Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruke Linux som pinterserver og TeamViewer

Anbefalte innlegg

Hei.

Har bærbar med Windows 8.1 og stasjonær med Linux Mint 16. Begge er foreløbig koblet til nettet trådløst, men ruteren driver og slår seg av og er veldig ustabil. Jeg vil bruke skjermen på den bærbare maskinen i stedet for den stasjonære, og bruke TeamViewer til å se hva som foregår på den stasjonære. Dette vil jeg ha muligheten til å gjøre selv om det trådløse nettet er nede. I tillegg TeamViewer over trådløst mellom den bærbare og den stasjonære SVÆRT tregt selv i gråskala-modus. Begge maskinene støtter gigabit.

Hvis jeg må sette opp en av maskinene som host, så vil jeg at den stasjonære skal være host, siden hovedkortet har to Ethernet-porter. Det trådløse nettverkskortet i den stasjonære er ikke spesielt bra, så jeg vil at begge maskinene skal prioritere trådløsnettet til alt annet en oppgaver som går direkte mellom disse maskinene (i stedet for f.eks. at den bærbare kobler seg opp gjennom den stasjonære og videre via trådløst til ruteren). Til LAN-oppgaver der maskinene ikke trenger tilgang til Internett vil jeg bruke Ethernet mellom disse to maskinene.

Jeg regner med at en laptopen (Samsung Series 7 Chronos, modell 770Z5E fra 2013) og hovedkortet (MSI K9N Platinum fra rundt 2007) kan bruke en rett kabel i stedet for crossover-kabel?

Denne stasjonære Linux-maskinen har en (eldgammel) printer tilkoblet via USB. Jeg sliter med å finne installere drivere til denne, men det får jeg ta i en annen tråd. Jeg vil at den bærbare skal kunne se denne og kunne bruke den, men at printeren er skjult for resten av nettverket. (Det er flere andre enheter på nettverket tilkoblet til ruteren både trådløst og med kabel som ikke skal kunne bruke denne.)

Illustrasjon:
Rød: Wi-Fi
Grønn: Ethernet
Blå: USB

post-223190-0-57664800-1400505204_thumb.png

Endret av sevs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis nettet er nede så er Teamviewer nede. Du får ikke en "egen" teamviewer-server.

Tror ikke man trenger det, men hvis man må være tilkoblet til deres servere for sikkerhets skyld, så vil jeg tro at tilkoblingen blir raskere hvis datamaskinene er direkte tilkoblet til hverandre.

Når det gjelder å prioritere tilkoblinger mellom enheter som har alternative ruter må du sette opp metric. Google vet.

Skal google det.

Men jeg er egentlig ute etter dyptgående veiledning på hvordan jeg skal få til alle trinnene. :)

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...