Gå til innhold

Blir jeg utdatert som PL/SQL utvikler?

Anbefalte innlegg

Jeg er i 30-årene og har jobbet som systemutvikler ca 6 år. Har da hovedsakelig brukt pl/sql. Nå har jeg søk ny jobb og der er det også pl/sql som er programmeringsspråket. Er der så lurt? Burde jeg fått meg en jobb der jeg lærer java? Vil jeg om noen år være utdatert og uten mulighet til å bytte jobb? Noen meninger om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var PL/SQL utvikler i 1 år selv men har heldigvis kommet meg i et Java prosjekt. Det kommer til å være systemer som har PL/SQL som forretningsspråk i flere tiår fremover, så ikke bekymre seg for det. Behovet er fremdeles der selv om det kan være langt mellom jobbene.

Spørsmålet du burde stille deg er om du virkelig har lyst til å knytte resten av din karriere mot noe så vendor spesifikt. I tillegg synes jeg selv at det ikke var så bra økosystem rundt PL/SQL utvikling. Dette da spesielt med automatiserte enhet, integrasjon og komponenttest var det mangelfullt.

Jeg synes ikke det er lurt.

På mange områder rundt moderne programvareutvikling vil du være utdatert. Ikke forvent å være aktuelt til noe særlig annet enn PL/SQL jobber.

Min mening er at hvis du er en kritisk ressurs som både har domenekunnskapen og fagkunnskapen, bevege deg i en mykere retning. Dvs mot teknisk ansvarlig / teknisk ledelse / teknisk arkitektur.

Lenke til kommentar

Jeg er i 30-årene og har jobbet som systemutvikler ca 6 år. Har da hovedsakelig brukt pl/sql. Nå har jeg søk ny jobb og der er det også pl/sql som er programmeringsspråket. Er der så lurt? Burde jeg fått meg en jobb der jeg lærer java? Vil jeg om noen år være utdatert og uten mulighet til å bytte jobb? Noen meninger om dette?

Tjah, jeg ville lært meg java og Python. Java er greit, i og med at du enkelt kan programmere til bl.a android i tillegg til java spesifikke apper.

Python er greit å komme i gang med og allsidig, java er veldig greit. Men til mindre oppgaver, så synes jeg det blir litt vel mye å skrive for å få de utført. (Spesielt hvis det er snakk om automatiseringsoppgaver). Nå skal det sies, jeg jobber på drift og ikke utvikling.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet med PL/SQL i 15 år, men det har aldri vært hovedspråket. På det meste har kanskje 25% av tiden jeg bruker på utviklingsoppgaver dreid seg om PL/SQL. I dag er det kanskje 1-2%. Selv om Oracle er veldig utbredt, er Norge for lite til at det er trygt å basere seg på å kunne bare på dette språket.

En observasjon jeg har gjort rundt PL/SQL, er at de oppgavene jeg gjorde for 15 år siden, og de jeg gjør i dag, ikke har forandret seg nevneverdig. Det skjer med andre ord ikke veldig mye i denne sfæren.

Lenke til kommentar

Ville vel satset på å lære meg Java i tilegg. Jeg jobber ikke med PL/SQL men utviker en god del stored procedures som inneholder mye tilsvarende logikk, men det er ofte bare for å kunne tilby riktige data til forretningslaget. Og det er i forretningslaget hvor kodingen virkelig skjer.

Tror også vi kan forvente en viss nedgang i etterspørselen etter oss IT folk. De gode tidene er snart over og da gjelder det å være mest mulig allsidig.

Lenke til kommentar

..

Tror også vi kan forvente en viss nedgang i etterspørselen etter oss IT folk. De gode tidene er snart over og da gjelder det å være mest mulig allsidig.

Det skal i alle fall mer til for å falle bakom om man har en fot innenfor programmering og er nogenlunne inne med dagens programmeringsmetodikker og verktøy, og ikke bare arbeider med PL/SQL. "Jack of all trades, and master of none" er egentlig ikke noe jeg unner noen. Det er en karriere uten noe fokus, du peker deg egentlig ikke ut på noen områder, men har bøttevis med erfaring. Jeg ville aldri tatt det så langt, men det er bare en personlig menig.
Lenke til kommentar

Hvor man legger logikken er en smakssak. Personlig tror jeg modellen som PL/SQL representerer nok vil bestå i eldre prosjekter og til vedlikehold, men jeg har en følelse av at det er en nedadgående trend for nye prosjekter siden det er en vendor lock-in og en gammel måte å tenke arkitekturlogikk på. Jeg tenker DB for primært lagring i arkitekturmodellen og friheten blir større om man har slikt i app. Fordelen med den gamle modellen er først og fremst sikkerhet (black box) og ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...