Gå til innhold

Er NAV virkelig så ille?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En riking har vel i prinsippet rett på trygd også om han skulle bli syk? Vet ikke.

For å spørre på en litt annen måte: Vil det ha noen innvirkning om man har en del formue?

Han vil kanskje ha rett på trygd, men i og med at staten tar 2/3 av andre inntekter er det dårlig butikk om du har store renteinntekter eller aksjegevinster eller annet. Du kan altså ikke realisere formuen på noen som helst måte som gir inntekt. Og er du milliardær er det åpenbart en dårlig byttehandel for å få 2-300 000 i trygd i året...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg har funnet en side som indikerer at jeg tar feil, i hvert fall etter dagens system. Her står det som følger:

Du kan i tillegg ha ubegrenset med kapitalinntekter ved siden av uførepensjonen. Eksempler på slike inntekter er renteinntekter og avkastning av aksjer.

Så da kan vel Røkke og co søke trygd allikevel da...

Edit: Det ser ut til å stemme. Jeg har funnet den nye lovteksten (endringsloven) også: Lov om endringer i folketrygdloven (ny uføretrygd og alderspensjon til uføre)

Paragraf 12-14 spesifiserer at reduksjon kun gjelder pensjonsgivende inntekt. Så da kan vi visst glemme dette sidesporet. My bad...

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktaopplysning:

Det er ikke NAV som bestemmer hvor mye hver enkelt av dere får i støtte fra folketrygden. Dette er opp til det lovgivende organ (dvs. Stortinget).

Beløpsgrenser, størrelse på utbetaling, opptjeningskrav, avkortingsregler og alt det der er opp til de folkevalgte. Dere kan ikke klandre NAV for dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beløpsgrenser, størrelse på utbetaling, opptjeningskrav, avkortingsregler og alt det der er opp til de folkevalgte. Dere kan ikke klandre NAV for dette.

Jeg klandrer for ordens skyld ikke nav for reglene. Det er selvsagt politikerne som har skapt denne miseren. Men jeg forbeholder meg retten til å klandre nav for måten de skjøtter sitt mandat på.

Lenke til kommentar

Faktaopplysning:

Det er ikke NAV som bestemmer hvor mye hver enkelt av dere får i støtte fra folketrygden. Dette er opp til det lovgivende organ (dvs. Stortinget).

Det er veldig, veldig mange som ikke forstår dette og tror saksbehandleren hos NAV har fullmakt til å innvilge et hvilket som helst beløp så lenge han/hun synes det er moralsk riktig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som trygdet har man ikke behov for å ha bil eller noe annen fast transport til jobb hver dag. Og allerede der er en veldig stor utgift borte. Denne artikkelen f.eks sier at en normal bil koster 97 265 kr i året. Det er altså over 8 000 kr du kan trekke fra utgiftene til en trygdet i måneden. så da tilsvarer de 13 000 kr utbetalt for en trygdet 21 000 kr utbetalt for en som må komme seg på jobb hver dag.

Og i tillegg til disse 13 000 kommer vel bostøtte?

Det beløpet på 97 000 høres helt vanvittig ut. Det stemmer rett og slett ikke, med mindre man kjører noe voldsomt mye.

Tok å regnet et overslag på hva jeg selv bruker i året med dieselbil, og kom fram til 15 -16 000. Dette innbefattet årsavgift, forsikring, bompenger, service og drivstoff.

Hvis man også tar med prisen på selve bilen, blir det ca 100 000 på 10 år, altså ca kr 800 i tillegg pr mnd.

En bil til 100 000 pr 10 år, holder fint om man ikke absolutt behøver en helt nyere bil.

En trygdet vil jo ikke kjøre så mye, men bil er jo greit å eie.

Bostøtte må man nok ha ganske god grunn for å få etter hva jeg har skjønt. Det er ikke noe som følger automatisk med trygdet.

Regnskapet står i artikkelen. Og kjørelengden er bare 15 000 km i året.

En veldig stor del av utgiftene er verditap. Og mye av grunnen til dette er jo at man tar utgangspunkt i en ny bil. Men det er altså en helt normal ny bil, ikke noe ekstravagant eller veldig utstyrt bil, men en ganske så gjennomsnittlig en. Og det antas at man har den i 8 år. Og siden det er en ny bil forutsettes det også at du tar opp et lån for å kjøpe den.

OFVs_bilholdskostnadskalkyle.jpg

At du bruker bare 15-16000 kr i året på bilen din tror jeg rett og slett ingen ting på. På min bensinbil bruker jeg over 15 000 kr i året bare på drivstoff kun til å kjøre til jobben, også kommer alle andre utgifter i tillegg.

En trygdet har ikke noe behov for å ha bil. Kollektiv transport og sykkel dekker godt en trygdet sitt behov for transport.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Klarer meg fint med 8000 km året jeg. Og Ny bil er som vi vet å kaste bort 100 000 ++ rett ut av vinduet. Man kjøper ikke NY bil uten å være ganske så stinn av penger. Hvis man ikke er dum da.

At du bruker bare 15-16000 kr i året på bilen din tror jeg rett og slett ingen ting på.

Neivel? Kostet 95 000 i 2005 (2002 mod, liten varebil treseter) , Diesel bruker 400 i mnd(kankje mindre), 3-4000 noe sånt i årsavigift, 1500 i forsikring(delkasko) og 4 - 6000 i service/rep. Da fikk jeg det til rundt 15 -16 000. (gidder ikke regne på nytt)

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Klarer meg fint med 8000 km året jeg. Og Ny bil er som vi vet å kaste bort 100 000 ++ rett ut av vinduet. Man kjøper ikke NY bil uten å være ganske så stinn av penger. Hvis man ikke er dum da.

At du bruker bare 15-16000 kr i året på bilen din tror jeg rett og slett ingen ting på.

Neivel? Kostet 95 000 i 2005 (2002 mod, liten varebil treseter) , Diesel bruker 400 i mnd(kankje mindre), 3-4000 noe sånt i årsavigift, 1500 i forsikring(delkasko) og 4 - 6000 i service/rep. Da fikk jeg det til rundt 15 -16 000. (gidder ikke regne på nytt)

Vedlikehold service reparasjon og dekk på en 12 år gammel bil til 4-6000 ? Jeg tror du må ta en ny titt på regnskapet ditt. Og 1500 kr i forsikring var jo særdeles billig. Og ikke noe lån?

Det OFV regner ut passer til en gjennomsnitts nordmann. Ekstreme unntak er ganske så uinteressant.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Som trygdet har man ikke behov for å ha bil eller noe annen fast transport til jobb hver dag. Og allerede der er en veldig stor utgift borte. Denne artikkelen f.eks sier at en normal bil koster 97 265 kr i året. Det er altså over 8 000 kr du kan trekke fra utgiftene til en trygdet i måneden. så da tilsvarer de 13 000 kr utbetalt for en trygdet 21 000 kr utbetalt for en som må komme seg på jobb hver dag.

Og i tillegg til disse 13 000 kommer vel bostøtte?

Det beløpet på 97 000 høres helt vanvittig ut. Det stemmer rett og slett ikke, med mindre man kjører noe voldsomt mye.

Tok å regnet et overslag på hva jeg selv bruker i året med dieselbil, og kom fram til 15 -16 000. Dette innbefattet årsavgift, forsikring, bompenger, service og drivstoff.

Hvis man også tar med prisen på selve bilen, blir det ca 100 000 på 10 år, altså ca kr 800 i tillegg pr mnd.

En bil til 100 000 pr 10 år, holder fint om man ikke absolutt behøver en helt nyere bil.

En trygdet vil jo ikke kjøre så mye, men bil er jo greit å eie.

Bostøtte må man nok ha ganske god grunn for å få etter hva jeg har skjønt. Det er ikke noe som følger automatisk med trygdet.

Regnskapet står i artikkelen. Og kjørelengden er bare 15 000 km i året.

En veldig stor del av utgiftene er verditap. Og mye av grunnen til dette er jo at man tar utgangspunkt i en ny bil. Men det er altså en helt normal ny bil, ikke noe ekstravagant eller veldig utstyrt bil, men en ganske så gjennomsnittlig en. Og det antas at man har den i 8 år. Og siden det er en ny bil forutsettes det også at du tar opp et lån for å kjøpe den.

OFVs_bilholdskostnadskalkyle.jpg

At du bruker bare 15-16000 kr i året på bilen din tror jeg rett og slett ingen ting på. På min bensinbil bruker jeg over 15 000 kr i året bare på drivstoff kun til å kjøre til jobben, også kommer alle andre utgifter i tillegg.

En trygdet har ikke noe behov for å ha bil. Kollektiv transport og sykkel dekker godt en trygdet sitt behov for transport.

Da har du ikke tenkt deg godt nok om. For det første er det bokstavelig talt millioner av nordmenn som bor utenfor storbyene, og for det andre kan ikke alle trygdede sykle.

Lenke til kommentar

Vedlikehold service reparasjon og dekk på en 12 år gammel bil til 4-6000 ? Jeg tror du må ta en ny titt på regnskapet ditt. Og 1500 kr i forsikring var jo særdeles billig. Og ikke noe lån?

Det OFV regner ut passer til en gjennomsnitts nordmann. Ekstreme unntak er ganske så uinteressant.

Du har rett i at det blir noen extrautgifter nå og da. Dekk har jeg kjøpt en gang (kr 3000 ). Og så har du EU control og et og annet ekstra. Men under 20 000 snitt i året blir det garantert.

Lenke til kommentar

Da har du ikke tenkt deg godt nok om. For det første er det bokstavelig talt millioner av nordmenn som bor utenfor storbyene, og for det andre kan ikke alle trygdede sykle.

Det er veldig få plasser i Norge hvor det ikke går buss ihvertfall et par ganger om dagen.

Jeg har selv bodd langt ut på landet i Nordnorge med over 10 mil kjøring pluss en 30 minutters ferge hver vei til nærmeste by, og over 22 mil kjøring hver vei til nærmeste litt store by. Og selv der gikk det en buss noen ganger i løpet av dagen og var en nærbutikk innen rimelig gang avstand. Men bussen gikk selvsagt ikke så den passet med jobben, og det ville også ha vært rimelig kipt å vente på jobben i mange timer hver dag når jeg skulle hjem igjen. Men en trygdet har jo ikke en jobb h*n skal rekke og er dermed mye mer fleksibel på når h*n kan ta bussen til de ærend h*n trenger transport til. Og de aller fleste plasser hvor det bor folk i Norge så er det en minst en nærbutikk som selger mat pluss div andre småting.

Og de som ikke kan sykle kan bruke rullestol, enten det er elektrisk eller manuell. Har man konstant pleiebehov og ikke klarer å bevege seg utenfor huset til butikken kan man selvsagt ikke bosette seg "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu".

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...