olavbbb Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Tirsdag 27. mai er det altså tid for den avsluttende skriftlige vurderingen i norsk sidemål. Denne tråden bør fungere som medium for utveksling av tips&triks, erfaringer og råd før denne viktige seansen. Gjerne legg ut linker til sider med greie grammatikkregler e.l. Nynorsk oversettelsesprogram som funker/ordliste?Jeg referer til tråden fra i fjor: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1516536&page=1Her står det mye nyttig info! I tillegg er det aldri dumt å føye til nye og relevante poster i saken. Håper flere av dere er klar for å sette i gang med en reell siste oppkjøring før eksamen! Post deg i hjel! Lenke til kommentar
baremeg2013 Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Så vidt jeg har forstått, er det nå kortsvarsoppgave på både sidemål og hovedmål fra og med i år. Lenke til kommentar
eirikkss Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Denne kan være til hjelp for noen:http://noddi.com/Norsk/Nynorske_problemord.htm 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Jeg fant at å "jukse" før det ble ulovlig var den beste måten å "lære" seg nynorsk. Lenke til kommentar
emwa Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 TIPS! Legg inn vanskelige ord i autokorrekturen i word. Dette gjorde jeg i fjor, da jeg kom opp i sidemål, og det gjorde alt mye lettere. Hvis jeg skriver ''for eksempel'', vil word rette automatisk til: ''til dømes''. Dermed trenger jeg ikke huske alle ordene på eksamensdagen. Word retter automatisk!I word -> instillinger -> autokorrektur:Erstatt -> med Eksempel: Jeg vil legge inn ''ho'' for ordet hun. I feltet ''erstatt'' skriver jeg inn: Hun. I feltet ved siden av, skriver jeg ''ho''. Husk å sette språket til norsk sidemål når dere legger inn ord. Hvis ikke kan dere få problemer på hovedmål eksamen, da word vil rette hovedmålord til sidemål. 2 Lenke til kommentar
Bruker-308370 Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 TIPS! Legg inn vanskelige ord i autokorrekturen i word. Dette gjorde jeg i fjor, da jeg kom opp i sidemål, og det gjorde alt mye lettere. Hvis jeg skriver ''for eksempel'', vil word rette automatisk til: ''til dømes''. Dermed trenger jeg ikke huske alle ordene på eksamensdagen. Word retter automatisk! I word -> instillinger -> autokorrektur: Erstatt -> med Eksempel: Jeg vil legge inn ''ho'' for ordet hun. I feltet ''erstatt'' skriver jeg inn: Hun. I feltet ved siden av, skriver jeg ''ho''. Husk å sette språket til norsk sidemål når dere legger inn ord. Hvis ikke kan dere få problemer på hovedmål eksamen, da word vil rette hovedmålord til sidemål. ÅHH, tusen takk! Det var nettopp dette jeg var ute etter. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 TIPS! Legg inn vanskelige ord i autokorrekturen i word. Dette gjorde jeg i fjor, da jeg kom opp i sidemål, og det gjorde alt mye lettere. Nice, da er det jo genialt å legge inn listen eirikkss postet Lenke til kommentar
Bruker-308370 Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 TIPS! Legg inn vanskelige ord i autokorrekturen i word. Dette gjorde jeg i fjor, da jeg kom opp i sidemål, og det gjorde alt mye lettere. Hvis jeg skriver ''for eksempel'', vil word rette automatisk til: ''til dømes''. Dermed trenger jeg ikke huske alle ordene på eksamensdagen. Word retter automatisk! I word -> instillinger -> autokorrektur: Erstatt -> med Eksempel: Jeg vil legge inn ''ho'' for ordet hun. I feltet ''erstatt'' skriver jeg inn: Hun. I feltet ved siden av, skriver jeg ''ho''. Husk å sette språket til norsk sidemål når dere legger inn ord. Hvis ikke kan dere få problemer på hovedmål eksamen, da word vil rette hovedmålord til sidemål. Jeg har litt problemer med dette. Jeg satte språket til norsk sidemål da jeg la inn ord. Likevel så blir det rettet på norsk hovedmål også. Hvordan kan jeg unngå dette? Lenke til kommentar
Andre2013 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Hei folkens Skal ta denne eksamen som privatist. Noen som vet om man kan bruke sin egen pc? Lenke til kommentar
suppegrøt Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Noen som vet hva de legger vekt på i eksamenen? Kan jeg skrive en elendig tekst så lenge nynorsken er god? Lenke til kommentar
Bruker-308370 Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Noen som vet hva de legger vekt på i eksamenen? Kan jeg skrive en elendig tekst så lenge nynorsken er god? Nei. Eller du kan, men da får du nok ikke en særlig god karakter. Lenke til kommentar
Snow89 Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Det er ikke forberedelsesdel i nynorsk, ikke sant? Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Jeg spør som personen over meg: det er IKKE forbredelsesdel, right? Lenke til kommentar
privatist Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 TIPS! Legg inn vanskelige ord i autokorrekturen i word. Dette gjorde jeg i fjor, da jeg kom opp i sidemål, og det gjorde alt mye lettere. Hvis jeg skriver ''for eksempel'', vil word rette automatisk til: ''til dømes''. Dermed trenger jeg ikke huske alle ordene på eksamensdagen. Word retter automatisk! I word -> instillinger -> autokorrektur: Erstatt -> med Eksempel: Jeg vil legge inn ''ho'' for ordet hun. I feltet ''erstatt'' skriver jeg inn: Hun. I feltet ved siden av, skriver jeg ''ho''. Husk å sette språket til norsk sidemål når dere legger inn ord. Hvis ikke kan dere få problemer på hovedmål eksamen, da word vil rette hovedmålord til sidemål. Hei Jeg klarer ikke å finne fram instillingene på word, hvor er de? Lenke til kommentar
privatist Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 TIPS! Legg inn vanskelige ord i autokorrekturen i word. Dette gjorde jeg i fjor, da jeg kom opp i sidemål, og det gjorde alt mye lettere. Hvis jeg skriver ''for eksempel'', vil word rette automatisk til: ''til dømes''. Dermed trenger jeg ikke huske alle ordene på eksamensdagen. Word retter automatisk! I word -> instillinger -> autokorrektur: Erstatt -> med Eksempel: Jeg vil legge inn ''ho'' for ordet hun. I feltet ''erstatt'' skriver jeg inn: Hun. I feltet ved siden av, skriver jeg ''ho''. Husk å sette språket til norsk sidemål når dere legger inn ord. Hvis ikke kan dere få problemer på hovedmål eksamen, da word vil rette hovedmålord til sidemål. Hei Jeg klarer ikke å finne fram instillingene på word, hvor er de? Fant det Lenke til kommentar
lesoleil Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Det er ikke forberedelsesdel i nynorsk, ikke sant? Nei, det er det ikke. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Noen som har en side med gode ord som kan vise til evnen for refleksjon? Finner det vanskelig å kunne vise til evnen til å reflektere på nynorsk av en eller annen grunn. Eksempelvis høres "på den eine sida" så dumt ut, og ikke særlig akademisk. Har noen en liten liste med uttrykk, eller noen fine eksempler? Hadde satt stor pris på det! Lenke til kommentar
baremeg2013 Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Noen som har en side med gode ord som kan vise til evnen for refleksjon? Finner det vanskelig å kunne vise til evnen til å reflektere på nynorsk av en eller annen grunn. Eksempelvis høres "på den eine sida" så dumt ut, og ikke særlig akademisk. Har noen en liten liste med uttrykk, eller noen fine eksempler? Hadde satt stor pris på det! Signerer denne! Lenke til kommentar
Solhøne Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Allerede fått gode tips til morgendagen! Med tanke på tema på oppgavene imorgen, vil jeg tro at grunnlovsjubileet fra 1814 vil være et sentralt tema (frihet og frigjøring). Lurt å ta med historieboka! Lenke til kommentar
eivind955 Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Hva tror dere kommer på del 1? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå