Gå til innhold

Pc'en min vil ikke starte mer

fAight

Anbefalte innlegg

Hei,

I ettermiddag skjedde det noe veldig rart. Da ville nemlig ikke min gode "gamle" (1 år) pc starte opp. Jeg kom hjem sliten etter 6 timer forelesning på Høgskolen, og ville slappe litt av foran pc'en min. Men neida! Den ville ikke starte opp (kaldstart). Trykket på powerswitchen opptil flere ganger. Prøvde å holde den inne, men ingenting hjalp. Dette skjedde et par dager tidligere, men da startet den opp ca 10 sek etter jeg hadde slått på powerswitchen. Men denne gangen var det ikke noe liv.

Skriver nå på min bærbare i håp om å få hjelp.

Hva kan ha skjedd? Kan det være psu'en som begynner å bli sliten? Ram'en? Cpu'en? Uansett, da ville jeg vel ha fått noen form for beskjed under en evt. oppstart? Den lille grønne led'en (lampe) på hovedkortet lyser, så jeg tror det er strøm i hovedkortet, og jeg "hører" at det er litt spenning i psu'en. Kanskje det bare er en løs kontakt i selve powerswitchen. Jeg har gått igjennom alle ledningene; strøm, ide, panel-kabelene (reset, power, hd-ledningene). Og alt ser greit ut.

Håper noen kan hjelpe meg litt. Har nemlig noen filer i den stasjonære som jeg gjerne vil ha tilgang til så rask som mulig. Dessuten er den bærbare ikke noe særlig å spille på :cry:

Specs:

Hk: Asus P4S533, fsb 533, ddr333 (pc2700)

Cpu: P4 Nortwood [email protected] (fsb 120), boxed

Ram: Standard (no-name) 256 MB pc2700 + Samsung 256 pc2700

Hd: IBM 80 GB, 7200 rpm, ata 100

Skjermkort: Asus nVidia gf4ti4200, 128 MB

Kabinett: Chieftech Dragon Miditower (sort)

Psu: Chieftech 360W PSU (fulgte med kabinettet)

+ 2x Enermax 80*80 kabinettvifter

mvh

ridgea

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste nettopp emnet ditt :) Prøvde å se om noen hadde svart noe lurt der. Ja, det er noe dritt noe slikt skjer. Det rare med min situasjon er jo at pc'en min har jo gått som ei kule i over et år, men plutselig i ettermiddag ville den absolutt ikke mer...jaja. Håper noen glupinger kan kommer å hjelpe oss mindre glupinger :p .

Lenke til kommentar

og ingen har rørt maskina....

rista på en, eller kutta strømmen til den (var den på da du dro...?)

ville prøvd å kobla stømmen helt fra, og så en start...

ikke det.

kobla fra og sett om ledningen fra powerON knappen er skikkelig festet til HKet.

Gjerne resatt bios, fjerne batteriet i en 20sek bare for å se, du er en overklokker, husker sikkert alle bios instillinger.

Bruker du goop? ifall ikke kan du jo enkelt skjekke CPU og dens vifte..

gjerne vifta på CPU tok kvelden (dersom du forlot maskina på) og CPUen slukna som følge av dette....

Lenke til kommentar

Jeg tror at det er problemer med strømforsyningen eller hovedkortet. For å teste om det er det så må du sikkert låne deg en strømforsyning og et hovedkort.

Når det gjelder filene, så plukker du ut harddisken, stikker bort til en kompis som har en stasjonær PC med CD-brenner, og monterer harddisken i den. Da får du tilgang til filene dine, og du kan brenne de på en CD slik at du får flyttet de over til den bærbare PC'n din.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for rask respons.

Har nå nettopp prøvd:

* å starte med bare en rambrikke --> hjalp ikke.

* ta ut og sette på plass igjen skjermkortet --> hjalp ikke.

* ta ut strømledningene til floppy, brenner og dvd og starte --> hjalp ikke.

--> begynner å bli en smule frustrert ja :x

hehe...

Hadde også som sagt vansker med å starte opp maskinen for et par dager siden, startet ca 10 sek etter jeg hadde trykka på power-knappen. Tror jammen at psu'en har tatt kvelden. Litt rart at det lyser på hk'et da. Men kanskje det er alt den har, akkurat til å lyse den lille grønne lampa?

Har nettopp flytta til en ny by, Halden. Så jeg kjenner ikke noen særlig her enda. jaja. Men nå har jeg en veldig god unnskylding til å oppgradere. Og nytt hk har jeg siklet etter lenge :D

Tror dere resett av bios kan hjelpe?

mvh

ridgea

Lenke til kommentar

nå har jeg prøvd:

* resette bios (tok ut batteriet i ca 30 sek)

* spratt opp front dekslett for å sjekke power-knappen og ledningene - alt var i skjønneste orden

--> hjalp ikke!

Pc'en min er like død :cry: nå begynner jeg seriøst å grine...nei, skal prøve å holde meg.

Så hva tror dere nå da? Skal jeg gå finne meg en ny psu? Hva anbefaler dere av merket? Eller er det hk'et jeg trenger å bytte? Hva anbefaler dere i så fall her? Eller ja takk begge deler? :p

mvh

ridgea

Lenke til kommentar

Angående mitt problem! Har det samme problemet. Hadde kjøpt ny pc satt sammen det viktigste altså CPU, RAM, HK, og SK :)!

Satt i strømmen og gleder mei til å skru på pcen for første gang! Ingenting skjer :cry:! Så er det noe jeg trenger nytt da? Hadde tenkt å kjøpe mei nytt hk og psu uansett etterhvert :)! :shrug:

Lenke til kommentar

går litt forover med mitt problem. Jeg har nå funnet ut at maskinen starter til slutt, men det starter først flere minutter (opptil flere timer) etter jeg har trykka på power-knappen. Jeg prøvde å starte maskinen i dag tidlig før jeg skulle ut i praksis, men det var ingen tegn til liv. På formiddagen får jeg derimot en beskjed av samboeren over telefon at maskinen plutselig har startet opp. Når jeg kommer hjem, fortsetter jeg med å prøve å løse problemet, men skjønner fortsatt ingenting. Så nå må jeg trykke på powerknappen og bare vente på at maskinen skal starte opp. For den starter opp, men det tar bare VELDIG lang tid. Hittil har den pleid å starte etter ca 8-10 min (pleier å sitte å se på tv mens jeg venter, og plutselig hører jeg pc'en begynner å dure og går).

Noen som vet hva som kan ha skjedd? Er det psu'en som har blitt defekt og trenger å bli litt "varm" og "lade opp" får å starte? Eller er det dårlige kontakter på hovedkortet?

håper noen kjenner litt til dette..

mvh

ridgea

ps. driver å reinstallerer den stajsonære nå...(for den har ikke problemer med restart, bare kaldstart.

Lenke til kommentar

Har vært borti et lignende problem på samme psu, men med et annet hk, da ville ikke pc'en starte før om en ca 10min, men dette viste seg og være hk(prøvde alle andre komponenter separat).

Har også hatt et likt hk som ikke ville starte med en gammel aopen psu men da løste problemet seg med en ny psu kraftigere psu.

Lenke til kommentar

har funnet ut litt mer. Det tar fremdeles en god del tid fra jeg trykker på powerknappen til den starter. Men nå har jeg funnet ut at hvis jeg tar bort nettverkskabelen og setter den inn igjen, så starter maskinen! Noen ganger starter den også når jeg bare tar ut nettverkskabelen. Andre ganger hjelper det ikke. Hva tror dere nå? Hk eller psu?

mvh

ridgea

Lenke til kommentar

Når jeg leste her i starten så ville jeg satset på at PowerOn kabelen ikke satt skikkelig i HK'et. Enkel måte å teste det på ta powerknappen bare er en bryter som kortslutter 2 pinner på hk'et i veldig kort tid. Bruk en liten kniv/ binders eller lignende og kortslutt de to samme pinnene som Power On skal kortslutte. Pass på å ikke kortslutte noen andre pinner. Av og til så kan det begynne å oksidere på bryterens kontakt overflater og at man trykke mange ganger før den endelig får kontakt og kortslutter.

Men når du skriver senere om at du kan trykke på power knappen en gang så gå og se på tv og etter 10 min så plutselig starter den av seg selv! Da sier jeg HÆ, dægern for et snålt problem.

Jeg vil nok ikke anta at det er strømforsyning som er problem. Jeg vil nok heller anta at det er noe med hovedkortet som har blitt feil. Har du prøvd å flashe bios med en nyere oppdatering? Siden du brukere ASUS så har du mulighet til å bruke ASUS Utility Flash programmet og oppdatere i Windows. Da finner programmet selv riktig BIOS versjon og flasher mens du er i Windows. Dette programmet kan du laste ned fra www.asus.com, velg global.

Er en mulighet for PSU, men tviler på det. Ikke det jeg ville testet først.

Men spørs hva man har lettest tilgjengelig. Er jo evt enkelt å skru ut PSU fra en kompis og låne den. Pass på at det er ATX og P4 støtte i den., samt så bør den nok ligge på ca 300W og mere. La kun hoved harddisk være tilkoblet, ta bort andre HD'er og CD-Roms etc, da bruker man mindre strøm og du risikerer ikke å knekke naboens strømforsyning om den er mindre enn din. :o)

Lykke til.

Lenke til kommentar

uansett hv du gjør, bruk reklamasjonsretten din!

pc-deler vil jeg tro har en forventet levetid på 3-5 år, så du skal få bytta delene, evt. legge til litt for å få noe bedre.

jeg vil satse på at det er hovedkortet. kan være at det har fått seg en dose med statisk elektrisitet. for da kan problemene bare komme å gå som de vil.

håper dette hjalp. 8)

Lenke til kommentar

tusen takk for innspill.

maskinen bruker nå bare lengre og lengre tid på å starte opp. Den er også blitt mer uforutsigbar - hjelper ikke å dra ut og inn nettverkskabelen som jeg nevnte i sted. Jeg tror også det er hk'et, så nå er det bare å vente på neste lønning.

kan jeg forresten bruke min northwood p4 2.0GHz på et asus i865pe kort?

eller skal jeg hoppe over til en billig amd løsning? forslag?

edit:

huff, nå vil ikke pc'en starte i det hele tatt lenger :( (har venta i et døgn nå.. :p)

kan statisk elektrisitet ødelagt evt. andre komponenter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...