Arne Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hei! Skal fly en del i sommer, og trenger i den forbindelse en relativt stor koffert som holder seg godt i flytransport, og som er lett (så den ikke tar opp for mye av de 23 kiloene jeg kan bruke på annen shopping.) Forslag? Det spiller ingen rolle om den er laget av stoff eller hardshell, men den må være innen for United Airlines sine mål for checked bagasje, altså må H+L+B < 62in/158cm. Kofferten kan gjerne bestilles fra USA, siden det er der jeg skal reise, dersom det er billigere der. Takk! Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 (endret) Både Rimowa sin Salsa Air-serie og Samsonite sin Firelite/Cosmolite-serier er veldig lette, typisk under 3,5 kg. Førstnevnte får du i f.eks. 94L, som er innenfor maksgrensene. Samsonite Firelite 28" er så godt som like stor, og begge har fått gode skussmål. Begge alternativene koster litt. Rimowa er generelt dyrt i USA, og Tyskland er stedet man bør kjøpe Rimowa for å sikre seg gode priser. Samsonite får du billigere i USA. Andre alternativer kan f.eks. være TravelPro. Deres Crew9-serie er veldig populær og har visstnok bedre materialer fra samme leverandør som Tumi bruker, men til en mye lavere pris. Crew9 er imidlertid nokså tunge i 29", de veier vel 6 kg eller så. De har en serie som heter Maxlite, men vet lite om den. Kan imidlertid være verdt å sjekke ut. Uansett hva du ender med, pass for all del på at du får en koffert med fire hjul. Noe annet på så store kofferter er bare dumt, ellers kommer til å hate kofferten når du skal trille den rundt på flyplasser. Store hjul skader aldri, spesielt ikke om du iblant ender med å trille kofferten noe utendørs. Skal du primært trille den fra bagasjebånd til taxi og inn på hotell, og samme retur igjen, er ikke store hjul like viktig. Husk å se på innredningen. Med en stor koffert som nærmer seg maksmålene vil det ihvertfall for meg ha stor verdi å ha et fornuftig og justerbar innredning så du kan pakke den halvfull uten at ting flyer rundt, spesielt på utreise hvis du har planer om å kjøpe inn mye. En koffert som deler seg på midten kan dermed være ganske lurt, da får du to forholdsvis store rom og kan pakke kun ett av rommene på utreise, og ha et helt disponibelt. Heller det enn ett stort rom som blir halvfullt hvor ting i mye større grad vil bevege seg under reisen. Eller så kan du kjøpe den kuleste kofferten i hele verden, Rimowa Topas. Veier omtrent dobbelt så mye, men er bygd som en tysk tanks og du ser garantert sjef ut med den. Koster litt å være kar, men plukker du den opp i Tyskland får du en god pris på den. Det er det jeg skal bruke 6 timer connection i Frankfurt på neste USA-tur. Endret 21. mai 2014 av Henrik C Lenke til kommentar
Arne Skrevet 21. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2014 Takk for meget godt svar! Når det kommer til pris hadde jeg faktisk ikke sett for meg at det var så dyrt! Men det koster jo forsåvidt å være kar ja... Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Det blir ikke så dyrt med mindre du bestemmer deg for å kjøpe det dyreste. Skjønt det finnes gode argumenter for å kjøpe disse modellene er det mange som klarer seg godt uten, og kan ha bedre av nytte av pengene om de brukes på andre formål. Ville ikke vært så alt for bekymret for å gå noen hakk ned om økonomien setter begrensninger eller du ikke reiser veldig mye. 1 Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Holdbar = Ikke glidelås. De siste par kiloene koster fort mer enn de smaker. 73 L Firelite 2,65 kg, NOK 3699,- 93 L Firelite 2,95 kg, NOK 3 899,- 87,5 L S'Cure 4kg, NOK 1899,- 100,5 L S'Cure 4,5kg, NOK 1999,- 87,5 L Aeris Basic 4,8 kg, NOK 1 899,-118.5 L Aeris Basic, 5,4kg, NOK 1 999,- (Priser fra Morris) Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 For øvrig er Rimowa Topas på ingen måte bygget som en tanks. Dette er forholdsvis lette kofferter i aluminium, som må behandles med litt omsorg om de skal leve et langt liv. Er man ute etter bunnsolide kofferter er Pelican et bedre alternativ, men de har utseendet mot seg og er blytunge. Jeg har en del Pelican-kofferter, den som er i carry on-størrelse veier vel 6-7kg om jeg husker rett. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2014 Jeg er ikke ute etter noe som kan overleve en orkan, jeg vil bare ha noe som ikke ødelegger det som er inni fordi den blir kastet på bagasjebåndet... Så pelican er kanskje ikke helt det jeg er ute etter. Får kikke litt mer på amazon, kanskje det kommer noen gode tilbud før ferien. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Det var ikke spesielt seriøst foreslått fra min side å skulle kjøpe Pelican Case – disse er totalt uegnet til alt annet enn sitt spesialformål. Poenget var snarere at også de svindyre toppmodellene blir skadet, og at en mellomklassekoffert gjør jobben aldeles utmerket om du kan leve med at den veier 4kg i stedet for 2.8kg. Kjøper man Rimowa Topas får man absolutt en flott koffert, men man bør sette pris på utseende eller status om man skal kunne forsvare kostnaden; rent praktisk blir ikke resultatet nødvendigvis så mye verre til en tredjedel av prisen – eller mindre. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 (endret) Jeg er ikke ute etter noe som kan overleve en orkan, jeg vil bare ha noe som ikke ødelegger det som er inni fordi den blir kastet på bagasjebåndet... Så pelican er kanskje ikke helt det jeg er ute etter. Får kikke litt mer på amazon, kanskje det kommer noen gode tilbud før ferien. Jeg, eller snarere familien, har 4 Samsonite Aeris i forskjellige størrelser (den største er så stor at den knapt brukes) og en S'Cure i kabinstørrelse. Er godt fornøyd med disse og har blant annet brukt dem til å frakte hjem øl fra utlandet ved gjentatte anledninger. De kunne selvsagt vært lettere, men jeg la vekt på at de skulle tålen den behandlingen de får av sjauerne og samtidig være stive nok til å kunne beskytte både øl og suvenirer. Eneste utfordringen med disse er at det finnes mange i bruk og en trenger en navnelapp eller et klistermerke for å sikre at ikke en travel medreisende plukker feil koffert. En viktig faktor ved frakt av øl og annet knuselig er forøvrig at kofferten er forholdsvis full. Vet ikke om du finner noe spennende på Amazon, men husk at frakt og mva. fort gir priser som er sammenlignbare med de norske og at reklamasjon er noe vanskeligere. Har også sett at en del butikker kjører kampanjer på kofferter i det siste. Endret 30. mai 2014 av StoreMyen Lenke til kommentar
process Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 (endret) Kjøp noe med en TSA lås så slipper du at kofferten blir brutt opp. Eventuelt så kan du reise med kofferten ulåst, men jeg foretrekker å ha den lille ekstra sikkerheten det er i forhold til at noen kan legge med noe ekstra i bagasjen, ikke at det er bombesikkert (pun intended) selv med låst koffert. Regner med at de fleste kvalitetskofferter som selges har dette nå, men det kan være verdt å sjekke. Det kan være fryktelig irriterende når det skjer, spesielt dersom du skal videre. Endret 30. mai 2014 av process Lenke til kommentar
Arne Skrevet 30. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2014 (endret) Skal kikke litt på den ja, virker som den tåler en beating. Skal besøke venner i 'Murica, så bestiller bare dertil og slipper MVA. process og euklid: Takk, finner meg noe halvveis dyrt, jeg flyr bare 5-6 ganger i året, og det tåler nok hvilken som helst bag. TSU-lås duly noted. Endret 30. mai 2014 av Arne Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Kjøp noe med en TSA lås så slipper du at kofferten blir brutt opp. Eventuelt så kan du reise med kofferten ulåst, men jeg foretrekker å ha den lille ekstra sikkerheten det er i forhold til at noen kan legge med noe ekstra i bagasjen, ikke at det er bombesikkert (pun intended) selv med låst koffert. Regner med at de fleste kvalitetskofferter som selges har dette nå, men det kan være verdt å sjekke. Det kan være fryktelig irriterende når det skjer, spesielt dersom du skal videre. Bare en liten sak her, det tar ca 4 sekunder å åpne en koffert via glidlåsen, putte noe inni og lukke igjen åpningen. Har du koffert med glidlås er det bortkastet med lås, bortsett fra å hindre at glidlåsen glir opp av seg selv... https://www.youtube.com/watch?v=RJtx7Od1He4 Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Glidelås har ingenting på en solid koffert å gjøre, selv om lukke delen av det trikset ikke fungerer på svært mange kofferter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå