N o r e n g Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Er vel ingen grunn å oppgradere fra 2600k uansett? Jeg kjører ihvertfall alt av spill superlett. Er ikke som før når det gikk 1 år så var det du hadde bare skrap og søppel som måtte kjøre de nyeste spillene på Ultra low. Konsollsyka som fortsatt herjer? Tja, PS4 og XBone har jo CPUer som i beste fall (ingen stalls pga manglende data i cache, skjer aldri og 2600k er langt bedre på å takle slikt) utfører halvparten så mye arbeid per puls som en 2600k gjør til tross for dobbelt så mange kjerner, så kjører 2600k på dobbelt så høy frekvens i tillegg som betyr at den (i verste fall) er fire ganger kraftigere enn PS4s CPU, det er lett å produsere scenarier der 2600k er mer enn ti ganger raskere til og med... 1 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) jeg vet - typ har fått det bekreftet. Endret 27. mai 2014 av FiveInline Lenke til kommentar
inside_482753 Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 de blir 4Ghz med 4.4 boost. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Stakkars amd med andre ord. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Stakkars amd med andre ord. AMD har vel ikke vært en seriøs konkurrent på ytelsesfronten siden Intel slapp Core2 prosessorene i 2006. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Nei, men nå kommer de til å miste alle dem som tror at fx serien har noe den skulle ha sagt. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Meg har de mistet for lenge siden. Vurderer å kjøpe en ny maskin i løpet av året, og AMD er ikke et alternativ. Husker jeg hadde en AMD-maskin som fungerte greit nok, men det skjer ikke igjen, er jeg redd. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Jeg har nettopp bestilt nytt hovedkort og CPU, så går da over fra en i7 2600K (som er overklokket til 4,2 ghz) til en i7 4790K. Hvis mitt hoved-bruksområde kun var tradisjonell gaming med spill i min Steam-katalog, tror jeg ikke at denne oppgraderingen ville vært annet enn penger ut vinduet. Som sagt virker det som det er GPUen som er flaskehalsen i dagens spill; CPUen er nok for de fleste god nok enda ettersom de har en med ca lik ytelse som 2600Ken. Så hva er grunnen til at jeg hiver over 4000 kr (nytt hovedkort og CPU) ut vinduet for ny CPU, da jeg for det meste gamer? Svaret er nok Dolphin, Gamecube/Wii emulatoren som jeg bruker. På en emulator er CPUen i de fleste tilfeller flaskehalsen, for her må masse kode oversettes i real-time fra en helt annen arktitektur enn x86. Her er faktisk selv en overklokket 2600K CPU gårdsdagens prosessor, og Intel's Haswell arkitektur har i følge benchmarks der (kun i Dolphin) ca 30% mer ytelse pr mhz enn min nåværende Sandy Bridge CPU. Det er mye penger på data ja, men ingenting er som Wii's partyspill med venner i 1080p i plassen for gromsete 480p grafikk på Wii-konsollen Lenke til kommentar
Canedoxx Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Hvor stor forskjell er det egentlig mellom i4770k og 4790k Lenke til kommentar
Oly Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 (endret) Såvidt jeg har forstått det, så er den eneste forskjellen antall ghz, dvs i7 4790K er 4,0 ghz mot 4770Ks 3,5 ghz. I tillegg er turbo-clockspeed satt på 4,4 ghz på 4790K mot 4770Ks 3,9 ghz. Var noe med kjølingen på CPUen i tillegg: Endret 28. juni 2014 av Oly Lenke til kommentar
Turbofan Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 (endret) ^ Devils Canyon har bedre varmeoverføring fra kjerne til varmespreder, og er derfor enklere å overklokke. Jeg sitter med 3570k og har skikkelig lyst på den nye Pentiumen, bare for å overklokke litt For moroskyld. Fikk lyst til å bygge en søt liten maskin med den.. Nei, fellow nerds, vi får være realistiske og innrømme at de fleste av oss har prosessorer som varer en stund til.. uansett hvor fristende det måtte være med en Devils Canyon. Endret 28. juni 2014 av Turbofan Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 (endret) Jeg sitter fortsatt med en Intel Core2 E8400 basert multimedia-PC. Har ikke tenkt å bytte. Tvert imot skal jeg snart kjøpe mer RAM og nytt skjermkort til den. Forresten, det står også et SoundBlaster Audigy 2 ZS lydkort i den. Skjermkortet er nå på plass, så de fargefeilene maskinen hadde med det gamle er nå borte. Kortet skal også være ganske mye raskere enn det gamle. Minneoppgraderingen viste seg å være svært problemfylt, hovedkortet så ikke ut til å akseptere noen brikker. Kjøpte først noen Corsair XMS3 1333 MHz 2x2 GB CL9 1.5V (TWIN3X). Hovedkortet har 4 minneslotter, støtter maks 8 GB, og maks 2 GB brikker. Disse klarte ikke hovedkortet å detektere, fikk hele tiden POST-koden "memory not detected". Ble til at jeg returnerte dem, prøvde alle mulige kombinasjoner. Så kjøpte jeg noen Kingston-brikker, modell KVR13N9S6/2 (også 1333 MHz CL9 1.5V). Samme resultat. Etter to bomkjøp så jeg nærmere på listen over hvilke brikker hovedkortet faktisk støttet. Selv om jeg hadde kjøpt brikker som pr spec skulle fungere på hovedkortet (hovedkortet støttet RAM opptil 1333 MHz CL9 1.5V, så brikkene skulle være innenfor i teorien) ville jeg nå være langt mer forsiktig. Fant frem til noen Crucial-brikker, modell CT2KIT25664BA1339, 1333 MHz CL9 1.5V. Settet besto av 2 stk. CT25664BA1339 brikker, som ifølge hovedkortprodusenten var testet på mitt hovedkort. Nettbutikken oppga at disse brikkene hadde et OEM-fabrikant-delnummer Kingston KVR1333D3N9K2/4G (kit som besto av 2 stk. KVR1333D3N9/2G, 1333 MHz CL9 1.5V, som også var testet og verifisert på mitt hovedkort). Så alle forhold lå til rette for at disse skulle fungere. Skuffelsen var stor da heller ikke disse fungerte, som de to foregående brikkene. Så igjen måtte jeg returnere dem. Denne gangen fikk jeg imidlertid tilsendt fraktlapp sånn at jeg slapp å betale returporto, som jeg hadde måttet gjøre de forrige gangene (la ut om modellnr vs det hovekortet støttet av brikker). Fra før hadde maskinen 2 GB RAM (2x1 GB 1066 MHz CL7, Kingston KVR1066D3N7/1G, kit KVR1066D3N7K2/2G). Så jeg bestemte meg for å slå meg til ro med at 2 GB RAM var det maskinen skulle ha ut levetiden. Forhørte meg med butikken jeg hadde kjøpt hovedkortet fra, og de sa at chipsettet på hovedkortet var veldig kresent på minne. Det hadde heller ikke kommet nye BIOS-oppdateringer til hovedkortet siden 2010 (hovedkortet var fra 2007), og BIOS-oppdateringer er gjerne noe som skal fikse slike problemer. De kunne skaffe passende brikker, men det ville ha kostet skjorta, og jeg syntes ikke at det var verdt prisen. Maskinen fungerte jo greit med 2 GB RAM. Imidlertid er jeg en person som ikke klarer å akseptere et nederlag og slå meg til ro med det, så jeg gikk på eBay for å lete etter brikker. Så en gang til på listen over testede minnebrikker, så jeg siktet meg inn på alternativet fra Kingston, nemlig Kingston KVR1333D3N9/2G (2 GB brikker), som skulle fungere. Valgte å gå for Kingston-alternativet, siden jeg hadde Kingston-brikker av samme serie fra før. Søkte opp det eksakte modellnr og hev meg på en auksjon. Kjøpte 2 stk. av disse for å se, var forberedt på å tape de pengene hvis det ikke fungerte. Spenningen var stor da jeg omsider mottok brikkene. Satte de inn, og denne gangen startet maskinen som normalt. Brikkene ble detektert riktig, og maskinen har nå 4 GB RAM. Var ganske fornøyd og lettet, naturlig nok. Så jeg hev meg på enda et par auksjoner og har nå sikret meg ytterligere 2 identiske brikker. Så målet om 8 GB RAM i maskinen virker å være innen rekkevidde. Nå er det bare å vente på at brikkene kommer. Endret 29. juni 2014 av stigfjel 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Kom hjem, og det lå to brikker til i postkassa. Satte de inn, og maskinen bootet. Så nå er det bare velstand, multimediamaskinen har nå 8 GB RAM, som er maks for det hovedkortet. Lenke til kommentar
Bahamut Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Min 4770K var bedre enn min 4790K Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Skulle jeg kjøpt i dag ville jeg vurdert 4790S eller 4790T. 4790K mangler funksjonalitet som er viktig for min del. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Skulle jeg kjøpt i dag ville jeg vurdert 4790S eller 4790T. 4790K mangler funksjonalitet som er viktig for min del. Another interesting change is that both the Core i7-4790K and the Core i5-4690K enable support for both Intel's VT-d virtualization IO technology and Intel's TSX-NI transactional memory instructions. This makes them the first enthusiast-grade unlocked processors from Intel to support them! ? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 ? Det er i så fall en stor forbedring. Intel Core i7 4770K gjorde nemlig ikke det. Imidlertid mangler 4790K vPro-støtte, noe som også er viktig. Men likevel, 4790S og 4790T har vesentlig lavere effektforbruk (sistnevnte ligger på 45W), noe jeg personlig vektlegger mer enn overklokking. Multimediamaskinen min har en TDP på 65W, og den kjører jeg med passiv kjøling. Veldig praktisk mtp. å få en stille maskin i stua. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Kan du forklare hva disse funksjonene brukes til? F.eks vPro ? Har faktisk ikkje snøring Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Kan du forklare hva disse funksjonene brukes til? F.eks vPro ? Har faktisk ikkje snøring vPro er kanskje ikke så kjent, men utrolig hendig når man først er klar over det. For å benytte vPro må også hovedkortet støtte denne funksjonaliteten, i tillegg til prosessoren. Som regel er det hovedkort med Q-chipset, samt workstation-rettete chipset som støtter vPro, som C226. Dessuten, mange laptoper og arbeidsstasjoner rettet mot bedriftsmarkedet kan også skilte med vPro-støtte, noe man sjelden finner på forbrukerprodukter. Kort fortalt, med vPro kan man fjernstyre en maskin (skru på/av), og selvfølgelig, KVM uavhengig av OS. Det ligger faktisk ganske nærme mer avanserte fjernstyringsløsninger som IPMI 2.0, DRAC og iLO. Forskjellen mellom vPro og IPMI 2.0, DRAC og iLO er i hovedsak at man ikke har et dedikert grensesnitt (typisk dedikert nettverk) for dette. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2014 For å "bring it back" to topic, så tror jeg at dette kommer til å ende med at jeg oppgraderer for hovedkortets skyld, og ikke CPUen. Delvis er et fordi jeg har lyst til å bruke CPUen på NAS'en min, som også har en 1155-slot, og akkurat nå bruker en sliten Celeron. Så da blir det vel enten en Haswell-E eller en Broadwell, jeg venter på mer info om Broadwell før jeg tar en beslutning, og det er svært sjelden jeg kjøper noe helt nytt, siden jeg misliker å betale det ekstra prishoppet for noe som er helt nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå