Duaa Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Hei Kan noen hjelpe meg med dette spørsmålet? Elektroden der det skjer oksidasjon,kalles anode. Forklar om anoden r positivt eller negativt i en elektrolyse og i en gelvanisk celle? Jeg ville ha svart at anode vil bli positivt ved elektrolyse for det skjer oksidasjon . Men hva blir den i gelvanisk celle? Kan noen gi meg et fyldigere svar på dette. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Duaa Skrevet 19. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2014 Blir anoden positiv i begge tilfeller siden der skjer oksidasjon ved anoden i både gelvanisk celle og i elektrolyse? Lenke til kommentar
Duaa Skrevet 19. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2014 Dere trenger ike å svare her fordi jg har klart å finne ut at anoden i eektrolyse r positiv og i gelvanisk celle negativ Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Dere trenger ike å svare her fordi jg har klart å finne ut at anoden i eektrolyse r positiv og i gelvanisk celle negativ yes, fordi dette er motsatte prosesser. i elektrolyse tilføres strøm for å spalte løsninger/stoffer, dette er ikke-spontant, DVs === === i galvanisk celle produseres strøm og dette er spontan prosess Lenke til kommentar
Duaa Skrevet 19. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2014 Takk for klargjøringen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå