
Eecaiphei-a Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Vår lærer mente at fordi vi ikke har produktkalkyle blir det enten en lang regnskapsanalyse og kort budsjett oppgave, eller en lang budsjettoppgave og kort regnskapsanalyse. Hun anbefalte også å finne tall fra en ekte sykkelbutikk for å kunne sammenligne disse med tallene i oppgaven. Mener du at vi skal finne regnskapet til en sykkelbutikk? Slik at vi kan sammenligne til regnskapsanalysen, slik som bransjetall? ja, sammenligne nøkkeltall. F.eks sammenligne resultatgraden til bedrfiten med en ekte bedrift for å undersøke om den er god eller ikke. Hun mente at sensor ville bli imponert om vi kunne sammenligne med en annen bedrift Ok, tusen takk for tipset! 1 Lenke til kommentar
Extra!! Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Vår lærer mente at fordi vi ikke har produktkalkyle blir det enten en lang regnskapsanalyse og kort budsjett oppgave, eller en lang budsjettoppgave og kort regnskapsanalyse. Hun anbefalte også å finne tall fra en ekte sykkelbutikk for å kunne sammenligne disse med tallene i oppgaven. Har du funne ekte tall noen sted? Jeg finner ingen steder... Lenke til kommentar
Kjoi Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Vår lærer mente at fordi vi ikke har produktkalkyle blir det enten en lang regnskapsanalyse og kort budsjett oppgave, eller en lang budsjettoppgave og kort regnskapsanalyse. Hun anbefalte også å finne tall fra en ekte sykkelbutikk for å kunne sammenligne disse med tallene i oppgaven. Har du funne ekte tall noen sted? Jeg finner ingen steder... Søk etter en sykkelbutikk i Oslo og søk etter regnskapstallene for bedriften på proff.no. Når du har funnet bedriften trykker på regnskapstall og scroller til du kommer helt nederst vil du finne en regnskapsanalyse av bedriften med nøkkeltall. Lenke til kommentar
Eecaiphei-a Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Er det noen av dere som har en bra mal til kommentering av likviditetsbudsjett? Hva er viktig å kommentere osv. ? Lenke til kommentar
Liverpool1erbest Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Når vi bruker regnearkmodellen kontér får vi opp nøkkeltallene totalrentabilitet, egenkapitalrentabilitet, gjeldsrente, arbeidskapital i kr, arbeidskapital i % av varelager, egenkapitalprosent, likviditetsgrad 1 og likviditetsgrad 2. Når jeg slår opp en bedrift på proff.no får jeg nøkkeltallene totalrentabilitet, resultat av driften i %, egenkapitalensrentabilitet før skatt i %, likviditetsgrad, egenkapitalandel i % og gjeldsgrad. Er det noen som kunne hjulpet meg med å forstå hva som tilsvarer hva når man ser på kontér sammenliknet med proff.no? Hadde satt stor pris på hjelp Lenke til kommentar
Kjoi Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Er det noen av dere som har en bra mal til kommentering av likviditetsbudsjett? Hva er viktig å kommentere osv. ? En mal kan se slik ut: Først kommenter innbetalingsoverskuddet, deretter kommenter om de går i pluss eller minus ( de går stort sett alltid i minus) Deretter foreslå tiltak til forbedring, f.eks: Kutt kreditt tid til kunder, vanskeligere med leverandører Betal kun renter og ikke avdrag på lån Søk om økt kassekreditt utsett et stort varekjøp til en annen måned eller ikke kjøp det i det hele tatt Fullfinansiere det store varekjøpet med lån Dette er det jeg anser som det viktigste å kommentere Lenke til kommentar
Kjoi Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Når vi bruker regnearkmodellen kontér får vi opp nøkkeltallene totalrentabilitet, egenkapitalrentabilitet, gjeldsrente, arbeidskapital i kr, arbeidskapital i % av varelager, egenkapitalprosent, likviditetsgrad 1 og likviditetsgrad 2. Når jeg slår opp en bedrift på proff.no får jeg nøkkeltallene totalrentabilitet, resultat av driften i %, egenkapitalensrentabilitet før skatt i %, likviditetsgrad, egenkapitalandel i % og gjeldsgrad. Er det noen som kunne hjulpet meg med å forstå hva som tilsvarer hva når man ser på kontér sammenliknet med proff.no? Hadde satt stor pris på hjelp Det beste er å bruke en egen modell for å regne seg frem til nøkkeltallene og bare fylle inn regnskapstallene fra proff.no i denne modellen. jeg tror den heter regnskapsanalysemodell, det gjør ihvertfall den vi fikk Lenke til kommentar
Liverpool1erbest Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Okei, det kan jeg gjøre:) Tenkte bare at det var lettere å se på nøkkeltallene som stod på proff.no, siden det tar litt tid å gjøre det i analysemodellen. 1 Lenke til kommentar
Liverpool1erbest Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Hva synes dere om eksamen? Lenke til kommentar
Corporal Jenkinson Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Var vanskeligere enn jeg hadde forventet, men gikk generelt bra. Enn der? Lenke til kommentar
Kjoi Skrevet 21. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2014 Ja, jeg er enig. Det var litt vanskeligere enn forventet. Det var et svært regnskap! Lenke til kommentar
Liverpool1erbest Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Tror generelt det gikk greit, men er redd jeg skrev for lite. Virker som sensorene forlanger veldig mye, til tross for at vi bare har fem timer (og regnskapet tar jo lang tid).... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå