Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Korrupt Register?

Anbefalte innlegg

Jeg har lagret en masse bilder på en ekstern disk på en Netgear ReadyNAS 4. Forleden dag flyttet jeg en katalog med masse undermapper inne på NAS-boksen, og så gikk PCen svart, ingen strøm.

Når jeg fikk på PCen igjen var mappen med undermapper og bilder borte, dvs bildene er der, men jeg kan ikke få tilgang til mappene, eller bildene når jeg ikke kan se dem.

Er det mulig å igjen få tilgang til mappene/bildene? Bildene er der jo, men jeg kan jo ikke nå dem når jeg ikke kan liste eller se mappene de lå i.

Jeg har prøvd ulike recovery program, men de finner ikke det externe ReadyNAS systemet eller noen av diskene på den.

Jeg tok også ut harddiskene fra NAS-boksen og satte dem i pc-en i håp om at jeg kunne se på dem der, men de er tydligvis formatert annerledes enn en HD, for jeg kan ikke lese dem i min PC (win7).

Er det mulig å rette opp en feil som dette, eller er alle bildene tapt? Noen som har peiling? Noen eksperter som kan svare?

(Og nei, jeg har IKKE backup.) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Readynas fra netgear bruker visstnok linux lvm raid med ext filsystem og 16k block.

Så man kan ikke putte disse i noen Windows maskin.

Det er også forskjellig underliggende arkitektur (sparc eller x86)

Det er mulig å hente data fra dem om raid/data "er" intakt , hvilket er lite trolig her ifb med

move av directory og files over nettverk og under et strømbrudd.

Men man må benytte linux.

Noen eksperimenterer med readynas recovery med ext2fuse vha linux images til vmware under Windows. Dette prosjektet ble startet med bakgrunn i om det skulle bli hardware feil på boksen.

http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=35153&start=1

Lenke til kommentar

OK, det høres lovende ut. Filene ble heldigvis flyttet internt på NAS-boksen, ikke fra PC til NAS eller omvendt, så forhåpetligvis går det bra.

Skal få noen mer "sakkyndige" til å hjelpe meg med dette, så jeg videreformidler info til ham.

Takk for info! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...