Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dårlig hastighet


Anbefalte innlegg

Så har nett fra Homenet. Fikk dette for rundt 6 mnd siden. De sa at de kunne levere tett opp til 12Mbps, men har aldri opplevd nettfarten i nærheten av dette. Det meste den har vært på er 8m. Men etter at jeg hadde hatt nettet i 1mnd falt nettet ut det ble da fikset, men når det kom tilbake har nettfarten vært ustabil, og farten ligger på max 5Mbps. Nettet faller også ofte ut og problemet ligger oftest på samme plassen. Jeg ringer kundeservice og når de sier de har fikset problemet skjer det ingenting. Har bakkekabel inn til huset som går opp i en luftlinje ca. 20m unna. Hva er egentlig problemet? Hvorfor klarer dem ikke å fikse det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Har også hatt kjempeproblemer med Homenet. Hastighet på rundt 5 og de skyller på at sentralen ligger for langt unna.... Forøvrig er kundeservice og kundebehandling en vits helt uten sidestykke! Er man så uheldig å få problemer med linje eller faktura så er det verst for deg. Slik er holdningen hos Homenet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sjekk i kapaks hvor langt du bor unna sentralen. Her kommer det også opp hva infrastruktureier mener er maksimal hastighet for deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

I kapaks kommer det opp 9600 - men resultatet når jeg måler er 5000. Det betales for "opptil" 20000. Siden de benytter opptil i teksten så kan jeg vel ikke klage heller. Og om jeg klager å de skal sjekke så blir det alltid tull med linja da teknikerene mener det skal være satt opp annerledes i sentralen og da forsvinner alt og må da gå dagesvis uten nett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I kapaks kommer det opp 9600 - men resultatet når jeg måler er 5000. Det betales for "opptil" 20000. Siden de benytter opptil i teksten så kan jeg vel ikke klage heller.

Du kan ikke forvente å få mer enn det som er fysisk mulig å levere over ledningen som går til din bolig. Flytt nærmere sentralen, så får du 50/12....

Lenke til kommentar

lengden fra sentralen er bare en ting, går også på tykkelse på lederene i kabelen, skade på kabel, gammel kabel, mange andre som har høy hastighet i kabel som skaper støy, støy fra jernbane/strøm

 

veldig mye kan forstyrre, er du så uheldig at kablen din f.eks går i jernbanen ett stykke så kan det ødelegge alt og det hadde ikke hjulpet om du hadde bodd 1km fra sentralen vist du hadde vært uheldig


men bytt vekk fra homenet om du kan

 

man kan si mye rart om Telenor, men til sist er det de som har det mest stabile utstyret på kobber (generelt sett)

Lenke til kommentar

Tror nok desvære ikke at du kan klare å få så mye mer, du kan jo prøve å høre med de om de kan sette ned hastighets profilen til linjen din litt slik at det i det minste kanskje blir stabilt.

 

En fordel med for eks telenor er jo at de eier linjene og vil da lette kunne se på de, andre leverandører må jo sende inn feilmelding til kapaks som er telenor.

 

Men det er den eneste fordelen med telenor jeg kanskje ser, kan også være at jeg er litt hjernevasket etter å ha jobbet hos en annen isp da :p.

 

Jeg kan jo også nevne at når vi feilmelte linjen på kunde som lå på leid telenor utstyr, altså at vi selv ikke hadde utstyr i sentralen. Så pleide det i 90% av tilfellene å komme tilbake fra de at vi har satt ned hastigheten og da holder den seg stabil så linjen tåler ikke mer. Det var det feilsøket de gjorde, de sente ikke ut noe montør eller noe.

Endret av Sakiko
Lenke til kommentar

Det ble ikke funnet noe på feilsøk. Men derimot sa dem at det var mange ip adresserer aktive. Og ble fortalt det at ip adresser hadde lease som siste gikk ut 20.40. Ble derfor fortalt at jeg skulle ha en pc direkte koblet til modemet til imorgen. Men det er jo bare på det meste 4 pcer som blir brukt oftest bare 2. Er det ikke bare 1 ip adresse per. pc? er 4 ip adresser mye?

Lenke til kommentar

Tror nok desvære ikke at du kan klare å få så mye mer, du kan jo prøve å høre med de om de kan sette ned hastighets profilen til linjen din litt slik at det i det minste kanskje blir stabilt.

 

En fordel med for eks telenor er jo at de eier linjene og vil da lette kunne se på de, andre leverandører må jo sende inn feilmelding til kapaks som er telenor.

 

Men det er den eneste fordelen med telenor jeg kanskje ser, kan også være at jeg er litt hjernevasket etter å ha jobbet hos en annen isp da :p.

 

Jeg kan jo også nevne at når vi feilmelte linjen på kunde som lå på leid telenor utstyr, altså at vi selv ikke hadde utstyr i sentralen. Så pleide det i 90% av tilfellene å komme tilbake fra de at vi har satt ned hastigheten og da holder den seg stabil så linjen tåler ikke mer. Det var det feilsøket de gjorde, de sente ikke ut noe montør eller noe.

Alt etter om dette er en operatøraksess eller WholeSale.

På WholeSale har Telenor DLM-profil på produktet.

Støymarginene er på minimum 6 dB, og hastigheten kan variere fra 6 Mbps til 16 Mbps uten noen garanti for hvor hastigheten er.

 

På en operatøraksess kan HomeNet manuelt konfigurere hastigheten.

 

Det jeg ikke helt skjønner er hva du mener å feilmelde til Kapaks?

Det er tross alt Jara som tar i mot feilmeldingene fra ISPene, Kapaks er bare linjeregisteret. Kapaks blir dog automatisk oppdatert på en WholeSale-linje etter hva linjen faktisk tåler ut ifra de målingene som er.

Lenke til kommentar

Det ble ikke funnet noe på feilsøk. Men derimot sa dem at det var mange ip adresserer aktive. Og ble fortalt det at ip adresser hadde lease som siste gikk ut 20.40. Ble derfor fortalt at jeg skulle ha en pc direkte koblet til modemet til imorgen. Men det er jo bare på det meste 4 pcer som blir brukt oftest bare 2. Er det ikke bare 1 ip adresse per. pc? er 4 ip adresser mye?

 

Akkurat hva er det som er koblet til modemet? Som regel har hver PC én IP-adresse.

Lenke til kommentar

Det er en Zhone 1512 blir som standard levert ut fra homenet. Dette er ikke trådløs så må ha en wireless ruter itillegg men det er ikke i den problemet ligger i. Foreløping bare koblet til med en pc i Zhone modemet. Med det trådløse ruteren koblet ut.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke helt skjønner er hva du mener å feilmelde til Kapaks?

Det er tross alt Jara som tar i mot feilmeldingene fra ISPene, Kapaks er bare linjeregisteret. Kapaks blir dog automatisk oppdatert på en WholeSale-linje etter hva linjen faktisk tåler ut ifra de målingene som er.

 

Det har du jo helt rett i, er lenge siden jeg jobbet med det og det eneste ordet som kom opp i hodet mitt var kapaks. Men når du sier jara så kommer alt tilbake.

Lenke til kommentar

Det er en Zhone 1512 blir som standard levert ut fra homenet. Dette er ikke trådløs så må ha en wireless ruter itillegg men det er ikke i den problemet ligger i. Foreløping bare koblet til med en pc i Zhone modemet. Med det trådløse ruteren koblet ut.

 

Med to rutere så har du (om ikke en er avslått) altså to DHCP-servere, altså det som deler ut IP-er. Om ikke kablingen er korrekt så risikerer du kaos.

Foreslår at du slår av ruterfunksjonen på rutermodemet og lar den dedikerte ruteren ta seg av alt av klienter.

Lenke til kommentar

 

Det er en Zhone 1512 blir som standard levert ut fra homenet. Dette er ikke trådløs så må ha en wireless ruter itillegg men det er ikke i den problemet ligger i. Foreløping bare koblet til med en pc i Zhone modemet. Med det trådløse ruteren koblet ut.

 

Med to rutere så har du (om ikke en er avslått) altså to DHCP-servere, altså det som deler ut IP-er. Om ikke kablingen er korrekt så risikerer du kaos.

Foreslår at du slår av ruterfunksjonen på rutermodemet og lar den dedikerte ruteren ta seg av alt av klienter.

 

 

 

Den trådløse ruteren er slått av. Så det er bare Zhone modemet som står på. Den trådløse ruteren (Jensen scandinavia air:link 3000dg) må være koblet til Zhone modemet for å virke.

Endret av sicios
Lenke til kommentar

 

Det er en Zhone 1512 blir som standard levert ut fra homenet. Dette er ikke trådløs så må ha en wireless ruter itillegg men det er ikke i den problemet ligger i. Foreløping bare koblet til med en pc i Zhone modemet. Med det trådløse ruteren koblet ut.

 

Med to rutere så har du (om ikke en er avslått) altså to DHCP-servere, altså det som deler ut IP-er. Om ikke kablingen er korrekt så risikerer du kaos.

Foreslår at du slår av ruterfunksjonen på rutermodemet og lar den dedikerte ruteren ta seg av alt av klienter.

 

Zhone 1512-modemene til (tidligere) BroadNet Privat / HomeNet er i bridgemodus.

 

De har ikke innebygd trådløs funksjon.

 

Zyxel Prestige-modemene til Telenor har derimot routerfunksjon, det samme med Inteno-modemene til NextGenTel. Kan jo selvsagt nevne Thomson og Technicolor-modeme også som eksempler.

Endret av torasbjoern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...