Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Enhetsdriver for å få tilgang til harddisk

Anbefalte innlegg

Hei igjen :w00t:

Beklager om jeg virker masete i dag men når jeg er så nærme til å få pc'en igang så er jeg veldig ivrig på dette tidspunkt.

Etter masse problemer og flere timer med jobbing så har jeg nå endelig kommet til punktet hvor jeg tydeligvis må formatere harddisken min og installere windows på nytt utifra det jeg fant på google, problemet nå er at jeg får opp på skjermen hvor jeg skal velge harddisk men det er tomt til tross for at jeg har 2 harddisker koblet til pc'en.

Jeg prøvde å gå videre men nå får jeg en melding som sier at jeg må installere enhetsdrivere som kreves for å få tilgang til harddisken og jeg kan gjøre det via diskett, cd, dvd eller usb flash enhet (vil det si en vanlig usb) og nå sitter jeg fast.

Jeg fant hjemmesiden til den ene harddisken og jeg fant den jeg har men nå er jeg usikker på hva det er jeg må laste ned.

Dette er den ene hdd min - http://support.wd.com/product/download.asp?groupid=608&lang=en

Den andre er en Hitachi Deskstar hdp7250gla360

Jeg finner ikke helt ut hvor det er jeg skal få tak i disse driverne eller hva jeg gjør i etterkant, er det bare å sette på en vanlig usb og plugge den inn i pc'en når den ber om driverne? :confused:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg aldri opplevet å måtte installere noe drivere til annet en satakontrolleren, om den er satt til AHCI i bios eller satt som Raid.

Vet at over 2 TB harddisk må man ha UEFI bios for å kunne installere med en så stor partisjon.

Går som regel bra med minnepenn.

Lenke til kommentar

Selv har jeg aldri opplevet å måtte installere noe drivere til annet en satakontrolleren, om den er satt til AHCI i bios eller satt som Raid.

Vet at over 2 TB harddisk må man ha UEFI bios for å kunne installere med en så stor partisjon.

Går som regel bra med minnepenn.

Jeg vet ikke, er ikke så smart på dette området med pc, men leste på et annet forum at jeg måtte putte inn windows cd'en og installere os noe jeg antar er forkortelse for Operating System :) Men iallefall det var den meldingen jeg fikk, kan forsåvidt prøve å gå inn på Bios og sjekke om det står som AHCI eller Raid før jeg gjør noe mer, den ene hdd er på 1TB og den andre er på 500GB.

Lenke til kommentar

Yes da ble det fremgang, det var problemet :w00t:

Men jeg lurer på en annen ting, den hdd på 1TB er fra min gamle pc mens den andre på 500GB fulgte med pc'en, fikk den av en venn, det jeg lurer på er åssen jeg nå får valgt min hdd til å være hoved harddisken mens den på 500GB skal bare være for lagring?

Lenke til kommentar

Du velger boot rekkefølgen om det er snakk om Sata harddisker, som det størst sansynlig er.

IDE var det en jumper man valgte master\slave.

Under installasjon velger du hvilken harddisk du skal installere på, fordel om harddiskene er forskjellig størelse, da det er det man får opp i windows, en del linux har mulighet å få informasjon om harddisken.

Lenke til kommentar

Den beste løsningen er å trekke ut disken(e) du ikke skal ha OS på, da BOOT-sektoren alltid vil havne på disk 0. Det vil is at hvis du en gang tar ut en evt. lagringsdisk som har havnet som disk 0, så vil ikke maskinen starte lenger.

Når du er ferdig installert, så setter du tilbake disken(e)'s SATA eller strømkabel igjen, avhengig av hva du har dratt ut. Det kan være du må gå inn i BIOS igjen etter dette for å velge BOOT priorities av disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...