Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg har en oppgave på skolen der jeg skal ta for meg problemstillingen: "Er DLD nødvendig for å ivareta Norges datasikkerhet?"

Jeg har gått tom for både mot og for argumenter, og står litt fast. Det er ikke mye igjen, men om noen av dere kunne gitt meg litt inspirasjon eller hjulpet meg litt videre hadde det vært supert! :-)

EDIT: skulle kanskje postet dette under "off topic" når jeg tenker meg om..

Endret av SkoleGirl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig svært få argumenter for DLD, men iherdig mange argumenter imot.

I DLD's siste inkarnasjon var det temmelig ubrukelig og kun bortkastede penger, siden det kun var når og hvor enheten var pålogget nettverket så ville det i praksis si at for hjemmenettverk med routere så ville disse vises som pålogget ved installasjon av internett og av og pålogging ved nettbrudd, med andre ord ubrukelig informasjon, vil de vite dette så befinner disse dataene seg ALLEREDE hos nettleverandøren.

For mobilenettverk så kan de vise bevegelser til en viss grad om roaming er aktivert, men igjen dette er også data de allerede kan hente hos telefon selskapet, eneste forskjellen er at de må ha papirer og rettslig godkjennelse, som muligens er argumentet for at politiet ønsket DLD... Mindre papirarbeid.

Så kort og greit, DLD var ikke annet enn en gavepakke til server produsenter og harddisk leverandører og bortkastede penger, uansett så har hw.no er artikkel hvordan danskenes DLD var i bruk.

KRIPOS sin drømmeversjon av DLD er en nærmere slektning til NSA's Prism, men enda denne har ikke levert noen skikkelige goder, bare en god del administrator hodepiner ved at de gigantiske databasene er rett og slett for trege og horrible å ta backup av.

Lenke til kommentar

De eneste som er for DLD er uvitende politikere i Arbeiderpartiet og Høyre. DLD innebar at man skulle lagre informasjon om hva nordmenn gjør på nettet og komunikasjon feks. over mail. Det som er tullete med dette er at man kan omgå DLD ved innkjøp av feks. VPN-programvare som koster 50 kroner i måneden. Resultatet er at myndighetene overvåker vanlige Norske borgere som ikke har noe å skjule. De som derimot har noe å skjule kan enkelt gjemme seg for DLD.

Endret av eesanne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...