Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Rettslære 1 privatist

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Det er litt vanskelig å spekulere i hvilket tema det er lurest å sette seg inn i. Det beste er naturligvis om du har en grunnleggende forståelse for det meste. Såvidt jeg vet er det sensor selv som utarbeider oppgavene, så derfor kan disse variere en del.

Jeg har selv hatt eksamen i rettslære 1 for noen uker siden. Trakk en oppgave som dreiet seg om arverett. Fikk her tre teoretiske spørsmål; skulle redegjøre for arvelovens regler om legalarv (al. kap 1), ektefelles arverett (minstearv) og uskifterett, samt regler om oppføring av testament (formregler og inhabilitetsregler). Fikk så en praktisk oppgave rettet mot de foregående teoretiske oppgavene. Den praktiske oppgaven gikk ikke veldig dypt, og jeg opplevde at jeg hadde mer enn nok tid på forberedelsesrommet.

Det som felte meg var det uforberedte spørsmålet, som satt meg litt ut av spill. Mitt beste tips til deg er å innarbeide lovsamlingen din skikkelig. Sett referanser mellom paragrafer og kapitler som det virker naturlig at du blir bedt om å sammenligne eller forklare sammenhengen mellom. Slik kan du enklere få en oversikt over hva du bør fremlegge når det uforberedte spørsmålet kommer. Og prøv å ikke stresse. Er du usikker på hva du skal svare, så tar du en titt i lovsamlingen din. Prøv å systematiser svaret ditt før du pøser ut med aktuelle lovregler.

Nå skal det riktignok nevnes at jeg ble trukket for å, og jeg siterer, "støtte meg for mye på lovsamlingen". Sensor savnet en uavhengighet fra den konkrete lovteksten, og sa at jeg burde ha mer innlevelse. Jeg må innrømme at jeg syns dette var litt rart å få trekk for, i og med at lovsamlingen er juristens viktigste verktøy, men sånn er livet :p Fikk en "veldig sterk" 5er.

Håper dette hjalp litt, selv om jeg ikke kunne svare på første del av spørsmålet ditt. Lykke til med eksamen! You can do it!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...