Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 28. mai 2014

Anbefalte innlegg

Momentene jeg hadde med i min var:

Kreativ tekst om frihet, engasjement og likegyldighet

Jeg brukte Arnulf Øverland sin tekst som både overskrift og kommenterte flere "sitater" derifra. Brukte t.o.m selve forfatteren Øverland i en "personlig" opplevelse for å gjøre det hele litt mer morsomt.

Jeg brukte en tysk politiker som eksempel, brukte wergeland som eksempel. "Hovedsynet" mitt var romfolket og jøder. Snakket om hvordan man kan engasjere seg i samfunnsrelaterte saker osv.

Skrev om tigging, donasjoner osv. Tok ikke frihet med her, eller sløyfa inn religionsfrihet, "organisasjonsfrihet", men hadde vekt på likegyldighet og engasjement. Hvordan Norge engasjerer seg, hvordan nordmenn engasjerer seg, eller bør engasjere. Tok med egne erfaringer også..

føler det bare er en fagartikkel med blanding av litt ironi, noen fancy ord og egne opplevelser...

hva tror dere? Blir det en 5er av dette montro?

Skrivefeilene kanke jeg si noe om.. Tror ikke det er noen. meenne..

I kommentaren stod det da at man skulle vise sjangerkunnskap og vise til virkemidler? Eller noe i den duren.

Skukke vise til virkemidler. Skulle vise sjangerkunnskap ved å skrive "sjangerkorrekt"

Hentet oppgaveheftet: "Du skal bruke kunnskap om sjangrer og språklige virkemidler når du utformer teksten ..."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg valgte oppgave 3 også, og følte den gikk ganske bra. Både blanding av litt tørt humor og seriøsitet. Alt i alt er jeg fornøyd og håper på en 5er, er redd kanskje de gir meg en 4er siden man ofte går ned i eksamen.

Lenke til kommentar

Jeg brukte Arnulf Øverland sin tekst som både overskrift og kommenterte flere "sitater" derifra. Brukte t.o.m selve forfatteren Øverland i en "personlig" opplevelse for å gjøre det hele litt mer morsomt.

Jeg brukte en tysk politiker som eksempel, brukte wergeland som eksempel. "Hovedsynet" mitt var romfolket og jøder. Snakket om hvordan man kan engasjere seg i samfunnsrelaterte saker osv.

Skrev om tigging, donasjoner osv. Tok ikke frihet med her, eller sløyfa inn religionsfrihet, "organisasjonsfrihet", men hadde vekt på likegyldighet og engasjement. Hvordan Norge engasjerer seg, hvordan nordmenn engasjerer seg, eller bør engasjere. Tok med egne erfaringer også..

føler det bare er en fagartikkel med blanding av litt ironi, noen fancy ord og egne opplevelser...

I kommentaren stod det da at man skulle vise sjangerkunnskap og vise til virkemidler? Eller noe i den duren.

Skukke vise til virkemidler. Skulle vise sjangerkunnskap ved å skrive "sjangerkorrekt"

Hentet oppgaveheftet: "Du skal bruke kunnskap om sjangrer og språklige virkemidler når du utformer teksten ..."

Never mind.

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Sykt spesielt å gi noe sånt på en norskeksamen. Hvor ble det av noen skikkelige norskoppgaver hvor man fikk vist sitt kompetanseområde rundt f.eks. språkdebatten o.l.? Ble mildt sagt irritert da jeg så oppgavene.

Enig! Fikk ikke bruk for nesten noe av det jeg har lært i år, hverken litterære perioder, språkhistorie, dialekter, grunnlovsjubileet eller norsk identitet.

Lenke til kommentar

Jeg synes oppgavene var helt supre! Kortsvar var veldig grei og gikk fort unna. Jeg valgte oppgave 1 på del B, og skrev om diktene til Henrik Wergeland, Arnulf Øverland, og i tillegg om den meldingen til Stortinget. Fikk brukt mye av kunnskapene mine om historie og samfunn, tjoho!

Lenke til kommentar

Ja, altså utformingen skal være korrekt for sjangeren. Oppsettet jeg hadde for hvordan man skriver et essay sa noe om at man skal bruke humor også, så jeg brukte noen punchlines. Ikke veldig mye, kanskje 2-3 steder. Men hva mener du? Jeg svarer ikke på oppgaven? Oppgaven åpner jo for "ulike løsninger" som det står i oppgaven?

Selvfølgelig har du rett.

Lenke til kommentar

Nei vet dere hva folkens. Så mange misfornøyde bare her, og jeg kjenner i hvert fall minst 30 stk fra privatistskolen min som dreit seg ut. De kan umulig være så strenge på sensuren! Er første gang med den nye ordningen + sensorene ser selv at oppgavene ikke dekker noen kompetansemål i norsk, bare i historie og samfunnsfag.

Men feil sitat gjengivelse trekker vel ned noe? Ettersom det er på slutten, nest siste setning. Kan ikke de bare tenke at noe skjedde? Er mye feil i dokumentet mitt fordi jeg skrev på mac, og igjen. De lot meg ikke levere en PDF fil. Så de bør jo vise litt skjønn ved retting?

Endret av Futuredoctor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var jeg kommet hjem. jeg skrev ca 2 og en kvart side og er storfornøyd. Håper 5êr men er redd jeg får en 4êr.

Er det totalt med både kortsvar og langsvar?

Dette er vel ikke med linjeavstand 1,5?

Hvordan kunne du skrive så lite med slike oppgaver?

Det er langsvarsoppgaven. Lite? Har hele år levert alt fra 2 til 2 og halv, og alltid fått en 5. Husk at det er kvalitet som gjelder og ikke kvantitet.

Lenke til kommentar

Feil sitat gjengivelse OG feil link... herliiiiiiig.. Da blir det stryk?=)

Vakten sto på hodet mitt og stressa meg som bare søren, jeg fikk ikke lov til å legge inn et punktum engang, og pga det så kræsja linken.. supert.. virkelig supert..

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Da var jeg kommet hjem. jeg skrev ca 2 og en kvart side og er storfornøyd. Håper 5êr men er redd jeg får en 4êr.

Det er langsvarsoppgaven. Lite? Har hele år levert alt fra 2 til 2 og halv, og alltid fått en 5. Husk at det er kvalitet som gjelder og ikke kvantitet.

Hvilken oppgave valgte du? Jeg forstår det om du valgte f.eks oppgave 3, men jeg skjønner ikke hvordan noen kan analysere og sammenligne tre tekster på 2 og en kvart side. Har du hatt eksamen hele år?

Lenke til kommentar

Hvilken oppgave valgte du? Jeg forstår det om du valgte f.eks oppgave 3, men jeg skjønner ikke hvordan noen kan analysere og sammenligne tre tekster på 2 og en kvart side. Har du hatt eksamen hele år?

Jeg valgte kreativ oppgaven. Jeg skjønner hva du mener nå. 2 sider er alt for kort hvis du sammenligner og analyserer 3 tekster.

Lenke til kommentar

Jeg synes oppgavene var veldig flott, jeg! Synes de var bedre enn i fjor i alle fall. Del A med grafittitegningen var litt merkelig da. Er jo mange måter man kan tolke det bilde på. Selv valgte jeg oppgave 1 på del B. Fant ut at den var den letteste. Er jo bare å skrive i vei om hvordan samfunnsengasjement påvirker resten av samfunnet, og hvor viktig det er for en framgang i verden osv. Håper det gikk bra, jeg har en god følelse i alle fall.

Endret av Hylster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...