AnonymDiskusjon Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Hei, For å gjøre en lang sak kort, ble stoppet i å kjøre bil uten førerkort. Er mindreårig. Stoppet bilen og fortalte sannheten til betjenten, hadde en hyggelig samtale og ble kjørt hjem, foreldre informert. Fulgte fartsgrensen nøyaktig, ingen videre lovbrudd og så videre, og løy ikke og gjorde ingenting annet galt. Har etter cirka en måned nå fått forelegg i posten på 8000kr, noe jeg tror er det maks en får for å kjøre uten førerkort for første gang. Er det lurt/dumt å krysse av på at jeg ikke godtar botens størrelse og/eventuelt tap av førerrett/sperrefrist? Føler jeg har "fortjent" (selv om dette er min egen feil, trenger ingen moralprek her) en litt mildere straff ettersom jeg var så "åpen" og fortalte alt til betjentene. Er det noe vits i å krysse av her, eller vil jeg gjøre ting verre? Anonymous poster hash: c6479...957 Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 (endret) Jeg ville godtatt forelegget. Du kjørte jo faktisk uten førerkort. Du var klar over at du brøyt loven. Det er bra du var hygglig mot politiet. Kan hende det hadde fått større konsekvenser hvis du hadde vært frekk, eller hadde kjørt fortere enn du gjorde. Nå har du jo faktisk ikke lappen og du er mindreårig, så jeg synes ikke det var så ille. Det er sure penger, men ta det heller som at du har blitt en erfaring rikere Endret 18. mai 2014 av -Twix- Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2014 Jeg ville godtatt forelegget. Du kjørte jo faktisk uten førerkort. Du var klar over at du brøyt loven. Det er bra du var hygglig mot politiet. Kan hende det hadde fått større konsekvenser hvis du hadde vært frekk, eller hadde kjørt fortere enn du gjorde. Nå har du jo faktisk ikke lappen og du er mindreårig, så jeg synes ikke det var så ille. Det er sure penger, men ta det heller som at du har blitt en erfaring rikere Det er jeg klar over, men jeg tenker at alle som kjører uten førerkort første gang får 8000kr i bot, så hadde egentlig håpet på at jeg skulle få litt nedsatt siden jeg var såpass hyggelig og så videre. Spurte flere ganger til betjenten om han var sikker på at han skulle skrive ned at jeg samarbeidet og alt. Står også noe om strafferabatt og at dersom jeg ikke godtar forelegg frafaller dette og blir boten 9600? Anonymous poster hash: c6479...957 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 De fleste legger seg vel flat når de blir tatt såppass kraftig med buksene nede som her, så du har jo egentlig ikke mye å klage over. Det vil heller være interessant hva som kan være positivt / negativt ved å ikke godta forelegget, kan du gjøre det verre enn det er ville jeg ikke gjort det. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2014 Slik jeg tolker det vil boten miste strafferabatten sin, og altså bli 9600,- før den behandles i retten. Det jeg ikke skjønner er hvorfor boten er såpass høy umiddelbart, de fleste jeg leser fikk kun bot på 5000 rundt der. Går det på inntekt av foreldre/verge også? Er jo urimelig at jeg som har gjort noe ulovlig får størst mulig bot fordi jeg er mindreårig og mine foreldre har inntekt med mange nuller bak. Skjønner helt klart at jeg ikke har noe særlig å klage på, men synes det er urimelig høy bot for at jeg har kun kjørt en halv kilometer hjemmefra og ble stoppet, uten å gjøre noe videre galt. Anonymous poster hash: c6479...957 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Få foreldrene dine til å betale da vel? Dessuten hvorfor er du våken nå? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2014 Få foreldrene dine til å betale da vel? Dessuten hvorfor er du våken nå? Her handler det ikke om hvem som betaler, her handler det om at jeg synes boten er urimelig høy. Jeg er våken fordi jeg ikke føler meg for å sove riktig enda, men takk for at du spør. Anonymous poster hash: c6479...957 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2014 men synes det er urimelig høy bot for at jeg har kun kjørt en halv kilometer hjemmefra og ble stoppet, uten å gjøre noe videre galt. Tenk om de ikke hadde stoppet deg, og du hadde kjørt ned noen. Du ville ikke hatt gyldig forsikring, og kunne fort blitt gjeldsslave for resten av livet. Sånn sett slapp du billig unna. Har du egentlig forstått alvoret av det du har gjort? Det virker ikke slik. Anonymous poster hash: b2521...e4a 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Få foreldrene dine til å betale da vel? Dessuten hvorfor er du våken nå? Her handler det ikke om hvem som betaler, her handler det om at jeg synes boten er urimelig høy. Jeg er våken fordi jeg ikke føler meg for å sove riktig enda, men takk for at du spør. Anonymous poster hash: c6479...957 Verden kommer søren meg aldri til å være rettferdig, dessuten rettferdighet eller goodwill kan du lete langt etter hos politiet. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 (endret) Få foreldrene dine til å betale da vel? Dessuten hvorfor er du våken nå? Her handler det ikke om hvem som betaler, her handler det om at jeg synes boten er urimelig høy. Jeg er våken fordi jeg ikke føler meg for å sove riktig enda, men takk for at du spør. Anonymous poster hash: c6479...957 Urimelig høy? Eksempelvis ligger en høy fartsbot i underkant av 10000 kr. Det koster nesten 6000 kr å kjøre mot et et skilt, og du har kjørt uten førerkort. Boten er ikke urimelig høy. Endret 18. mai 2014 av ^Th0mas^ 5 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2014 men synes det er urimelig høy bot for at jeg har kun kjørt en halv kilometer hjemmefra og ble stoppet, uten å gjøre noe videre galt. Tenk om de ikke hadde stoppet deg, og du hadde kjørt ned noen. Du ville ikke hatt gyldig forsikring, og kunne fort blitt gjeldsslave for resten av livet. Sånn sett slapp du billig unna. Har du egentlig forstått alvoret av det du har gjort? Det virker ikke slik. Anonymous poster hash: b2521...e4a Nok en gang trenger jeg ikke moralprek. Er fullt klar over det jef har gjort og at jeg vil måttw ta konsekvensene av mine handlinger selv. Tråden handler dog om om det er now plussminus ved å ikke godta forelegget. Anonymous poster hash: c6479...957 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 (endret) Det høres ut som en dum idé for deg å nekte å godta forelegget. Du har fått et forelegg, ikke et forenklet forelegg. Forelegget er lagt frem av politijuristen, og dette kommer på vandelsattesten din. Dersom du nekter å godta forelegget, så må det reises sak mot deg. Da risikerer du å havne i retten, hvor du da må vitne mot politimannen som tok deg på fersk gjerning. Du risikerer dermed saksomkostninger i tillegg. Endret 18. mai 2014 av Quote Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 hvis du tar det til retten, vil ikke argumentene "kun kjørte halvannen km" og at du la deg flat gjøre noe som helst. Du må ha noe bedre å stå på, ellers ville jeg godtatt før det er for sent. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Jeg ville som et første steg kontaktet påtalejuristen som (så vidt jeg vet) skal være oppgitt på forelegget, og spurt denne om hvorfor boten ble så høy. De fleste politidistrikt opererer med rådgivende satser for forelegg basert på hva lovverket åpner for, hva det er rettspraksis for og tidvis også om noe er et særlig problem, slik jeg forstår det. Jeg ville også snakket med foreldrene mine om dette. Lenke til kommentar
TheOnlyHopeLeft Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Hei, For å gjøre en lang sak kort, ble stoppet i å kjøre bil uten førerkort. Er mindreårig. Stoppet bilen og fortalte sannheten til betjenten, hadde en hyggelig samtale og ble kjørt hjem, foreldre informert. Fulgte fartsgrensen nøyaktig, ingen videre lovbrudd og så videre, og løy ikke og gjorde ingenting annet galt. Har etter cirka en måned nå fått forelegg i posten på 8000kr, noe jeg tror er det maks en får for å kjøre uten førerkort for første gang. Er det lurt/dumt å krysse av på at jeg ikke godtar botens størrelse og/eventuelt tap av førerrett/sperrefrist? Føler jeg har "fortjent" (selv om dette er min egen feil, trenger ingen moralprek her) en litt mildere straff ettersom jeg var så "åpen" og fortalte alt til betjentene. Er det noe vits i å krysse av her, eller vil jeg gjøre ting verre? Anonymous poster hash: c6479...957 Er man med på leken så må man tåle steken... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Jeg ville som et første steg kontaktet påtalejuristen som (så vidt jeg vet) skal være oppgitt på forelegget, og spurt denne om hvorfor boten ble så høy. De fleste politidistrikt opererer med rådgivende satser for forelegg basert på hva lovverket åpner for, hva det er rettspraksis for og tidvis også om noe er et særlig problem, slik jeg forstår det. Jeg ville også snakket med foreldrene mine om dette. Det er et eget rundskriv som regulerer bøtesatser i slike tilfellet, se vedlegget side 3 (eller side 14 i pdf leseren): http://riksadvokaten.no/filestore/Dokumenter/2009/Rundskrivnr3for2009-Vegtrafikkovertredelserstandardisertebtesatserbeslagavfrerkortmv..pdf Trådstarter: I denne saken så vil nok innrømmelsen din ikke ha særlig vekting med tanke på at du ble tatt på fersk gjerning. Jeg personlig ville nok godtatt forelegget (du kommer nok også å få sperrefrist), men du kan jo selvfølgelig ta en telefon til politijuristen. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Sånn generelt sett er nok det lureste å godta ett forenkelt forelegg, det er enkelt og du blir ferdig med saken så fort du har betalt boten. Viss du ser bort i fra utsettelse og prikker mm. så har det ingen sure miner heller. Det å gå til sak når du har blitt tatt med buksa nede er ofte lite hensiktsmessig. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Resultatet er, uavhengig av om buskene var nede billedlig talt eller bokstavelig talt i anledning urinering, stort sett fellende dom og større innhugg i feriekassa, ja. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2014 Takk til de som kom med gode svar og holdt seg til spørsmålet. Er det slik at sperrefrist eventuelt blir registrert umiddelbart? Det er nå 5 dager siden forelegget ble behandlet og sendt ut, og ringte for å spørre angående sperrefrist men det var ikke registrert noe. Tror det lureste her er å bare godta forelegget som alle sier, ja. Anonymous poster hash: c6479...957 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Nei, med politiet og slike ting kan du måtte vente en stund uten noe særlig info. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå