Gå til innhold

Sony Nex-6 - Bra kjøp til hverdagsbilder og amatør?

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter nytt kamera og er lei av kompaktkameraer med dårlig bildekvalitet. Men jeg har allikevel lyst på et som ikke er for stort, men greit å ta med seg.
Har sett litt på Sony Nex-6, som kommer veldig bra ut i tester. Men er dette et bra kamera for en amatør som stort sett skal ta hverdagsbilder? Bildekvalitet og brukervennlighet er det viktigste.
Og er dette et greit tilbud? http://cdon.no/elektronikk/sony/sony-nex-6-body-p27350896?utm_source=prisguide_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisguide_no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på utkikk etter nytt kamera og er lei av kompaktkameraer med dårlig bildekvalitet. Men jeg har allikevel lyst på et som ikke er for stort, men greit å ta med seg.

Har sett litt på Sony Nex-6, som kommer veldig bra ut i tester. Men er dette et bra kamera for en amatør som stort sett skal ta hverdagsbilder? Bildekvalitet og brukervennlighet er det viktigste.

Og er dette et greit tilbud? http://cdon.no/elektronikk/sony/sony-nex-6-body-p27350896?utm_source=prisguide_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisguide_no

Til hverdagsbruk er det helt topp. Om du syns prisen er høy, så gjør faktisk Canon EOS M seg meget godt til hverdagsbruk også, og det kommer med et skarpere kit-objektiv.

Prisen: 2495,- (Det er så billig at det ikke går an gå velge feil).

EDIT: 1999,-

http://www.euronics.no/Produkter/Foto-video/Speilrefleks/Canon-EOS-M-med-18-55mm-og-blitz-digitalt-speilreflekskamera

Lenke til kommentar

Til hverdagsbruk er det helt topp. Om du syns prisen er høy, så gjør faktisk Canon EOS M seg meget godt til hverdagsbruk også, og det kommer med et skarpere kit-objektiv.

http://www.euronics.no/Produkter/Foto-video/Speilrefleks/Canon-EOS-M-med-18-55mm-og-blitz-digitalt-speilreflekskamera

Skal man ha ett systemkamera, så ønsker man vel presumptivt å ha flere objektiv, så man kan jo velge feil, selv om huset er billig.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva man mener er dårlig bildekvalitet kommer ann på forventninger man har til utstyret samt kunnskapen til han/hun bak kameraet etc.

Kan du gi et eksempel på et bilde du har tatt som du mener har dårlig bildekvalitet?

På meg så virker det som du sidestiller kompaktkamera med dårlig bildekvalitet, og det er en stor missforståelse blandt mange tror jeg.

De billigste kompaktkameraene er ikke mye å spare på nei, det skal jeg være enig i, men er man villig til å bla opp mer penger, så tror jeg selv et kompaktkamera kan a pusten fra deg. (avhengig av hva du er vant til så klart).

problemet med billige kompaktkameraer er at dem nermest er blottet for manuelle innstillinger. man setter det i "Auto" og fyrer løs. Funker flott når det er godt lys, men når det begynner å bli litt mørkere så blir det total skjærings med tanke på kornete bilder (støy) etc. ved siden av elendig lysstyrke (som billige kompakter stort sett har) og elenedige ISO egenskaper så kan det bare rett og slett gå en vei, ned.

Men i godt lys/sollys blir det stort sett bra uansett kamera. Ja (gud forby) også mobilkameraer.

Prøv en Sony RX100 og fortell hva du mener :)

Lenke til kommentar

Skal man ha ett systemkamera, så ønsker man vel presumptivt å ha flere objektiv, så man kan jo velge feil, selv om huset er billig.

AtW

Til hverdagsbruk skal det litt til for at et EOS M blir feil. Det koster mindre enn et lommekompakt, har vesentlig bedre bildekvalitet enn et slikt, og kan suppleres med både ultra vidvinkel zoom og lyssterk vid-ish-vinkel.

EOS M systemet er ikke like godt utbygd, men det betyr ikke at det som finnes ikke kan brukes. Mer enn godt nok, og koster ikke skjorta.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva man mener er dårlig bildekvalitet kommer ann på forventninger man har til utstyret samt kunnskapen til han/hun bak kameraet etc.

Kan du gi et eksempel på et bilde du har tatt som du mener har dårlig bildekvalitet?

På meg så virker det som du sidestiller kompaktkamera med dårlig bildekvalitet, og det er en stor missforståelse blandt mange tror jeg.

Det kan godt være jeg tenker helt feil, men jeg har aldri vært fornøyd med kompaktkameraene jeg har hatt, mens f.eks med speilreflekskameraer jeg har lånt har jeg blitt veldig fornøyd. Selv med min manglende kunnskap ift foto:)

Her er noen eksempler på bilder jeg har tatt med mitt Sony Cybershot DSC-W570 (Som vel kan regnes som et billigkamera?)

post-182418-0-87190100-1400600517_thumb.jpg

post-182418-0-74145100-1400600625_thumb.jpg

post-182418-0-21139400-1400600814_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har sjekket EXIF dataene i bildene dine og det siste kan vertfall med en gang avskrives som bevegelsesuskarphet da lukkertiden er 1/30sek samtidig som det er brukt mye zoom her og det krever også enda kjappere lukkertid.

Det øverste bildet tror jeg er tatt ut av et vindu eller noe i fart. Man ser dette tydelig da veien og trærne i forgrunnen lider av bevegelsesuskarphet. Det ser man fordi bakgrunnen er skarpere enn forgrunnen. 1/250 er relativt raskt, men her har det nok ikke vert raskt nok.

Det midterste bildet ser ut til å være temelig skarpt helt neders lengst mot kameraet. Muligens fokusbom vil jeg tippe eller feil bruk av fokus.

Men jeg kan love deg at hadde du tatt de samme bildene med RX100 II i full auto hadde du fått hakeslipp i forhold.

Det kan faktisk se ut som om det kan være noe galt ett eller annet sted også, for slike dårlige bilder i sollys skal vel nermest ikke være mulig å ta, og vertfall ikek i full auto hvor kameraet bør klare dette utmerket i et slikt lys.

Men det siste bildet av dyret vil jeg med stor sikkerhet si er bevegelsesuskarphet er problemet.

Lenke til kommentar

Angående eksempelbildene er en eller flere ting helt feil, sansynligvis både fokusbom og bevegelsesuskarphet (selvsagt kan det være noe feil med kameraet og, samtidig kan fett-tilsmusset objektiv og gi en tilnærmet lik effekt). Med rett oppsett (og rent objektiv) ville selv et av dagens mobilkamera gitt bedre resultater.

Eksemplet til Bjerknez er mer i gata det man normalt vil få under slike gode lysforhold både med ordinære kompaktkamera og systemkamera - og da uavhengig av fabrikat.

Slik sett er det nesten samme hva du kjøper, det vil uansett gi bedre resultater enn dine eksempler (forutseningen er selvsagt at kamerainntilingene ikke er helt på trynet, da nytter det ikke med en rigg til 100.000,- heller).

Tor

Lenke til kommentar

Hastet meg innom Gamlebyen i Fredrikstad på vei til jobb i dag og knipset disse to bildene i hui og hast før jeg kjørte videre. Bildene er igjen tatt med RX100 II i full auto.

Så enten har du gjort noe galt, eller så er det noe galt med kameraet ditt, for slik eksempelbildene dine viser skal det nermest ikke være mulig å etterligne.

I sterkt sollys så har man alle forutsetninger for at kameraet skal klare biffen, og spesielt i full Auto modus. Når du peker et kamera som ditt ut i luften mens det står i full auto i strålende solskinn og det ser ut til at fokus bommer og eller at bildene blir uskarpe av andre grunner så er ikek kameraet ditt mye å spare på.

Men... her er bildene, og som du ser var det tåkete her i fredrikstad til morgenen i dag :)

post-30214-0-99860000-1400649984_thumb.jpg

post-30214-0-98352500-1400649982_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det var noe annet ja! Bildene jeg tok var tatt i full auto og da skulle vel de fleste bilder ihvertfall bli helt greie, trodde jeg.

For meg så kan det virke som om det er/var dugg eller skitt på linsa di. Hvis linsa di er skinnende ren og du er sikker på at du ikke har gjort noen feil, så vil jeg være tilbøyelig med å si at det er noe galt med kameraet ditt.

I strålende solskinn klarer alle kameraer og fokusere samt ta fine bilder, og spesielt i Auto, da dette utelukker feil på innstillinger etc.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Tipper bildene dine ble tatt ut gjennom et bussvindu - og så er det mange ekstra lag med glass som gir markant dårligere kontrast og uskarphet til et allerede billig kamera.

Spesielt første bilde bærer preg av at bevegelsesuskarphet - tatt med for lang lukkertid i fart, og tredje bilde ser ut til å være croppet inn en hel del.

Prøv heller å ta bilder mens du står stille, uten noe ekstra glass foran kameraet, og ta et bilde i godt sollys.

I tillegg er det mye å hente på å etterbehandle bildene - øke kontrast og skarpe opp.

Lenke til kommentar

Du har brukt et Sony DSC-W570 kamera på bildene, og alle bildene har en ukjent fargeprofil så fargene blir feil på web-visning. Du burde bruke sRGB på bilder du legger ut på Internett.

Når det gjelder DSC-W570 så gir det helt ok bilder på bruk av iso opp til 200 over det så bruker kameraet en form for støyreduksjon-algoritmer for å fjerne støyen og da blir detaljene smurt utover så bilder fremstår blasse og utviskete.

Hvis vi ta og ser på reinsdyrbildet har du brukt disse innstillingene, det er brukt iso640 og det er nok grunnen for at bildet fremstår som det gjør samt at fargeprofilen ikke er optimalisert for web.

Exposure Time 1/30

F Number 6.30

Exposure Program Program AE

Exif Image Size 2,592 × 1,944

ISO 640

Exposure Compensation 0

Max Aperture Value 2.6

Metering Mode Multi-segment

Flash Auto, Fired, Red-eye reduction,

Focal Length 22.5 mm

Exposure Mode Auto

Et nytt kamera vil nok hjelpe mye, men skal du ha mye bedre bildekvalitet burde du kjøpe et entusiastkompaktkamera og lære et minimum, det og sette iso, eksponeringskontroll og fokus samt forstå import/eksport av bilder.

Edit: her er en test av Sony DSC-W570

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Bildene er verken tatt ut av et vindu eller i fart. Men det er helt sikkert noe jeg har gjort feil, såpass selvinnsikt har jeg;) Men har uansett lyst på et nytt kamera da jeg har en liten på vei, og da er det jo stas med litt bilder. Og helst gode bilder. Så får jeg heller sette meg litt mer inn i ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...