Nissanprimera91 Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Er det noen som har tips til å fikse dette? Veldig blank på rustfiksing... Har hørt at man skal sparkle? Men hvordan blir det i dette tilfelle? Og hvor får man kjøpt sakene? Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Den der blir ikke enkel, er jeg redd. Du må fjerne alt rundt slik at rusten er borte og legge inn nytt metallstykke/sveise. Det kan sjølsagt gå å bruke stålplast, Biltema har stålplast som inneholder glassfiber og en annen type med metall. Lenke til kommentar
Nissanprimera91 Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Den der blir ikke enkel, er jeg redd. Du må fjerne alt rundt slik at rusten er borte og legge inn nytt metallstykke/sveise. Det kan sjølsagt gå å bruke stålplast, Biltema har stålplast som inneholder glassfiber og en annen type med metall. Ja var redd dette ikke var en småjobb.. Skulle vært tatt hånd om for lenge siden da en jævel brøyt opp låsen på bilen Så her skal det ikke sparkles/pusses? Lenke til kommentar
Ventiletta Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hvordan ser det ut nå da? Er det både rundt og i låsen? Ville prøvd å pusse først. Verd et forsøk. Er ikke sikkert rusten sitter så dypt, men vanskelig å si. Om ikke, så er det bare å pusse det helt bort, og deretter sparkle osv. Lenke til kommentar
Nissanprimera91 Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Hvordan ser det ut nå da? Er det både rundt og i låsen? Ville prøvd å pusse først. Verd et forsøk. Er ikke sikkert rusten sitter så dypt, men vanskelig å si. Om ikke, så er det bare å pusse det helt bort, og deretter sparkle osv. Rusten har ikke gått helt igjennom døren ihvertfall, har prøvd å presse litt på rusten, så tror det skal gå ann å ordne det der med sparkel eller noe sånt. Visste egentlig ikke at det var så ille, men igår når jeg skulle høytrykkspyle bilen, så kom jeg uheldigvis borti det der området, og da flasset veldig mye bort... så nå må jeg gjøre noen med det der... Lenke til kommentar
Huxy Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Jeg fiksa nettopp bakluka mi. Med den teori om å bare fjerne det og lakke opp igjen så rusta er fjerna, kjøpte jeg Biltemas minisliper (http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Slipemaskin/Minisliper-130-W-17083/), sandpapir (240 og 800) antioksidant grunning og klarlakk. Så stakk jeg til forhandler og fikk en sprayboks med originallakk (har en spesiell grønnfarge). Jeg demonterte så alt på nedre del av bakluka (skiltlysholder lista, skiltholder, lås) og satte i gang med minisliperen og fjerna _alt_ av rust. Var en god del med rustflekker. Når jeg gjorde det gikk jeg gjerne litt ekstra inn i metallet, så jeg hadde "dumper" med noen milimetre nedsenking i forhold til resten av bakluka der jeg fjerna rust. Så vaska jeg, slipte med 240 sandpapir over hele greia, spraya grunning på (et par-tre tynne lag), så originallakk også klarlakk. Også slipte ned det med noe 3500 sandpapir jeg hadde liggende, og polerte noen ganger. Ble ikke perfekt, men ser helt greit ut - og er rustfritt! Optimalt skulle jeg sparkla de nedsynkingene også, men pyttsann. Lenke til kommentar
Nissanprimera91 Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Jeg fiksa nettopp bakluka mi. Med den teori om å bare fjerne det og lakke opp igjen så rusta er fjerna, kjøpte jeg Biltemas minisliper (http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Slipemaskin/Minisliper-130-W-17083/), sandpapir (240 og 800) antioksidant grunning og klarlakk. Så stakk jeg til forhandler og fikk en sprayboks med originallakk (har en spesiell grønnfarge). Jeg demonterte så alt på nedre del av bakluka (skiltlysholder lista, skiltholder, lås) og satte i gang med minisliperen og fjerna _alt_ av rust. Var en god del med rustflekker. Når jeg gjorde det gikk jeg gjerne litt ekstra inn i metallet, så jeg hadde "dumper" med noen milimetre nedsenking i forhold til resten av bakluka der jeg fjerna rust. Så vaska jeg, slipte med 240 sandpapir over hele greia, spraya grunning på (et par-tre tynne lag), så originallakk også klarlakk. Også slipte ned det med noe 3500 sandpapir jeg hadde liggende, og polerte noen ganger. Ble ikke perfekt, men ser helt greit ut - og er rustfritt! Optimalt skulle jeg sparkla de nedsynkingene også, men pyttsann. Skal se ut i uka hva jeg får tak i! På døren min så må det nok sparkles antar jeg, siden det er ett såpass dypt hull, men får se Slipern var jo til en bra pris også! Men hadde du ikke på noe ruststopper? Har hørt at det er så mye man må gjøre for å bli kvitt rusten, så vil helst gjøre det ordentlig så det ikke er bortkastet! Lenke til kommentar
Huxy Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Jeg leste mye om det selv. Men denne metoden er jo hva metallet blir lakkert med i utgangspunktet - grunning, lakk, klarlakk. Og dessuten slipte jeg ned litt ekstra etter rusten var borte også. Du kan jo såklart ha på så mye annet du vil, men jeg valgte å ikke gjøre det. Egentlig på grunn av at det enkle er vel ofte det beste, om ikke like greit. Du har og den "originale" sliperen som heter Dremel. Den er laaaangt bedre, men koster og høvdingen. For nedsliping av rust gjør Biltema sin jobben Endret 20. mai 2014 av Huxy Lenke til kommentar
Nissanprimera91 Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Jeg leste mye om det selv. Men denne metoden er jo hva metallet blir lakkert med i utgangspunktet - grunning, lakk, klarlakk. Og dessuten slipte jeg ned litt ekstra etter rusten var borte også. Du kan jo såklart ha på så mye annet du vil, men jeg valgte å ikke gjøre det. Egentlig på grunn av at det enkle er vel ofte det beste, om ikke like greit. Du har og den "originale" sliperen som heter Dremel. Den er laaaangt bedre, men koster og høvdingen. For nedsliping av rust gjør Biltema sin jobben Ja, har lest om veldig mange som gjør alt det riktige, men rusten kommer allikevell krypende tilbake.. Men man får bare prøve! Skal handle inn når jeg drar på biltema! Så blir det å dra innom en forhandler for å få litt orginallakk jeg også! Men du mener at jeg burde slipe rusten bort, så sparkle, pusse, lakke og så ha klarlakk over? Lenke til kommentar
Huxy Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 I korte trekk, ja. Kjøp antioksiderende grunning også (rød farve, fås på biltema). Så slipe bort rusten, sparkle, pusse over (begynn grovt, så fint. 800 er det fineste du behøver). Lakk over med to tynne lag med rød-grunninga, så med lakkfarve. Om du _behøver_ klarlakk er litt etter egenskapene til lakkfarven (hør med forhandler), men jeg gjorde det selv om jeg ikke trengte. Spraybokser etterlater seg uansett en veldig matt farve, og grov overflate. Så dette må pusses ned ytterligere (som var hovedgrunnen til at jeg hadde på flere tynne lag med klarlakk oppå alt). Jeg gikk over med 3500-sandpapir til alt var nesten pent, også polerte jeg med turtle wax flere ganger så det ble greit nok. Perfekt shine får du ikke før du stikker til lakkverksted, eller muligens polerer hundre ganger Lenke til kommentar
Nissanprimera91 Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 I korte trekk, ja. Kjøp antioksiderende grunning også (rød farve, fås på biltema). Så slipe bort rusten, sparkle, pusse over (begynn grovt, så fint. 800 er det fineste du behøver). Lakk over med to tynne lag med rød-grunninga, så med lakkfarve. Om du _behøver_ klarlakk er litt etter egenskapene til lakkfarven (hør med forhandler), men jeg gjorde det selv om jeg ikke trengte. Spraybokser etterlater seg uansett en veldig matt farve, og grov overflate. Så dette må pusses ned ytterligere (som var hovedgrunnen til at jeg hadde på flere tynne lag med klarlakk oppå alt). Jeg gikk over med 3500-sandpapir til alt var nesten pent, også polerte jeg med turtle wax flere ganger så det ble greit nok. Perfekt shine får du ikke før du stikker til lakkverksted, eller muligens polerer hundre ganger Takk for hjelp! Skal se hva jeg får til! Lenke til kommentar
Nissanprimera91 Skrevet 20. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) . Endret 20. februar 2015 av Nissanprimera91 Lenke til kommentar
Nissanprimera91 Skrevet 20. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2014 Blank å fin!.. .. :/ . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå