Pop Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 For å "bring it back" to topic, så tror jeg at dette kommer til å ende med at jeg oppgraderer for hovedkortets skyld, og ikke CPUen. Delvis er et fordi jeg har lyst til å bruke CPUen på NAS'en min, som også har en 1155-slot, og akkurat nå bruker en sliten Celeron. Så da blir det vel enten en Haswell-E eller en Broadwell, jeg venter på mer info om Broadwell før jeg tar en beslutning, og det er svært sjelden jeg kjøper noe helt nytt, siden jeg misliker å betale det ekstra prishoppet for noe som er helt nytt. Med Broadwell må du sannsynligvis regne med å bytte RAM også. Det er vel der duket for DDR4, med de ekstra kostnadene nytt og hot innebærer. Broadwell blir nok også ny socket, så neppe noe bakoverkompatibelt (med unntak av tilkoblinger så klart). Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 16. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2014 Jeg har hørt at det kommer til å støtte begge to, og det blir opp til hovedkortprodusenten å bestemme, men når jeg skriver det ned høres det ut som en skikkelig rar strategi... Lenke til kommentar
Pop Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Det kan nok være at noen leverandører av hk vil ha med sloter for begge ram-typer. Det har vært gjort tidligere. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 (endret) For å "bring it back" to topic, så tror jeg at dette kommer til å ende med at jeg oppgraderer for hovedkortets skyld, og ikke CPUen. Delvis er et fordi jeg har lyst til å bruke CPUen på NAS'en min, som også har en 1155-slot, og akkurat nå bruker en sliten Celeron. Så da blir det vel enten en Haswell-E eller en Broadwell, jeg venter på mer info om Broadwell før jeg tar en beslutning, og det er svært sjelden jeg kjøper noe helt nytt, siden jeg misliker å betale det ekstra prishoppet for noe som er helt nytt. Med Broadwell må du sannsynligvis regne med å bytte RAM også. Det er vel der duket for DDR4, med de ekstra kostnadene nytt og hot innebærer. Broadwell blir nok også ny socket, så neppe noe bakoverkompatibelt (med unntak av tilkoblinger så klart). Tvilsomt, DDR4 er ikke klart enda, og Broadwell skal passe fint inn på Z97-hovedkort vi får kjøpt i dag. Haswell-E skal få DDR4 om du er voldsomt opptatt av dette, men det vil koste flesk. Det kan nok være at noen leverandører av hk vil ha med sloter for begge ram-typer. Det har vært gjort tidligere. Når minnekontrolleren ligger på CPU og pin-outet på CPUen er for DDR3 gir dette ingen mening. Endret 16. juli 2014 av N o r e n g Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Asrock hadde iallefall ddr2 og ddr3 støtte på noen av sine LGA 775 kort i overgangsfasen fra ddr2->ddr3. Altså det var 2 stk ddr2 slotter og 2stk ddr3 slotter. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Hva spiller det for noe rolle? Siden man kan vel neppe bruke DDR3 og DDR4 ram samtidig, om man kunne det ville man måtte sette DDR4 til DDR3 hastighet og hva er da poenget? Kaste bort pengene? Asrock G43Twins er for meg historie, hadde ikke kjøpt den siden det bare begrenser ramutvalget. Skal produsentene i så fall tilby dette må det være i form av sokkel 2011 siden har man plass til 6/8 rambrikker er vel det mere nok for de fleste, uansett tror jeg ikke det er vært å vurdere. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Hovedkortet i multimediamaskinen var basert på X38, som var det første chipsettet med DDR3, som ikke akkurat var billig ved lansering. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 16. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2014 Haswell-E kommer jo i september, og DDR4 kommer ikke til å være i butikkene før langt ute i 2015, så det kan bli spennende. /sarkasme Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Haswell-E kommer jo i september, og DDR4 kommer ikke til å være i butikkene før langt ute i 2015, så det kan bli spennende. /sarkasme Det kommer rimelig samtidig, men ved svært begrenset opplag og meget overprisa. Ville jeg tro. DDr4 har jeg sett til salgs i Japan, men hvor mye som var tilgjengelig vet jeg ikkje. Hovedkorta er mere eller mindre ferdige i følge noen testere på Xtremesystems Lenke til kommentar
Pop Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Det er jo også sagt at de første DDR4-brikkene (2133Mhz ca) vil være opplevd som tregere enn DDR3 grunnet en del høyere latency. Først på 3200nivå vil det bli merkbart raskere. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Det er jo også sagt at de første DDR4-brikkene (2133Mhz ca) vil være opplevd som tregere enn DDR3 grunnet en del høyere latency. Først på 3200nivå vil det bli merkbart raskere. Sikkert samme som det var med ddr2 vs ddr3 på begynnelsen. High end ddr2 var raskere enn de raskeste ddr3 som var tilgjengelig tidelig. Altså f.eks ddr3 1333mhz Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Sikkert samme som det var med ddr2 vs ddr3 på begynnelsen. High end ddr2 var raskere enn de raskeste ddr3 som var tilgjengelig tidelig. Altså f.eks ddr3 1333mhz Raskeste minne jeg kan bruke på mitt X38-baserte hovedkort, det. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 16. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2014 Trenger vi DDR4 da? Den trege overgangen kan tyde på at vi ikke gjør det. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 (endret) Trenger vi DDR4 da? Den trege overgangen kan tyde på at vi ikke gjør det. Med lignende begrunnelser, trenger vi: 16nm? 3D-minne? SSDer? PCIe 4.0? SATAexpress? USB4? Endret 16. juli 2014 av N o r e n g 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Trenger vi DDR4 da? Den trege overgangen kan tyde på at vi ikke gjør det. "640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 17. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2014 (endret) Sukk... Trenger vi det NÅ? Og Bill Gates har aldri sagt noe sånt, som han har uttalt på flere anledninger. Endret 17. juli 2014 av Shruggie 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Trenger vi DDR4 da? Den trege overgangen kan tyde på at vi ikke gjør det. DDr4 er en naturlig overgang, som overgangen fra ddr2 -> ddr3. Lavere strømforbruk og høyere ytelse, som de fleste andre komponenter 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 (endret) Sukk... Trenger vi det NÅ? Og Bill Gates har aldri sagt noe sånt, som han har uttalt på flere anledninger. DDR3 har faktisk eksistert i over 6 år allerede. Selv mitt gamle Supermicro-hovedkort som jeg kjøpte i desember 2007 (står i multimediamaskinen min som fortsatt er i bruk) har DDR3. Endret 17. juli 2014 av stigfjel Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Ddr3 er helt i grenseland for hva det klarer med 1.65v nå med toppbrikkene. 2800-3200mhz + er VELDIG selekterte brikker som klarer denne hastigheten ved 1.65v eller mindre. Da koster disse selvfølgelig flesk også. Dermed kan man jo se at ddr3 har nådd sin begrensning, og da kommer ddr4 inn i bildet. Verre er det ikkje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå