Øyvind23 Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Hei, familien min har arvet en leilighet fra bestemor, og siden min mor allerede har en leilighet på sitt navn, bestemte hun å ha den nye leiligheten på mitt navn. Avstanden mellom dem er ganske kort, snakk om noen hundre meter. Jeg skal studere om et år, og lurer på om jeg vil få stipend for å studere hjemmefra dersom jeg velger å flytte inn i bestemors leilighet under studietiden? Takk for svar, det er kjempeviktig for meg. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Hvis du skal ta høyere utdanning, så kan du få lån så lenge du oppfyller følgende krav: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/ Merk, høyere utdanning - ikke videregående skole. Deler av lånet blir omgjort til stipend dersom du består på eksamen. Lenke til kommentar
cupcake Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Dersom du står som eier av huset regnes du som borteboer. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Dersom du står som eier av huset regnes du som borteboer. Det gjør man også om foreldrene eier huset, så lenge de ikke faktisk bor der. TS: Vilkåret å få omgjort lån til stipend når du tar høyere utdanning er, i tillegg til at du må bestå eksamen og studere noe som gir rett til studielån og stipend, at du ikke bor sammen med foreldrene. Hvem som eier leiligheten du bor i er irrelevant (annet enn som bevis for hva som er de reelle forhold), så leiligheten trenger ikke "stå i ditt navn". Endret 20. mai 2014 av Herr Brun Lenke til kommentar
Øyvind23 Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Dersom du står som eier av huset regnes du som borteboer. Det gjør man også om foreldrene eier huset, så lenge de ikke faktisk bor der. TS: Vilkåret å få omgjort lån til stipend når du tar høyere utdanning er, i tillegg til at du må bestå eksamen og studere noe som gir rett til studielån og stipend, at du ikke bor sammen med foreldrene. Hvem som eier leiligheten du bor i er irrelevant (annet enn som bevis for hva som er de reelle forhold), så leiligheten trenger ikke "stå i ditt navn". Nei, jeg skal ikke bo med dem...men hvordan skal jeg få bevist det? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Tja, samle på regninger til deg som sendes til din adresse og til foreldrene deres som sendes til deres, for eksempel? Lenke til kommentar
cupcake Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Man trenger ikke bevise at man er borteboer, selv om man bor i nærheten av foreldrene. (Med mindre noen anklager deg for å lyve om at du er borteboer.) Når du søker om stipend krysser du bare av på at du er borteboer og oppgir den adressen du kommer til å bo på. Lenke til kommentar
Øyvind23 Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Man trenger ikke bevise at man er borteboer, selv om man bor i nærheten av foreldrene. (Med mindre noen anklager deg for å lyve om at du er borteboer.) Når du søker om stipend krysser du bare av på at du er borteboer og oppgir den adressen du kommer til å bo på. Hehe, men jeg skal jo ikke bo med foreldrene mine Da er det ingen grunn til å frykte en anklagelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå