Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Skriftlig eksamen i norsk sidemål Vg3 - 27. mai 2014

Anbefalte innlegg

Hvordan gikk det?

EDIT: skriveleif

Helt dass, blir super fornøyd med 4.

Nynorsk er dessverre et fag hvor interessen er langt fra top, og blir da vanskelig å lære.

Synd at det er kun 1 oppgave på Del A. Tror ikke denne gikk veldig bra.

Del B hadde ingen oppgaver av interesse, og den som snakket til meg mest var oppgave 1.

Det rare var at det sto, sammenlign tekstene. Også var oppgaven å se på en tekst og et bilde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan gikk det?

EDIT: skriveleif

Hva slags oppgaver fikk dere?

Kortsvar : Formuler temaet, og gjør greie for noen sentrale virkemidler og den funksjonen de har i diktet.

Vedlegg: Nordmannen av Ivar Aasen.

Langsvar:

1: Sammenlign de to tekstene, og gjør greie for hvordan ulike forestillinger om det norske kommer til uttrykk. Plasser tekstene i en kulturhistorisk sammenheng.

Vedlegg: Norges skål av Johan Nordahl Brun

Dale of Norway, reklame for ullgensere- http://www.strikkeoppskrift.com/visuelt/vm-genser-2013-dale-garn-val-di-fiemme.jpg IKKE samme bilde, men ligner veldig.

2: Forumler kort hovedsynet i artikkelen, og drøft noen av synspunktene. I hvilken grad mener du at Språkrådet og andre offentlige myndigheter bør styre språkutviklingen.

Vedlegg: Språk, kjønn og likestilling, artikkel fra Språkrådet 1989

3:Tolk Novellen.

Vedlegg: Bestemor søv, novelle av Gunnhild Øyehaug.

4: Analyser og sammenlign de to reklamene.

Vedlegg: Dale of Norway, reklame for ullgensere fra Dale

Mellom bakkar og berg... fant vi Balsfjord, reklame fra næringsmiddelkonsernet Tine.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil også nevne at dette pilotprosjektet i Oslo var helt kaos.

Internet var umulig å logge seg på for fleste rundt leveringstid, og vaktene hadde ingen aning om hvordan ting skulle gjøres. Noen folk som gikk rundt med navnskilt fra Privatistkontoret gikk rundt å snakket om at folk snart strøk pga. de ikke fikk levert i tide. Var jo helt latterlig. De fortjente seg en mitt på tryne. Jeg leverte 14:20 og det var forsatt flere som ikke hadde levert når jeg forlatte bygget 10min etterpå.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Er ikke akkurat den største fanen av nynorsk, og gledet meg ikke akkurat til denne eksamenen. Men jeg følte at oppgavene vi fikk var greie i forhold til hva som kunne ha kommet. Valgte selv oppgave 1 på del B, blir greit nok fornøyd med en 4'er.

Lenke til kommentar

Jeg blir overrasket om jeg får noe dårligere enn en treer, og jeg gir egentlig faen så lenge jeg står. Delsvarsoppgaven med det jævla nasjonalonanistrælet til Ivar Aasen var bare gørr, men jeg klarte å komme meg gjennom det på tross av at jeg fikk en enorm trang til å teppebombe hele Sunnmøre... Tok oppgave 4 på B. Synes reklameanalyse er interessant, og jeg tror språket mitt var sånn passe greit. Brukte en time på grundig språkvask etter jeg var ferdig.

Bokmål i morgen, som er umulig å stryke på, og så er jeg ferdig. UiO neste.

Noen som så ironien i reklamen og diktet ved siden av? Sammenligne fyllevise og plakaten med northug på.

Haha, det la jeg ikke merke til. Jeg så faktisk ikke på noen av de andre vedleggene enn de jeg skrev om. :p

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

På kortsvarsoppgaven synes jeg det var vanskelig å finne noe særlig virkemidler bortsett fra rim og en sammenligning?... Satt med kortsvaren i nesten to timer før jeg gikk videre til del 2.

På langsvarsoppgaven valgte jeg novelltolkning av "bestemor søv", men synes det var en veldig spesiell novelle.. Tolket det som at den handlet om døden hvertfall. Fant på en del symboler om fjellet og sola, men budskapet var vanskelig å formulere synes jeg.

Lenke til kommentar

Det viktigste med kortsvar var jo å påpeke bruken av stavrim, som kommer fra norrøn litteratur. Dette benyttet Aasen i flere av diktene sine.
Jeg er forøvrig ikke enig i at leveringen var kaotisk. Det var jo en prøveordning. Det så ut til at det funket for de fleste. Tross alt var jo innleveringen på landsbasis, så at det ikke funket helt som forventet er ikke rart.

Endret av chritser
Lenke til kommentar

Er fornøyd, skrev nok litt kort.. Satser på en 3er..

Blir greit i morgen ja, bare noe drit at vi må skrive for hånd.. Skriver ikke særlig fort, og skriften min er ikke enkel for andre å tyde. Selv ikke for meg selv ofte.

Å herregud, så urettferdig da! Det er jo hundre ganger lettere å skrive på pc enn for hånd i forhold til både lengde, god grammatikk, og struktur. Jeg redigerer, klipper ut og limer inn avsnitt og setninger på ulike steder i teksten kontinuerlig gjennom hele eksamen for å få det til å passe best mulig sammen. Hadde lærerne tvunget meg til å skrive for hånd hadde jeg klikka.

Lenke til kommentar

Veldig kjekke oppgaver! Føler jeg gjorde det bra, men man skal jammen være forsiktig med å håpe på sekser... Er fornøyd med fem. :) Jeg kan nynorsk ganske bra, så det er heller innholdet i besvarelsen som må trekke meg ned i så fall. Hvor langt skrev dere til sammen?

Endret av bueid170695
Lenke til kommentar

På kortsvarsoppgaven synes jeg det var vanskelig å finne noe særlig virkemidler bortsett fra rim og en sammenligning?... Satt med kortsvaren i nesten to timer før jeg gikk videre til del 2.

På langsvarsoppgaven valgte jeg novelltolkning av "bestemor søv", men synes det var en veldig spesiell novelle.. Tolket det som at den handlet om døden hvertfall. Fant på en del symboler om fjellet og sola, men budskapet var vanskelig å formulere synes jeg.

Valgte også "bestemor søv" på del B, syntes det var litt fjernt etter å ha lest igjennom første gang, men etter å ha lest nøye gjennom flere ganger fant jeg et par ulike temaer - døden og ensomhet er sentrale temaer, mens drømmer virket som å være det konkrete motivet. Jeg frostod ikke helt avslutningen, men tolket det som en åpen slutt. Del A syntes jeg var lettere, skulle gjerne skrevet en langsvarsoppgave der.

edit: ble 5 sider til sammen

Endret av eirikkss
Lenke til kommentar

Men er det å skrive helt feilfri nynorsk så viktig da? Dette går vel bare under det kompetansemålet som heter "mestre formverket og ha god ortografi" elns som bare er en liten del av det vurderingsskjemaet de vurderer ut fra. Det viktigste er vel innholdet, strukturen og at det kommuniserer godt.

Lenke til kommentar

Hvor mange ord skrev dere ca?

Å herregud, så urettferdig da! Det er jo hundre ganger lettere å skrive på pc enn for hånd i forhold til både lengde, god grammatikk, og struktur. Jeg redigerer, klipper ut og limer inn avsnitt og setninger på ulike steder i teksten kontinuerlig gjennom hele eksamen for å få det til å passe best mulig sammen. Hadde lærerne tvunget meg til å skrive for hånd hadde jeg klikka.

Ja :( Kommer nok til å bruke hele tiden i morgen tenker jeg.. Gikk en time før i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...