AnonymDiskusjon Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Jeg bor i blokk med lekkasje i fasaden - sløv formann gjør ikke noe. Hva kan jeg gjøre? For 2 år siden begynte det, da måtte jeg purre og purre før formannen endelig tok tak i saken. Da hadde parketten min blitt ødelagt. På et fellesmøte tok jeg opp dette og da ble han mildt sagt forbannet og påstod at han hadde gjort det han kunne. Like før jul oppdaget jeg også en liten lekkasje i en annen del av fasaden, tok igjen kontakt med ham uten at det skjedde så mye. Mindre omfang og det regner kun inn når vinden står på. Har gitt beskjed 3 eller 4 ganger siden nyttår, men han gjør ingenting. Den første meldingen sendt jeg som e-post, de andre som SMS. Hva kan jeg gjøre for å få tettet dette før jeg igjen får ødelagt parkett? Takk. Anonymous poster hash: 5d917...ef0 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Gjort det han kunne? Hele poenget med å betale fellesutgifter til sameiet er nettopp for at de skal utbedre problemer som dette. Vet ikke hva du kan gjøre i denne situasjonen, men hadde selv blitt forbannet. Bor i et sameie selv, men ting fungerer relativt bra her. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Jeg hadde prøvd å snakke med de andre beboerne. Det kan fort bli et problem for dem også. Det er enklere å stå i mot én beboer vs hele sameiet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2014 Gjort det han kunne? Overhodet ikke, han lot det gå flere mnd. Når jeg tok det opp i ettertid ble han ekstra hårsår. Føler at jeg får det igjen denne gangen. Håper noen kan tipse meg om hva en formell klage skal inneholde slik at jeg slipper å bruke mer tid på dette tullet. Eller er jeg prisgitt formannens humør evt. neste årsmøte? Bare jeg slipper nok en skade på gulvet mitt. Anonymous poster hash: 5d917...ef0 Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Forhistorien tatt i betraktning - send formell henvendelse med kopi til resten av styret, og om du vil skape ekstra fuzz så heng opp kopi på korketavlen i ganga. I tillegg hadde jeg selv ringt daglig inntil du får et svar, og be om konkrete frister: "Når får du sett på det?" "innen en uke? OK, da ringer jeg igjen om presis en uke". evt: "OK, kan jeg heller få myndighet til å utrede dette selv, få en takst osv?" Ta initiativ, og heng såpass på at det blir mindre plagsomt for ham å ordne opp enn å ignorere deg. Utover det har dere vel en forretningsfører, xBBL/OBOS/KOBB e.l.? Prøv å få hjelp der, de er jo borti mye slike saker. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Forutsatt at historien din er sann så høres det ut som en styreformann som forsømmer pliktene sine. I så tilfelle bør du fremme et mistillitsforslag mot vedkommende. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 (endret) Ofte starter slike "ingen-gjør-noe" problemer med at ingen vil ta ansvaret i sameiet (ingen ønsker å være formann). Dette gjelder kanskje særlig om fellesutgiftene er såpass lave at det ikke finnes midler til kompliserte utbedringer (kan fort bli dyrt). De som til slutt blir valgt er ikke akkurat spesielt entusiastiske. Du bør imidlertid kunne få en oversikt over hva som er gjort og en forklaring på hvorfor det ikke gjøres mer. Ta problemet opp som en sak på neste sameiermøte og evt. foreslå deg selv som kandidat til styret. Endret 19. mai 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Et løsningsorientert forslag (mistillitsforslag tetter ingen høl i veggen): Dette er sannsynligvis en forsikringssak, men det er ikke sikkert styret har tenkt på det. Spør styret hvor bygningen er forsikret, og om det er ok for dem at du tar kontakt direkte med forsikringsselskapet. Hvis skaden er inne hos deg vil du sikkert uansett være tilstede ved befaring/takst, så du kan like gjerne avtale et tidspunkt som passer for deg. Når du har gjort avtale - gi beskjed til styret, så de kan være tilstede om de ønsker det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Dette er sannsynligvis en forsikringssak, men det er ikke sikkert styret har tenkt på det.Neppe. Er bygningen gammel er sannsynligvis årsaken setninger (bevegelser i bakken) og/eller fasade slitasje. Sånt dekkes ikke av noen forsikring. Er det et nytt hus kan det også være konstruksjonsfeil, da må en i tilfelle ta det med entrepenøren. Jeg er rimelig sikker på at utbedring må bekostes av sameiet. Siden dette har pågått over tid kan det også etterhvert bli en fare for fuktskader/sopp ol. i veggene. Det vannet som kommer helt inn i leiligheten utgjør kanskje det minste problemet. (Dette med litt forbehold om hva TS egentlig mener med "sprekk i fasaden") Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2014 Takk for alle svar. Hadde egentlig håpet at jeg kunne vise til lov x osv. Det er ikke forsikringssak, sameiet har god økonomi men det er selektivt hvem som får bistand fra formannen. Slik er han bare og det er ingen andre som ønsker å ta jobben fra ham. Jeg ringte ham, han kunne ikke huske at vi hadde snakket om dette tidligere. Jeg ba ham om å tilkalle reperatør i løpet av en uke, eller gi beskjed hvis det ikke gikk. Han bekreftet. Følger det opp om 1 uke, hvis ingenting er gjort får jeg vurdere oppslag evt. gi beskjed til de øvrige i styret. Tok opp samtalen... i tilfelle han ikke husker at vi har snakket sammen i dag. Tvi tvi. Anonymous poster hash: 5d917...ef0 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Gudd løkk! Og for all del - ikke gi deg! Begynner han å unnvike igjen, så maser du mer jo mer han unnviker. Endret 20. mai 2014 av toth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå