Gå til innhold

Er NAV virkelig så ille?


Anbefalte innlegg

Så ille at vi brukere trenger et eget ombud?

 

NAV's største problem er uforskammede, sure, griske "små" mennesker, som ikke får viljen sin.

 

Jeg synes det er "første linje" i NAV som fortjener et ombud, men ikke bare mot oss.

 

Byråkratene i NAV burde settes til en ukes tjeneste i første linje. Ikke for å se hvor vemmelige vi brukere kan være, men for å se konsekvensene av egne beslutninger. (Som kan ha sammenheng med vår oppførsel.)

Endret av medlem-304477
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min personlige erfaring med NAV FURUSET ALNA I OSLO.

 

Service 1/10

Når du går til et NAV kontor og ber om å få snakke med en veileder. Så får du forskjellige veiledere og ikke bare en fast veileder. For å prate med en veileder så må du ha ventebillett som du trekker i kassen. NAV har mange ledige rom til veiledning, men alltid 1 - 2 saksbehandlere på jobb. Så når du får service. Så har dette minst en ventetid på 3-6 timer selv om du møter opp hos NAV klokken 08:00 på dagen. Saksbehandlerne jobber ikke før klokken 09:00. Så hvis du møter opp tidlig klokken 08:00 får du ikke service før 09:00.

 

NAV saksbehandlerne bruker minst 1-2 timer på saksbehandling per person. Grunnen til at de bruker så lang tid er fordi NAV brukerne er innvandrere og snakker ikke norsk. Så derfor tar det en evigheter før man får service av NAV.

 

Så når det kommer min tur. Jeg som prater flytende norsk. Da er NAV saksbehandlere så sure at de ikke engang viser empatisk evne til forståelse. Jeg får ikke engang reisepenger til T-bane billetter, og transport fordi NAV saksbehandlere har blitt ekstremt sure etter å ha gitt kundeservice til altfor mange innvandrere. Jeg har krav på reisepenger til transport, men NAV saksbehandlere nekter å gi meg penger. Så jeg må betale selv for transport. Selv om kurset og arbeidsintervjuene er arrangert av NAV.

 

Konklusjon: 2 saksbehandlere og 10 ledige saksbehandler rom. Dette er ikke nok til å gi service til 300 - 400 personer som kommer i løpet av en dag. Spesielt når de bruker 1-2 timer per person.

 

Nav kurs - Alle kursene jeg har tatt 1/10

Når jeg går på NAV kurs så er det bare innvandrere som ikke forstår norsk. Noen av disse er fra Russland og EU og har ikke norsk statsborgerskap. Jeg er innvandrer selv fra Somalia, men er oppvokst i Norge. Så jeg prater flytende norsk og er veldig godt intergrert i det norske samfunn. Jeg har også mange etniske norske venner. Jeg har ingenting imot innvandrere og vil ikke være rasistisk, men disse folka er så ekstremt dårlig intergrert inn i det norske samfunn.

 

Da jeg gikk på NAV kurs. Så var det 25 innvandrere som ikke pratet norsk, men kun engelsk. Jeg skjønner ikke hvorfor NAV ikke skiller på personer som prater norsk og ikke norsk. De burde gjøre det slik at. Hvis du er oppvokst i Norge. Da skal du kun på kurs med folk som prater norsk, men nei. Slik gjør de ikke.

 

Mennesker som er godt intergrert i samfunnet skal ha sine kurs fra NAV.

Mennesker som ikke prater norsk skal ha eget kurs fra NAV.

 

Grunnen er fordi når jeg sitter der. Så er disse menneskene ekstremt usosiale. Jeg prøver å bli venn med dem, men de bare ignonerer meg og gidder ikke å akseptere norsk kultur. Når jeg endelig klarer å bli venn med de kursdeltakerne på NAV som ikke prater norsk. Så får jeg hele tiden høre at norske jenter er horer hele gjengen. Dette er ekstremt irriterende. Fordi jeg er innvandrer oppvokst i Norge og det er stor forskjell på en prostituert og en vanlig norsk jente. Jeg er også lei av å høre dem skryte av hvor mange norske jenter de har ligget med. Dette er ikke interessant for meg å høre så vær så snill å hold kjeft tenker jeg hele tiden i hodet mitt på NAV kurs.

 

Disse innvandrer kvinnene på NAV kurs er ekstremt vanskelig å få kontakt med. De vil bare ikke bli kjent med meg fordi jeg rett og slett er en mann.

 

Matpause på kurset er unødvendig. Da vi ikke har penger til å kjøpe mat, men allikevel er det en matpause. Kurs deltakerne gjør ikke noe annet enn å gå rundt i området for å få tiden til å gå.

 

Også i kurset spør de om jeg trenger norsk kurs. Pokker jeg har fullført barneskolen, ungdomskolen og videregående i Norge og de spør om jeg trenger norsk kurs. Er NAV så dumme at de ikke klarer å sjekke bakgrunnen til kursdeltakerne??? Bare fordi alle ser ut som utlendinger betyr det ikke at ingen kan prate norsk.

 

Det er så dumt at de som er oppvokst i Norge med på NAV kurs sammen med de som ikke er oppvokst i Norge. NAV kursholderen prater så treig for å sørge at alle skal forstå hva han sier. Når jeg er på NAV kurs føles det som om jeg er tilbake på barneskolen og lærer ABCD alfabetet. Jeg får ingenting ut av kurset fordi disse innvandrerne som ikke prater norsk. Forstår ingenting og dermed blir de som er intergrert i samfunnet holdt tilbake av NAV systemet.

 

Konklusjon: Må ha eget kurs for innvandrere som ikke kan norsk. De som er oppvokst i Norge må også ha et eget kurs. Å putte sammen folk som prater flytende norsk og de som ikke kan norsk skaper bare mer kaos i NAV systemet.

 

Alle praksisplass og jobber fra Nav og arbeidsgiver 1/10

 

Jeg har fått praksisplass på Thon Hotell, Radisson Rezidor Group, Rimi og Kiwi. Intervjuet til praksis ble arrangert av NAV, men det var arbeidsgiveren som bestemte hvem som fikk praksisplassen.

 

Den første praksisplassen jeg fikk var på Thon Hotell. Jeg jobbet i 3 måneder gratis for arbeidsgiveren, men fikk ikke jobben. Jeg jobbet som vaskehjelp, helt gratis i 3 måneder.

 

Den andre praksisplassen var på Radisson Rezidor Group Hotel. Her jobbet jeg også gratis i 3 måneder som vaskehjelp, men fikk ikke jobben.

 

På Rimi jobbet jeg som låseansvarlig. Jeg jobbet hver eneste dag i 6 dager i uken, men jobben min gikk kun ut på å låse opp butikken og låse igjen butikk på slutten av dagen. Jeg gjorde ikke stort her. Bare låse opp og igjen butikken. Dette gjorde jeg i 3 måneder. Jeg fikk ikke jobben.

 

På Kiwi jobbet jeg som butikkmedarbeider i 3 måneder, men fikk heller ikke jobben.

 

Jeg synes at arbeidsgiverne misbruker Nav systemet. Jeg mener at en praksis prøvetid burde kun vare i 14 dager. Etter 14 dager burde arbeidsgiverne bestemme om de gir deg jobben eller ikke. En praksis prøvetid på 3 måneder er misbruk av de arbeidsledige hos NAV. Det eneste grunnen til at arbeidsgiverne slipper unna med dette er fordi 90% av NAV brukerne ikke kan norsk i Oslo og de klager ikke. Selv om jeg er oppvokst i Norge så ble jeg behandlet som en utlending på praksisplassen på disse stedene.

 

Konklusjon: Praksis burde kun ha en prøvetid på 14 dager og ikke 3 måneder. Dette er misbruk av mennesker.

 

NAV KLARTE IKKE Å SKAFFE MEG JOBB! ETTER 2 ÅR HOS NAV FIKK JEG BESKJED OM Å BEGYNNE PÅ SKOLEN OG STUDERE VIDERE. NAV VILLE HELLER IKKE GI MEG SOSIAL HJELP SELV OM JEG HAR TATT ALLE KURSENE TIL NAV. JEG SKAFFET MEG JOBB SELV OG DET ER IKKE LURT Å KASTE BORT TIDEN PÅ NAV. DE ER VERDENS MEST UDUGELIGE STATSORGAN I NORGE.

Endret av Prostituert
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om NAV i seg selv er så ille. Jeg har jobbet i det systemet for noen år siden. Riktignok ikke så lenge men lenge nok til at jeg fikk en forståelse av noen ting.

Det som er med NAV er at saksbehandlerne blir mer og mer, skal vi si, hardhudet med årene. Når man er ny så forsøker man å gjøre en så god og grundig jobb som mulig. Men ettersom årene går så blir man mer og mer oppgitt over brukerne. Man begynner å forlange at de skal vite "alt" før de kommer på kontoret. Det vil si at de skal vite alle sine rettigheter og plikter før de kommer inn til den enkelte saksbehandler. Ja, jeg vet det høres mye ut, men det vil jo lette jobben for den enkelte saksbehandler. Og om dere en gang kommer velforberett inn til et møte med en saksbehandler der han/hun nærmest ikke trenger å stille spørsmål siden dere har svarene på forhånd, skal dere se det blir fortgang i behandlingen.

Men det er jo nærmest umulig å forlange noe slikt iom. art brukerne som regel ikke vet hva de skal gjøre i forkant.

så om jeg kan gi dere et tips som sådann, prøv å få en nyansatt saksbehandler.

Lenke til kommentar

Har ikke veldig stor erfaring med NAV, men med den lille erfaringen jeg har så kan jeg si at det var endel regler å forholde seg til som ikke virket verken intuitive eller helt lett å forstå med en gang. Det krevde faktisk endel "research" og innsats fra egen side. Om man ikke sitter på samme ressurser så kan jeg lett forstå at ting kan bli problematisk. Spesielt om man treffer på noen jobb-leie veiledere eller man ikke kan verken norsk eller engelsk.

Lenke til kommentar

 

Men det er jo nærmest umulig å forlange noe slikt iom. art brukerne som regel ikke vet hva de skal gjøre i forkant.

så om jeg kan gi dere et tips som sådann, prøv å få en nyansatt saksbehandler.

Tja, de beste saksbehandlere jeg har snublet over har vært personer med lang erfaring. De yngre er helt sikkert lettere å dulle med, og det finnes desverre en del saksbehandlere i systemet som hater alt ved sin jobb og gjør alt for at dette hatet skal overføres til deg. Jeg har faktisk forståelse for at visse mennesker har tippet over etter et møte med feil saksbehandler. Jeg regner meg selv som en meget sindig person og har kjent blodet koke ved et par anledninger.

Heldigvis har jeg nå fått en meget god saksbehandler med hvertfall 20 år i NAV(det mest behagelige menneske jeg har møtt så langt), så ting har fått fortgang. Eneste tipset jeg kan gi er at du ber om bytte av saksbehandler. Jeg vet ikke hvor vanskelig dette er å gjøre, var så heldig at jeg hadde noen papirer fra en lege som sa at jeg kun kunne kommunisere med visse mennsker og at det var viktig at jeg fant dette mennesket i NAV-systemet(autistisk). Mener dog å huske at en saksbehandler jeg hadde sa dette var noe du kunne be om uansett.

 

Men til tråd - Jo NAV er så ille, hvertfall i Oslo. Det er altfor mange ansikter uttad i det systemet som hater sin jobb og antakeligvis sitt liv, som overfører dette over på klientene. Å finne en menneske med et snev av medfølelse er en utøvelse i ekstrem tålmodighet spesielt sentrumsområdene i Oslo. Så fort du kommer litt utenfor ligger det mye skjult ekspertise og lite trykk på kapasitet. Basert på det undres jeg hvordan det er i andre deler av landet? Hørt Bergen er et paradis sammenlignet med Oslo bla.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Ja, Nav er virkelig så ille.En ting er at du kan være uheldig med saksbehandler. Eller med kontor: Her i Bergen er forskjellene enorme mellom bydelene.

 

Men det store problemet er ikke personer, men systemet. For Nav er "kunden" en utgift, og utgifter vil man helst ikke ha. Det kan man håndtere på to måter: Ved å få folk tilbake i arbeid, eller ved å nekte dem hjelp. Nav har feilet miserabelt på det første punktet, så dermed tyr man til det andre.

 

Så er selve organiseringen feil. Ifølge Rambøllrapporten skjedde følgende når de gamle etatene ble slått sammen: Saksbehandlerne i første linje kom fra sosialkontorene. De får all kjeften, men har ingen beslutningsmyndighet. Saksbehandlerne i andre linje kom fra trygdekontorene. De tar avgjørelsene, men de får du som kunde ikke snakke med om din sak. (Da kunne de kanskje ta menneskelige hensyn, og det skal vi jo ikke ha noe av.) Den siste gjengen var de ansatte fra arbeidskontorene. De fikk man ikke plassert i systemet, så de ble i stor grad borte. Nav klarer da heller ikke å få folk i arbeid. De har ingen rådgivning, bare noen bord med PC'er hvor du kan lese stillingsannonser.

 

Jeg har selv vært kunde hos Nav og Storebrand de siste årene. Forskjellen er som natt og dag:

* Hos Nav treffer du en saksbehandler uten vedtaksmyndighet, og får aldri snakke med den som gjør vedtakene. Hos Storebrand får du snakke direkte med personen som skal ta avgjørelsen i din sak.

* Hos Nav skal ting ta tid, tregheten er en del av systemet, hos Storebrand er tid penger og de tjener på å behandle saken din raskt.

* Hos Nav må du selv vite dine rettigheter, de informerer bare om hva du ikke har krav på. Hos Storebrand minner de deg på ytelser og foreslår løsninger hvis du ikke spør selv.

 

Paradoksalt nok kan det fort virke mot sin hensikt å vise initiativ overfor Nav. Jeg foreslo en deltids videre utdanning som en vei tilbake til arbeid, Nav svarte at er du frisk nok til utdanning så trenger du ikke penger fra oss. Skal du få deres hjelp, må du være grei og gjøre ingenting. 20000 kroner til et 5 dagers kurs som ikke fører til noe som helst får du derimot gjerne.

 

Forskjellen er at for Storebrand har jeg vært en inntektskilde i en mannalder før jeg trengte forsikringen, og når jeg nå gir dem velfortjent ros bidrar jeg kanskje til at de får flere kunder. NAV vil ikke ha flere kunder, og synes det er helt greit at de de allerede har sprer ryktet om at det er bedre å ikke være det.

 

Hos NAV er saken min nå til vurdering hos en av disse annenlinje-byråkratene som jeg ikke får snakke med. Når den blir ferdig behandlet kan ingen si. Hos Storebrand er saken ferdig behandlet, de har betalt ut forsikringene, og endog tipset meg om penger jeg ikke visste jeg hadde krav på fra dem.

 

Så når jeg nå har det rimelig greit, på tross av sykdom, så er det ikke takket være Nav. Men takket være familie og venner, psykolog og fastlege, og utrolig nok tildels takket være et privat forsikringsselskap. Jeg skulle gjerne vært i arbeid igjen, men som så mange andre Nav-kunder må jeg innse at det toget er gått uten at Nav kunne hjelpe meg ombord.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det avhenger nok fra NAV-kontor til NAV-kontor. I bygda mi har de et lite NAV-kontor med rundt 5-6 ansatte og jeg har bare gode erfaringer med dem.

 

Jeg har hatt 2 saksbehandlere oppigjennom årene. Èn i 2010 da jeg var uten jobb i et halv år og nå har jeg vært arbeidsledig i noen måneder og går på dagpenger. De tilbyr seg å betale diverse kurs og sertifikater for meg slik at jeg skal få jobb, de spør hele tiden om det er noe de kan gjøre for å hjelpe meg. Den saksbehandleren jeg har nå er ihvertfall utrolig snill og forståelsesfull.

Samtidig som de tilbyr å betale dyre kurs for meg, så tilbyr de også å betale 50% av lønna mi til en eventuell arbeidsgiver i 3 måneder om jeg får en garanti for jobb.

 

Jeg har hørt om enkelte tilfeller hvor NAV har betalt bildeler til personer som egentlig ikke trenger bil til jobb. Nav har rett og slett betalt en helt ny register-reim til en fyr som ikke har jobb eller trenger bil på noen måte... Snodig. Kanskje for snill.. Ihvertfall tror jeg vi nordmenn bør nyte oss av tilbudene til Nav så lenge det varer. Husk at dette er et luksusland vi bor i men en dag tar det slutt.. Melk nav for så mange kurs dere kan mens det enda går ann.

 

Jeg tror at de som klager på NAV enten ikke har peiling på sine egne rettigheter eller så krever de for mye. Det finnes sikkert verre og mer grinete saksbehandlere i storbyene siden de har mye å gjøre hver dag enn de i småbygdene, det vil jeg nok tro.. Trikset er å flytte til en bortgjemt plass i norge med et lite NAV-kontor. Da er sjansen relativt stor for at du møter en hyggelig og forståelsesfull saksbehandler.

Lenke til kommentar

Jeg har bare en veldig liten erfaring fra NAV, men den var dårlig.

 

Jeg var ferdig med studiene midt under finanskrisen og jobbet derfor på noe urellatert arbeid for vikarbyrå en stund. Etter noen måneder på div oppdrag var det ikke noe oppdrag på dette vikarbyrået lenger i en stund så jeg dro til NAV for å høre hva jeg kunne gjøre for penger.

 

Ventetiden var for det første helt horribelt lang og det virket som de ansatte der hadde en kontinuerlig gå sakte aksjon.

 

Så når jeg kommer inn til en saksbehandler så sier jeg min situasjon og at jeg gjerne ville ta et truck kurs i NAVs regi (som de har) siden det meste av vikaroppdragene mine var på lager. Og truckfører bevis ville dermed hjelpe stort på antall oppdrag jeg kunne ta.

Det fikk jeg ikke.... Istedenfor så sendte de meg på et arbeidssøker kurs (som om det var problemet mitt). Dette kurset var noe av det mest latterlige jeg noen gang har vært på. De som var der kom nok aldri til å komme i arbeid. Det var en gamling som ingen ville ansette siden han snart skulle pensjonere seg, en desillusjonert jente som bare ville ta modelloppdrag, en gutt som fablet om å starte opp et IT firma på tross av at han ikke hadde noe kunnskap innen faget, eller om hva det innebærer å starte opp en bedrift og en kvinne som hadde som mål i livet å være en babymaskin og å strikke gensere og skjærf virket det som.

Som ingeniør og motivert for arbeid følte jeg meg ganske malplassert.

 

Men enda værre var innholdet på kurset. Vi satt stort sett og surfet på Internett og skulle helst søke litt på finn.no etter jobb hvis vi gadd det. Også lagde vi "drømmeplakat". Jepp en sånn som man lagde på barneskolen med utklipp fra ukeblader.... Hva i faen tenkte jeg bare.

Også foret kurslederen de totalt urealistiske "eget firma" drømmene til noen av de andre deltakerene istedenfor å oppfordre dem til å ta en jobb som de kunne få. Disse fablet altså om å starte eget firma og søkte ikke på noen andre jobber enn det som evt. passet akkurat med deres drømmer (og som de forøverig var helt ukvallifisert til) Og kurslederen jattet med dem istedenfor å prøve å få dem til å innse at de måtte ta til takke med noen andre jobber ihvertfall til å begynne med for å komme seg inn på arbeidsmarkedet.

 

Heldigvis var jeg bare på dette kurset i litt over 2 uker før jeg fikk en ingeniørjobb som jeg hadde søkt på en stund før jeg meldte meg for nav og det var noen små endagers vikaroppdrag jeg fikk i denne perioden så jeg kunne være borte fra dette latterlige kurset noen dager.

 

De andre deltakerene møtte vel stort sett bare opp for å motta sine dagpenger eller hva det var de hadde fra NAV.

 

Jeg tror kurset var arrangert av et privat selskap, men NAV burde vel kvalitetskontrollere disse kursene. Jeg kan ikke fatte at skattepengene mine går til slikt tullete opplegg.

Endret av flesvik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et arbeidssøkerkurs ville de ha meg på også. Og jobbtrening. Jeg har vært i jobb mesteparten av tiden i 40 år, jeg trengte ikke lære å jobbe. Jeg trengte jobb...

 

Og ja, jeg var opplagt en av dem som hadde for kort tid igjen til pensjonsalderen.

 

Og ja, Nav tilbyr lønnstilskudd. Problemet er bare at det kun er interessant for ufaglærte jobber. For faglærte jobber er 3 måneders halv lønn en liten utgift. Men firmaer som bruker ufaglærte til lette jobber kan spekulere i å ta inn stadig nye med Nav-tilskudd. De får sjelden fast jobb av den grunn.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

Men det store problemet er ikke personer, men systemet. For Nav er "kunden" en utgift, og utgifter vil man helst ikke ha. Det kan man håndtere på to måter: Ved å få folk tilbake i arbeid, eller ved å nekte dem hjelp. Nav har feilet miserabelt på det første punktet, så dermed tyr man til det andre.

Dette problemet er ett generelt problem i offentlig ytelse av tjenester.

 

Man har som oftest ett begrenset budsjett, og ubegrenset "demand" for gratis tjenester (eller penger).

 

Om man ønsker å opprettholde illusjonen, blandt det store flertall som IKKE bruker disse tjenestene, om at det offentlige tilbyr gode tjenester så er det nødvendig å begrense tjenestene OG velte skylden for begrensningene over på brukerne (via uforståelig og uoppfyllelig regelverk). Hvilket omgjør brukerne til "tiggere" innen systemet, istedenfor å ha "rettigheter" til hjelp/tjenester fra systemet slik man ønsker å fremstille det for å sikre stemmer i neste valgrunde blandt de som IKKE bruker systemet (det store flertall) men som liker ideen om at der er ett sikkerhetsnett for dem om noe skulle gå galt.

 

Det sagt skal jeg vel innrømme at jeg ikke har relevant personlig erfaring med NAV som tillater meg å gjøre mer konkrete observasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det eneste som irriterer litt med NAV-systemet, er at de har null fleksibilitet hva angår det å holde seg selv i aktivitet, altså jobbe for de så kalte "ideelle organisasjoner" - når man spør, så sier de: tja , mjo, kanskje det ... det er jo bra for alle parter .. men helst skulle du hatt fast jobb .. men når du likevel bare går å slenger .. ja, dette vet jeg ikke helt ... vent jeg skal bare ta en telefon .. nei, eller jo, du kan jo hjelpe litt til, men men men hvis noe sladrer til oss, kan det hende vi tar fra deg trygda .. men det er jo ikke sikkert at noen sier noe ... så du får bestemme selv, men helst skal du holde deg der du er, slik at vi kan få tak i deg ...

Lenke til kommentar

Dette her er svartmaling uten like mener jeg. NAV "tar ikke fra deg noenting om du ikke sitter stille", det er bare tull.

 

At de har omtrent sprengt kapasitet og lang ventetid, er fordi det er så uhorvelig mange "syke" som helst har lyst å ha trygd.

 

NAV har som regel avtaler med type vernede bedrifter, hvor man kan gjennomføre et visst antall uker funksjons-utprøving med gode muligheter å genereres til videre arbeidsmarkeds-tiltak og videre jobb.

Om man virkelig vil, får man jobb. Problemer er at svært mange ikke vil (selv om de sier det). De lar seg friste av muligheten til godt betalt frihet, og gjør seg sykere enn de er. Det er nok sannheten.

 

Når det er sagt, må jeg skynde meg å si at det er et sykdomstegn i seg selv ved samfunnet. Tror vi bare kan innse det; å oppnå bli trygdet (fri) er blitt "in".

og ikke lenger en moralsk belastning, snarere noe man (inndirekte)brisker seg med å ha oppnådd faktisk. Og da er det lett å skylde på Nav. Selvsagt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...