Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 28. mai 2014

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

Kladde først eller føre rett inn? :)

Skrive på pc.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kladde først eller føre rett inn? :)

Det er vell egentlig smak og behag. Sikkert ikke dumt å lage et tankekart først. Jeg pleier å føre rett inn, og når jeg er ferdig printer jeg ut for å rette. Føler du oppdager eventuelle feil når du leser på papir :)

Lenke til kommentar

På del 1 blir det en kort oppgave. Enten diktanalyse eller reklameanalyse, alltid 250 ord. :)

Og ja, på del 2 kan du blande inn alt ettersom oppgaven byr på det!

Jeg fører alltid rett inn, vi skriver jo på pc - regner med at andre gjør det også x)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ikke i Oslo.. :S

Tror ikke prøveordningen med PC er på hovedmål i Oslo i det hele tatt.

Hvorfor ikke? Får dere ikke bruke egen pc?

Lenke til kommentar

Ingen som tenker at Alf Prøysen kan komme?

Det er meget mulig, men jeg tror ikke utfordringen er stor nok, kanskje?

Jeg tror kanskje forestillinger om det norske ble "brukt opp" på sidemål, mulig 1814 blir mer sentralt på hovedmål. Hvorvidt forestillinger om det norske kom på sidemål grunnet 1814 eller fordi det er en ny del av pensum (deler av det? 1770-1830, mener jeg?) for i år er verdt å vurdere.

Lenke til kommentar

Vyrde Godtfolk!

Jeg har blitt fortalt at oppgavene i år skal være anderledes fra tidligere. Her er to eksempler på ulike oppgavetyper vi kan forvente oss på eksamen 2014:

"Skriv en resonnerende tekst om noen viktige sider ved den modernistiske tradisjonen i Norge. Bruk minst tre av tekstvedleggene som eksempler."

"Skriv en argumenterende tekst hvor du gjør greie for hovedsynet i teksten, og kommenter argumentasjonen til forfatteren. "

Kreativ = Essay, Kåseri, en novelle eller en kombinasjon av disse

Informativ = Artikkel

Argumenterende = Essay, en artikkel eller en kombinasjon

Resonnerende(drøfte)= Essay, et kåseri, en artikkel eller en blanding.

Med panegyrisk hilsen
August
Lenke til kommentar

hei, hvordan fører dere NDLA PDF-filen som kilde? Er det noen link til selve PDF-en, eller hvordan gjør dere?

Hva mener du?

Altså har du brukt en kilde er det viktigste å vise til forfatter, emne og dato. Er det link må du ta den med. Men hva slags NDLA-fil er det du har i bruk nå?

Lenke til kommentar

Privatister må skrive for hånd i Oslo, men på vanlig videregående er det på pc som alltid. TIl norsk hovedmål imorgen har jeg fått innvilget pc(måtte søke om det og ha legeattest osv), men jeg skrev engelsk skriftlig til jul og jeg har levert innleveringer på skolen (privatistskole) ved å først "kladde" eller skrive på pcen, for deretter å skrive av. Man kan få tidspress pga det sistnevnte, men kjenner flere som pleier å gjøre det!

Så tips til privatister, lad pcene deres til 100 % og ta lav lystyrke. Skriv på pcen først hvis du gidder! Hjelper veldig =) og du slipper å hviske ut og kladde og "nøye" deg med det du produserer ved første forsøk.

Lenke til kommentar

hei, hvordan fører dere NDLA PDF-filen som kilde? Er det noen link til selve PDF-en, eller hvordan gjør dere?

Forfatter. (år, dato). Tittel. NDLA, side.
–Jonsen-Martinsen, C. (2012, 27. august). Skrev låt til bruden – ble popstjerne. Blabladet, side 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...