NothingEverLost Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 På kortsvarsoppgaven synes jeg det var vanskelig å finne noe særlig virkemidler bortsett fra rim og en sammenligning?... Satt med kortsvaren i nesten to timer før jeg gikk videre til del 2. På langsvarsoppgaven valgte jeg novelltolkning av "bestemor søv", men synes det var en veldig spesiell novelle.. Tolket det som at den handlet om døden hvertfall. Fant på en del symboler om fjellet og sola, men budskapet var vanskelig å formulere synes jeg. Valgte også "bestemor søv" på del B, syntes det var litt fjernt etter å ha lest igjennom første gang, men etter å ha lest nøye gjennom flere ganger fant jeg et par ulike temaer - døden og ensomhet er sentrale temaer, mens drømmer virket som å være det konkrete motivet. Jeg frostod ikke helt avslutningen, men tolket det som en åpen slutt. Del A syntes jeg var lettere, skulle gjerne skrevet en langsvarsoppgave der. Ja, enig. Hvorfor var det første vi fikk vite at hun hadde både grønn og grå stær liksom? Etter hvert forstod jeg litt mer tror jeg. Jeg tolket slutten som at bestemoren var død, og det var derfor hun ikke åpnet da familien banket på. Hun drømte bare like før store hendelser i livet, og det siste som manglet var hennes egen død. Fjellet symboliserte livet hennes, og sola var tida som gikk. De tre toppene var barndom, voksenliv og alderdom. På slutten sa hun at ikke kunne skille mellom fjellet og himmelen lenger, altså mellom livet og døden = hun døde. Det var hvertfall slik jeg tolket slutten 1 Lenke til kommentar
sultenape Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Irriterte meg litt at det var maks 250 ord på å analysere Nordmannen, et dikt som jeg lett kunne brukt flere sider på å analysere for å vise mer kompetanse. Lenke til kommentar
emwa Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Vil også nevne at dette pilotprosjektet i Oslo var helt kaos. Internet var umulig å logge seg på for fleste rundt leveringstid, og vaktene hadde ingen aning om hvordan ting skulle gjøres. Noen folk som gikk rundt med navnskilt fra Privatistkontoret gikk rundt å snakket om at folk snart strøk pga. de ikke fikk levert i tide. Var jo helt latterlig. De fortjente seg en mitt på tryne. Jeg leverte 14:20 og det var forsatt flere som ikke hadde levert når jeg forlatte bygget 10min etterpå. Utrolig sært. Er jo ofte mange som har utvidet tid, og som leverer ca. 15.00. Dette er jo noe som skolen vet om, og sensor som skal åpne oppgaven vet vel ikke om en kandidat har utvidet tid. Er heller ingenting en kan krysse av på inne på leveringssiden i forhold til tiden, så det at de sa at noen snart strøk, er vel helt latterlig. Lenke til kommentar
privatist Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Irriterte meg litt at det var maks 250 ord på å analysere Nordmannen, et dikt som jeg lett kunne brukt flere sider på å analysere for å vise mer kompetanse. FML!!!!! Jeg glemte at man ikke skulle ha mer enn 250 ord og skrev 491. Tror dere at dette vil trekke ned hele oppgaven, dersom resten av oppgaven og språket tilsvarte en femmer. Lenke til kommentar
trehundretusenkinaputter Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Men er det å skrive helt feilfri nynorsk så viktig da? Dette går vel bare under det kompetansemålet som heter "mestre formverket og ha god ortografi" elns som bare er en liten del av det vurderingsskjemaet de vurderer ut fra. Det viktigste er vel innholdet, strukturen og at det kommuniserer godt. Altså, ingen bør gjera mistaket i å tru på at feilfri nynorsk automatisk medfører 6-ar, eller at veik nynorsk medfører strykkarakter. Evna di til å m.a. visa oversyn over norsk språk og litteratur kan hjelpa deg langt på veg dersom du slit med nynorsken i seg sjølv. Men på same stunda skal også karakteren din uttrykkja kor godt du meistrar sidemålet ditt, så det må vera ein balanse mellom kunnskap og meistring. Irriterte meg litt at det var maks 250 ord på å analysere Nordmannen, et dikt som jeg lett kunne brukt flere sider på å analysere for å vise mer kompetanse. Absolutt. Eg trur at maksimalgrensa på 250 er veldig arbitrær og altfor streng. Ho har skadd elevar meir enn ho har hjelpt, iallfall etter røynsla mi. Endret 27. mai 2014 av hahahahva Lenke til kommentar
eirikkss Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Irriterte meg litt at det var maks 250 ord på å analysere Nordmannen, et dikt som jeg lett kunne brukt flere sider på å analysere for å vise mer kompetanse. Samme her! Etter å ha lest diktet laget jeg en preposisjon hvor jeg hadde planer om å skrive side opp og side ned - helt til jeg så at det var en grense på 250 ord... Lenke til kommentar
eirikkss Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Irriterte meg litt at det var maks 250 ord på å analysere Nordmannen, et dikt som jeg lett kunne brukt flere sider på å analysere for å vise mer kompetanse. FML!!!!! Jeg glemte at man ikke skulle ha mer enn 250 ord og skrev 491. Tror dere at dette vil trekke ned hele oppgaven, dersom resten av oppgaven og språket tilsvarte en femmer. Vil nok trekke ned en del i og med at du skrev nesten dobbelt så mange ord som du skulle. Selv skrev jeg 265 eller noe slikt, klarte rett og slett ikke avgrense noe mer... Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Irriterte meg litt at det var maks 250 ord på å analysere Nordmannen, et dikt som jeg lett kunne brukt flere sider på å analysere for å vise mer kompetanse. Samme her! Etter å ha lest diktet laget jeg en preposisjon hvor jeg hadde planer om å skrive side opp og side ned - helt til jeg så at det var en grense på 250 ord... Hehe, tror ordet du leter etter er "disposisjon". Mener det ikke slemt, men dette er en tråd for eksamen i norsk så 2 Lenke til kommentar
emwa Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Irriterte meg litt at det var maks 250 ord på å analysere Nordmannen, et dikt som jeg lett kunne brukt flere sider på å analysere for å vise mer kompetanse. FML!!!!! Jeg glemte at man ikke skulle ha mer enn 250 ord og skrev 491. Tror dere at dette vil trekke ned hele oppgaven, dersom resten av oppgaven og språket tilsvarte en femmer. Vil nok trekke ned en del i og med at du skrev nesten dobbelt så mange ord som du skulle. Selv skrev jeg 265 eller noe slikt, klarte rett og slett ikke avgrense noe mer... Det går nok fint med 256. Så et rundskriv på udir der det stod +/- 10% 250. Går derfor an å gå over 250, men ikke mye. Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Man stryker nesten på del 1 om man klarer å skrive 400 ord, eller mer. Hensikten er å vise det at man behersker 250 ord samt besvare spørsmålet. 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Tja, bruker du mer enn 250 ord på å besvare del 1 så har du ikke forstått oppgaven enkelt og greit.. Det var ikke en fullstendig analyse, men du skulle formulere tema og redegjøre for de viktigste virkemidlene på en kort og presis måte. Altså nettopp å ikke skrive ut i det vide og brede om nordavind og sønnavind og bøjlan blå For noen jævelige stoler forresten. Endret 27. mai 2014 av Kakeshoma 1 Lenke til kommentar
privatist Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Man stryker nesten på del 1 om man klarer å skrive 400 ord, eller mer. Hensikten er å vise det at man behersker 250 ord samt besvare spørsmålet. Takk for oppmuntringa. Snakket med en norsklærer som mente at det kunne trekke deg ned hvis man vippa mellom to karakterer, men langsvaret var viktigst og det verste var at jeg hadde prioritert bort tid istedenfor å skrive på langsvarsoppgaven. Så dere trenger ikke fryde dere så mye over at jeg fucka opp likevel. Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Man stryker nesten på del 1 om man klarer å skrive 400 ord, eller mer. Hensikten er å vise det at man behersker 250 ord samt besvare spørsmålet. Takk for oppmuntringa. Snakket med en norsklærer som mente at det kunne trekke deg ned hvis man vippa mellom to karakterer, men langsvaret var viktigst og det verste var at jeg hadde prioritert bort tid istedenfor å skrive på langsvarsoppgaven. Så dere trenger ikke fryde dere så mye over at jeg fucka opp likevel. Nei, det er sikkert ikke så ille tipper de kanskje bare kutter ut de 200 siste ordene i kortsvaret ditt og vurderer svaret ditt som om de 275 første ordene er de eneste du har skrevet. Det ville jeg gjort hvis jeg var sensor. Lenke til kommentar
sultenape Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Man stryker nesten på del 1 om man klarer å skrive 400 ord, eller mer. Hensikten er å vise det at man behersker 250 ord samt besvare spørsmålet.Takk for oppmuntringa. Snakket med en norsklærer som mente at det kunne trekke deg ned hvis man vippa mellom to karakterer, men langsvaret var viktigst og det verste var at jeg hadde prioritert bort tid istedenfor å skrive på langsvarsoppgaven. Så dere trenger ikke fryde dere så mye over at jeg fucka opp likevel. Nei, det er sikkert ikke så ille tipper de kanskje bare kutter ut de 200 siste ordene i kortsvaret ditt og vurderer svaret ditt som om de 275 første ordene er de eneste du har skrevet. Det ville jeg gjort hvis jeg var sensor. Vet ikke om du er ironisk her men å tro at sensor bare velger å kutte ut deler av besvarelsen som skal rettes er hinsides all fornuft. 2 Lenke til kommentar
Bruker-308370 Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Det viktigste med kortsvar var jo å påpeke bruken av stavrim, som kommer fra norrøn litteratur. Dette benyttet Aasen i flere av diktene sine. Jeg er forøvrig ikke enig i at leveringen var kaotisk. Det var jo en prøveordning. Det så ut til at det funket for de fleste. Tross alt var jo innleveringen på landsbasis, så at det ikke funket helt som forventet er ikke rart. Søren... Det skrev ikke jeg.. Blir det forresten helt feil å skrive at det retoriske virkemiddelet patos er å finne i diktet? M.t.p. nasjonalfølelse og slikt? Lenke til kommentar
chritser Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Det viktigste med kortsvar var jo å påpeke bruken av stavrim, som kommer fra norrøn litteratur. Dette benyttet Aasen i flere av diktene sine. Jeg er forøvrig ikke enig i at leveringen var kaotisk. Det var jo en prøveordning. Det så ut til at det funket for de fleste. Tross alt var jo innleveringen på landsbasis, så at det ikke funket helt som forventet er ikke rart. Søren... Det skrev ikke jeg.. Blir det forresten helt feil å skrive at det retoriske virkemiddelet patos er å finne i diktet? M.t.p. nasjonalfølelse og slikt? Ja, det blir dessverre feil. Dikting er ikke ment for å overbevise, derfor blir det feil å påpeke virkemidler innenfor retorikk, også kalt "kunsten å overtale". Lenke til kommentar
solsikker Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Jeg klarte å bomme totalt på oppgaven jeg valgte:/ valgte å tolke diktet bestemor søv , men glemte å skrive om formen til novellen :/ noen med erfaringer fra tidligere som kan si meg om det er nok til å stryke i sidemål? Kan jeg redde meg på at jeg har skrivd om virkemidler å tolket oppgaven ? Oppgaven på del 1 gikk ikke så bra den heller. Fikk frem virkemidler , tema i diktet osv. Syns alt i alt oppgaven min fortjener stryk , men har et lite håp om stå karakter da det er alt jeg trenger i faget Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Jeg klarte å bomme totalt på oppgaven jeg valgte:/ valgte å tolke diktet bestemor søv , men glemte å skrive om formen til novellen :/ noen med erfaringer fra tidligere som kan si meg om det er nok til å stryke i sidemål? Kan jeg redde meg på at jeg har skrivd om virkemidler å tolket oppgaven ? Oppgaven på del 1 gikk ikke så bra den heller. Fikk frem virkemidler , tema i diktet osv. Syns alt i alt oppgaven min fortjener stryk , men har et lite håp om stå karakter da det er alt jeg trenger i faget Det var jo ikke et dikt, men en novelle. Trenger ikke skrive om formen da. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Fellessensur i dag og i morgen, noen som har fått karakteren ennå? Lenke til kommentar
Bruker-308370 Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Jeg klarte å bomme totalt på oppgaven jeg valgte:/ valgte å tolke diktet bestemor søv , men glemte å skrive om formen til novellen :/ noen med erfaringer fra tidligere som kan si meg om det er nok til å stryke i sidemål? Kan jeg redde meg på at jeg har skrivd om virkemidler å tolket oppgaven ? Oppgaven på del 1 gikk ikke så bra den heller. Fikk frem virkemidler , tema i diktet osv. Syns alt i alt oppgaven min fortjener stryk , men har et lite håp om stå karakter da det er alt jeg trenger i faget Det var jo ikke et dikt, men en novelle. Trenger ikke skrive om formen da. Det står jo i oppgaven at man både skal skrive om form og innhold? Fellessensur i dag og i morgen, noen som har fått karakteren ennå? Nei, jeg regner med at skolen min legger det ut den 20. eller 21. Kan nesten ikke vente.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå