Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Skriftlig Eksamen økonomistyring 2014

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på om det var flere som har kommet opp i skriftlig eksamen i økonomistyring 21. mai og ville diskutere oppgaver og dele synspunkt

Dette er stedet! Tror dere vi vil få alle budsjettene? Budsjettkontroll, likviditetsbudsjett og resultatbudsjett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg kom opp i skal også ha eksamen i økonomistyring i morgen! Vår lærer mente vi ikke kom til å få budsjettkontroll, siden da hadde det stått som et eget tema, men at vi kom til å få resultatbudsjett eller likviditetsbudsjett

Men hva tror du de mener med det miljøtiltakene, har noen noe innspill til det temaet?

Lenke til kommentar

Hei! Jeg kom opp i skal også ha eksamen i økonomistyring i morgen! Vår lærer mente vi ikke kom til å få budsjettkontroll, siden da hadde det stått som et eget tema, men at vi kom til å få resultatbudsjett eller likviditetsbudsjett

Men hva tror du de mener med det miljøtiltakene, har noen noe innspill til det temaet?

Det høres ikke dumt ut at vi ikke vil få en budsjettkontroll. Likviditetsbudsjett er nok bankers.

Vi hadde en lignende oppgave om miljøsertifisering på en heldagsprøve vi hadde tidligere i år, på den fikk vi en liste med krav der vi skulle velge ut de vi mente var de mest relevante og forklare hvorfor de var viktige for bedriften. Den oppgaven var egentlig veldig enkel. Jeg anbefaler å lage en innledning til miljøtiltaksdelen der du beskriver hva det er og hvorfor det er viktig. Jeg har bare kopiert og limt fra disse sidene: http://www.miljofyrtarn.no/detteer og http://www.energirad-innlandet.no/miljosertifisering

Lenke til kommentar

Vår lærer mente at fordi vi ikke har produktkalkyle blir det enten en lang regnskapsanalyse og kort budsjett oppgave, eller en lang budsjettoppgave og kort regnskapsanalyse. Hun anbefalte også å finne tall fra en ekte sykkelbutikk for å kunne sammenligne disse med tallene i oppgaven.

Lenke til kommentar

Vår lærer mente at fordi vi ikke har produktkalkyle blir det enten en lang regnskapsanalyse og kort budsjett oppgave, eller en lang budsjettoppgave og kort regnskapsanalyse. Hun anbefalte også å finne tall fra en ekte sykkelbutikk for å kunne sammenligne disse med tallene i oppgaven.

Mener du at vi skal finne regnskapet til en sykkelbutikk? Slik at vi kan sammenligne til regnskapsanalysen, slik som bransjetall?

Lenke til kommentar

Mener du at vi skal finne regnskapet til en sykkelbutikk? Slik at vi kan sammenligne til regnskapsanalysen, slik som bransjetall?

ja, sammenligne nøkkeltall. F.eks sammenligne resultatgraden til bedrfiten med en ekte bedrift for å undersøke om den er god eller ikke. Hun mente at sensor ville bli imponert om vi kunne sammenligne med en annen bedrift

Lenke til kommentar

ja, sammenligne nøkkeltall. F.eks sammenligne resultatgraden til bedrfiten med en ekte bedrift for å undersøke om den er god eller ikke. Hun mente at sensor ville bli imponert om vi kunne sammenligne med en annen bedrift

Ok, tusen takk for tipset!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du funne ekte tall noen sted? Jeg finner ingen steder...

Lenke til kommentar

Har du funne ekte tall noen sted? Jeg finner ingen steder...

Søk etter en sykkelbutikk i Oslo og søk etter regnskapstallene for bedriften på proff.no. Når du har funnet bedriften trykker på regnskapstall og scroller til du kommer helt nederst vil du finne en regnskapsanalyse av bedriften med nøkkeltall.

Lenke til kommentar

Når vi bruker regnearkmodellen kontér får vi opp nøkkeltallene totalrentabilitet, egenkapitalrentabilitet, gjeldsrente, arbeidskapital i kr, arbeidskapital i % av varelager, egenkapitalprosent, likviditetsgrad 1 og likviditetsgrad 2.

Når jeg slår opp en bedrift på proff.no får jeg nøkkeltallene totalrentabilitet, resultat av driften i %, egenkapitalensrentabilitet før skatt i %, likviditetsgrad, egenkapitalandel i % og gjeldsgrad.

Er det noen som kunne hjulpet meg med å forstå hva som tilsvarer hva når man ser på kontér sammenliknet med proff.no? Hadde satt stor pris på hjelp

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har en bra mal til kommentering av likviditetsbudsjett? Hva er viktig å kommentere osv. ?

En mal kan se slik ut: Først kommenter innbetalingsoverskuddet, deretter kommenter om de går i pluss eller minus ( de går stort sett alltid i minus) Deretter foreslå tiltak til forbedring, f.eks:

1. Kutt kreditt tid til kunder, vanskeligere med leverandører
  2. Betal kun renter og ikke avdrag på lån
  3. Søk om økt kassekreditt
  4. utsett et stort varekjøp til en annen måned eller ikke kjøp det i det hele tatt
  5. Fullfinansiere det store varekjøpet med lån

Dette er det jeg anser som det viktigste å kommentere

Lenke til kommentar

Når vi bruker regnearkmodellen kontér får vi opp nøkkeltallene totalrentabilitet, egenkapitalrentabilitet, gjeldsrente, arbeidskapital i kr, arbeidskapital i % av varelager, egenkapitalprosent, likviditetsgrad 1 og likviditetsgrad 2.

Når jeg slår opp en bedrift på proff.no får jeg nøkkeltallene totalrentabilitet, resultat av driften i %, egenkapitalensrentabilitet før skatt i %, likviditetsgrad, egenkapitalandel i % og gjeldsgrad.

Er det noen som kunne hjulpet meg med å forstå hva som tilsvarer hva når man ser på kontér sammenliknet med proff.no? Hadde satt stor pris på hjelp

Det beste er å bruke en egen modell for å regne seg frem til nøkkeltallene og bare fylle inn regnskapstallene fra proff.no i denne modellen. jeg tror den heter regnskapsanalysemodell, det gjør ihvertfall den vi fikk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...