Gå til innhold

Ønsker kontroll over dybdeskarphet -- må det være et speilrefleks?

Anbefalte innlegg

Det man må være klar over at brennvidden avtar proporsjonalt med størrelsen på billedbrikken.

Ulempen med dybdeskarpheten er at den nærmest avtar kvadratisk med brennvidden. Hvis man så kompenserer for dette med å øke brennvidden på et cropkamera, så må man gå lengre unna for å få samme utsnitt. Problemet er nå at dybdeskarpheten øker nærmest kvadratisk med motivavstanden igjen.

Forholdet mellom dybdeskarphet og blender er nesten lineær.

Det jeg prøver å si at brennvidden er den viktigste faktoren for å få lav dybdeskarphet og høy hyperfokusdistanse (sistnevnte er den avstanden der alt videre blir skarpt).

Siden en Sony DSC-RX10 har en 1” brikke vil den ha en crop-faktor på 2,727. Da må den benytte en brennvidde på 37mm for å tilsvare en 100mm på fullformat.

Med en lysstyrke på 2.8, og på to meters avstand, så vil du få en dybdeskarphet på ca 180mm. Dette tilsvarer blender 8 på en fullformat 100mm.

Nær hyperfokalavstand vil på en Sony DSC-RX10 være 22,2 meter (37mm f/2.8). På en fullformat 100mm 1.4 vil den være 119 meter. Det vil si at bakgrunnen ofte vil bli skarp på Sonyen.

Så skal du ta de helt softe bildene, så er det om å gjøre å ha størst mulig billedbrikke for således å kunne benytte størst mulig brennvidde og fotografere nærmest mulig motivet.

Har benyttet CoC på 0,011 for Sonyen, 0,03 for fullformat.

Jeg tar forbehold om regnefeil, men jeg mener at tallene skal være riktige.

Endret av Boeing
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...