Gå til innhold

Samsung NX300 eller Sony NEX-6?

Anbefalte innlegg

Hei

Skal kjøpe meg et nytt kamera,og står mellom disse to alternativene. Skal bruke kameraet mest på reiser og ferier. Jeg elsker designet til Samsung NX300,men det virker som ut ifra tester at NEX-6 er et hakk bedre kamera? Jeg har også tenkt litt på Canon eos 100D,men er redd for at dette skal bli litt for stort å drasse med seg rundt på ferie. Vanskelig å bestemme seg :hmm:

Takk for svar :)

Endret av koda19
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har NX300 og er godt fornøyd med det.

Den viktigste forskjellen jeg ser er at NEX-6 har søker i tillegg.

Nex-6 er sannsynligvis litt kjappere å tømme buffer, men ser ut til å være mer knotete å betjene når man vil endre innstillinger.

Optikken til Sony får sjelden skryt, men de har flere objektiver enn Samsung.

Selv liker jeg best å bruke 18-50 og 30mm fastobjektiv på tur siden de er små og skarpe.

Jeg har kjøpt nesten alle objektivene mine på tilbud/brukt fra kr 500-1500.

NX300 har ikke innebygget blits, men det følger med en liten som får strøm fra kamera.

Min blits ligger vanligvis hjemme, og jeg savner den sjelden.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Så du anbefaler meg NX300? Det at den ikke har søker,hva vil det si? Er det noe jeg vil savne? Sikkert ikke,siden jeg ikke vet hva det er :)

Endret av koda19
Lenke til kommentar

Du vil sannsynligvis ikke kunne se forskjell på bildene uansett hvilket av disse to kameraene du kjøper.

Derfor bør du velge kamera ut i fra hvordan kameraene er å betjene for deg.

Ta en tur i en butikk, prøv å holde dem og trykke på knappene.

Jeg likte også utseendet på NX300 best, men det som avgjorde kjøpet for meg var at jeg hadde objektiver fra før fra eldre NX-kamera. Skulle jeg startet med blanke ark ville jeg nok sett på Fujifilm, men der er det dyrere kamera og objektiver. Har også et Canon EOS 40D som ligger nedpakket i en koffert, det blir sjelden brukt da både kamera og objektiver er store og tunge.

Fordelen med søker er at du kan støtte kamera mot ansiktet og fortsatt se hva du tar bilde av, tar man bilder med kamera på strak arm er det vanskeligere å holde kamera støtt. En annen fordel med søker er at du ser bilde selv i sterkeste sollys.

Skjermen på NX300 er AMOLED, det gjør at man slipper å ta av seg polariserende solbriller hvis man vil ta bilder på høykant (LCD-skjermer blir sorte).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...